Research Article
BibTex RIS Cite

Ögretmen Duygu Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanması

Year 2020, Volume: 40 Issue: 1, 1 - 22, 30.04.2020
https://doi.org/10.17152/gefad.654215

Abstract

Bu çalışmada Chen (2016) tarafından Hong Kong ve Mainland China bölgesindeki öğretmenlerden toplanan veriler ile geliştirilen Öğretmen Duygu Ölçeği’nin Türkiye kültürüne uyarlanması amaçlanmıştır. Bu amaçla Türkiye’nin yedi bölgesinde çeşitli branşlarda öğretmenlik yapan 366’si kadın ve 232’si erkek olmak üzere 598 öğretmenden online ortamda hazırlanan bir ölçme aracı ile veri toplanmıştır. Keyif alma, sevgi, üzüntü, öfke ve korku seklindeki beş faktörlü yapının Türkiye’deki öğretmenler üzerinde doğrulanıp doğrulanmadığını belirlemek amacıyla yapılan DFA sonuçlarına göre beş faktörlü bu model için uyum indeksleri yeterli düzeydedir. ÖDÖ’nun güvenirliği, Cronbach Alfa katsayısı ile iç tutarlık bağlamında incelenmiştir. Buna göre ölçeğin genelinden elde edilen puanların güvenirliği yüksektir.

References

  • Argon, T. (2015). Öğretmenlerin sahip oldukları duygu durumlarını okul yöneticilerinin dikkate alıp almamalarına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 377-404.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme: klasik test teorisi ve uygulaması, Ankara: ÖSYM.
  • Becker, E. S., Goetz, T., Morger, V. & Ranellucci, J. (2014). The importance of teachers' emotions and instructional behavior for their students' emotions: An experience sampling analysis. Teaching and Teacher Education, 43, 15-26. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2014.05.002.
  • Bernstein, I. & Nunnally, J.C. (1994). Pyschometric Theory. New York, NY: McGraw-Hill.
  • Brigido, M., Borrachero, A. B., Bermejo, L. M. & Mellado, V. (2012). Prospective primary teachers’ self-efficacy and emotions in science teaching. European. Journal of Teacher Education, 36(2), 200-217. https://doi.org/10.1080/02619768.2012.686993.
  • Brown, T., A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. NewYork: The Guilford Press.
  • Cross, D. I.& Hong, J. Y. (2012). An ecological examination of teachers’ emotions in the school context. Teaching and Teacher Education, 28, 957–967. doi:10.1016/j.tate.2012.05.001.
  • Chen, J. (2019). Exploring the impact of teacher emotions on their approaches to teaching: A structural equation modelling approach. British Journal of Educational Psychology, 89, 57-74. 10.1111/bjep.12220.
  • Crocker, L. & Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. Harcourt Brace Jovanovich College Publishers: Philadelphia.
  • Cronbach L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16, 297–334. 10.1007/BF02310555.
  • Cronbach, L. J. (1971). Test Validation. In R. Thorndike (Ed.), Educational Measurement (2nd ed., p. 443). Washington DC: American Council on Education.
  • Farouk, S. (2012). What can the self-conscious emotion of guilt tell us about primary school teachers’ moral purpose and the relationships they have with their pupils?, Teachers and Teaching, 18:4, 491-507,DOI: 10.1080/13540602.2012.696049.
  • Frenzel, A. C., Pekrun, R. & Goetz, T. (2010). Achievement emotions questionnaire for teachers (AEQ-teacher) - user’s manual. University of Munich: Department of Psychology.
  • Fried, L., Mansfield, C. & Dobozy, E. (2015). Teacher emotion research: Introducing a conceptual model to guide future research. Issues in Educational Research, 25 (4), 415-441.
  • Hong, J., Nie, Y., Benjamin, H., Monobe, G., Ruan, J., You, S. & Kambara, H. (2016). Revising and validating achievement emotions questionnaire – teachers (AEQ-T). International Journal of Educational Psychology, 5(1), 80-107. doi: 10.17583/ijep.2016.1395.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (second edition). New York: The Guilford Press.
  • MEB (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Ankara: Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü.
  • Nunnally J.C. (1978). Pyschometric Theory. New York, NY: McGraw-Hill.
  • Parrott, W. (2001). Emotions in social psychology. Psychology Press: Philadelphia.
  • Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18, 315-341. https://doi.org/10.1007/s10648-006-9029-9.
  • Pekrun, R. (2014). Emotions and learning international academy of education/international bureau of education. Belley, France: Gonnet Imprimeur.
  • Roorda, D. L., Koomen, H. M. Y., Spilt, J. L. & Oort, F. J. (2011). The influence of affective teacher-student relationships on students' school engagement and achievement: a meta-analytic approach. Review of Educational Research, 81, 493-529. https://doi.org/10.3102/0034654311421793.
  • Schutz, P. A., Hong, J., Cross, D. I. & Osbon, J. N. (2006). Reflections on investigating emotion in educational activity settings. Educational Psychology Review, 18, 343-360. https://doi.org/10.1007/s10648-006-9030-3.
  • Sutton, R. & Wheatley, K. (2003). Teachers' emotions and teaching: A review of the literature and directions for future research. Educational Psychology Review, 15(4), 327-358. http://dx.doi.org/10.1023/A:1026131715856.
  • Tabachnick B. G. & Fidell, L. S. (2001). Using Multivariate Statistics. USA: Pearson Education Company.
  • Titrek, O., Bayrakçı, M. ve Zafer, D. (2009). Okul Yöneticilerinin Duygularını Yönetme Yeterliklerine İlişkin Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, (18), 55-73.
  • Yalçın, İ., Şeker, M. ve Bayram, A. (2014). Yöneticilerin kişilik özellikleri ve duygusal zekâları ile yönetim bilişim sistemleri kullanımları arasındaki etkileşimin tespitine yönelik bir araştırma. International Journal of Economic and Administrative Studies, 13, 75-92.
  • Ye, M. L. & Chen, Y. (2015). A literature review on teachers’ emotional labor. Creative Education, 6, 2232-2240. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2015.620230.
  • Yin, H., Huang, S. & Wang, W. (2016). Work environment characteristics and teacher well-being: The mediation of emotion regulation strategies. International Journal of Environmental Research and Public Health, 13 (9), p. 907, 10.3390/ijerph13090907.
  • Zembylas, M. (2003). Caring for teacher emotion: Reflections on teacher selfdevelopment. Studies in Philosophy and Education, 22(2), 103-125. http://dx.doi.org/10.1023/A:1022293304065.
Year 2020, Volume: 40 Issue: 1, 1 - 22, 30.04.2020
https://doi.org/10.17152/gefad.654215

