İnsanoğlu barınma,
gıda, enerji üretimi gibi faaliyetleri gerçekleştirirken teknolojiden
faydalanarak, hızlı bir kaynak tüketimi gerçekleştirmektedir. Kaynak tüketimi sonucu ortaya çıkan çevre
sorunlarının çözülmesi, sürdürülebilir yaşam konusunda bilinçli olan bir
topluma bağlıdır. Bu bilincin kazandırılmasında eğitim önemli bir yere
sahiptir. Bu çalışmada, ortaokul 7. sınıf Fen Bilimleri dersi İnsan ve Çevre
Ünitesinde sürdürülebilirlik için ekolojik ayak izi kavramının kullanılmasının
öğrencilerin çevreye yönelik tutumları ve tüketim tercihleri üzerine etkisinin
araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ilinde yer
alan sosyoekonomik düzeyleri, okul kapasitesi ve fiziki şartlar açısından
benzer iki okulun 7. sınıf şubelerine devam etmekte olan toplam 80 öğrenci
oluşturmaktadır. Çalışma, ön test-son test uygulamalarına dayalı deney-kontrol
gruplu deneysel araştırma modeli olarak tasarlanmıştır. Uygulama, dört hafta
süresince toplam 16 ders saatinde yürütülmüştür. Veri toplama için, ön test ve
son test olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen çevreye yönelik tutum
ölçeği ve tüketim tercihlerine yönelik anket uygulanmıştır. Tutum ölçeğinden elde
edilen verilerin analizinde ANOVA testi; anketlerin analizinde ise öğrencilerin
tercihlerine dayalı yüzde-frekans tabloları oluşturulmuştur. Veri analizi
sonucunda çevreye yönelik tutum için deney grubu lehine anlamlı farklılık
bulunmuştur. Tüketim tercihlerine yönelik uygulanan anket sonuçlarında ise
deney grubunda çalışma öncesi ve sonrası değişim oluşurken, kontrol grubunda
herhangi bir değişim gerçekleşmediği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Field Education Studies |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2019 |
Submission Date | March 11, 2019 |
Acceptance Date | July 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |