The purpose of this research is to
determine the frequency of the causes of difficulties in the introductory
quantum physics of high school and university students. For this purpose,
qualitative data of student opinions which collected in another study were used
to develop a Likert scale. The scale has five-factor structure. According to
the results, the difficulty levels of most of items are medium. Students have
positive opinions using animation, simulation and experiments in courses. The
idea that quantum topics do not have examples in everyday life is one of the
most common difficulties. Women are more interested in quantum physics than
men. In addition, the university students were more positive than the high
school students about different teaching methods.
Bu araştırmanın amacı lise ve üniversite öğrencilerinin kuantum fiziğine
giriş konularında zorlanma nedenlerinin görülme sıklığını belirlemektir. Bu
amaçla, önceden nitel olarak alınan öğrenci görüşleri Likert bir ölçek
geliştirmek için kullanılmıştır. Ölçek, beş faktörlü yapı göstermiştir.
Veriler, faktörlere göre incelenmiş ve yorumlanmıştır. Sonuçlara göre, bazı
maddeler dışındaki tüm maddeler için zorluk, orta düzeydedir. Öğrenciler,
derslerin; animasyon, simülasyon ve deneyler üzerinden anlatılmasını olumlu
karşılamaktadır. Öğrencilerin derse düzenli girmesi ve konuyu önemsemesi
bakımından genel bir sorun yoktur. Kuantum konularının günlük yaşamda
karşılaşılan durumlar içermemesi fikri, en çok görülen güçlüklerden biridir.
Kadınların kuantum konularına yönelik ilgisinin erkeklerden daha fazla olduğu
söylenebilir. Ayrıca anlatım yöntemleri ile ilgili üniversite öğrencileri, lise
öğrencilerine göre daha olumlu yaklaşmışlardır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 38 Issue: 1 |