Abstract

References

  • Argon, T. (2015). Öğretmenlerin sahip oldukları duygu durumlarını okul yöneticilerinin dikkate alıp almamalarına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 377-404.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme: klasik test teorisi ve uygulaması, Ankara: ÖSYM.
  • Becker, E. S., Goetz, T., Morger, V. & Ranellucci, J. (2014). The importance of teachers' emotions and instructional behavior for their students' emotions: An experience sampling analysis. Teaching and Teacher Education, 43, 15-26. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2014.05.002.
  • Bernstein, I. & Nunnally, J.C. (1994). Pyschometric Theory. New York, NY: McGraw-Hill.
  • Brigido, M., Borrachero, A. B., Bermejo, L. M. & Mellado, V. (2012). Prospective primary teachers’ self-efficacy and emotions in science teaching. European. Journal of Teacher Education, 36(2), 200-217. https://doi.org/10.1080/02619768.2012.686993.
  • Brown, T., A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. NewYork: The Guilford Press.
  • Cross, D. I.& Hong, J. Y. (2012). An ecological examination of teachers’ emotions in the school context. Teaching and Teacher Education, 28, 957–967. doi:10.1016/j.tate.2012.05.001.
  • Chen, J. (2019). Exploring the impact of teacher emotions on their approaches to teaching: A structural equation modelling approach. British Journal of Educational Psychology, 89, 57-74. 10.1111/bjep.12220.
  • Crocker, L. & Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. Harcourt Brace Jovanovich College Publishers: Philadelphia.
  • Cronbach L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16, 297–334. 10.1007/BF02310555.
  • Cronbach, L. J. (1971). Test Validation. In R. Thorndike (Ed.), Educational Measurement (2nd ed., p. 443). Washington DC: American Council on Education.
  • Farouk, S. (2012). What can the self-conscious emotion of guilt tell us about primary school teachers’ moral purpose and the relationships they have with their pupils?, Teachers and Teaching, 18:4, 491-507,DOI: 10.1080/13540602.2012.696049.
  • Frenzel, A. C., Pekrun, R. & Goetz, T. (2010). Achievement emotions questionnaire for teachers (AEQ-teacher) - user’s manual. University of Munich: Department of Psychology.
  • Fried, L., Mansfield, C. & Dobozy, E. (2015). Teacher emotion research: Introducing a conceptual model to guide future research. Issues in Educational Research, 25 (4), 415-441.
  • Hong, J., Nie, Y., Benjamin, H., Monobe, G., Ruan, J., You, S. & Kambara, H. (2016). Revising and validating achievement emotions questionnaire – teachers (AEQ-T). International Journal of Educational Psychology, 5(1), 80-107. doi: 10.17583/ijep.2016.1395.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (second edition). New York: The Guilford Press.
  • MEB (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Ankara: Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü.
  • Nunnally J.C. (1978). Pyschometric Theory. New York, NY: McGraw-Hill.
  • Parrott, W. (2001). Emotions in social psychology. Psychology Press: Philadelphia.
  • Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18, 315-341. https://doi.org/10.1007/s10648-006-9029-9.
  • Pekrun, R. (2014). Emotions and learning international academy of education/international bureau of education. Belley, France: Gonnet Imprimeur.
  • Roorda, D. L., Koomen, H. M. Y., Spilt, J. L. & Oort, F. J. (2011). The influence of affective teacher-student relationships on students' school engagement and achievement: a meta-analytic approach. Review of Educational Research, 81, 493-529. https://doi.org/10.3102/0034654311421793.
  • Schutz, P. A., Hong, J., Cross, D. I. & Osbon, J. N. (2006). Reflections on investigating emotion in educational activity settings. Educational Psychology Review, 18, 343-360. https://doi.org/10.1007/s10648-006-9030-3.
  • Sutton, R. & Wheatley, K. (2003). Teachers' emotions and teaching: A review of the literature and directions for future research. Educational Psychology Review, 15(4), 327-358. http://dx.doi.org/10.1023/A:1026131715856.
  • Tabachnick B. G. & Fidell, L. S. (2001). Using Multivariate Statistics. USA: Pearson Education Company.
  • Titrek, O., Bayrakçı, M. ve Zafer, D. (2009). Okul Yöneticilerinin Duygularını Yönetme Yeterliklerine İlişkin Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, (18), 55-73.
  • Yalçın, İ., Şeker, M. ve Bayram, A. (2014). Yöneticilerin kişilik özellikleri ve duygusal zekâları ile yönetim bilişim sistemleri kullanımları arasındaki etkileşimin tespitine yönelik bir araştırma. International Journal of Economic and Administrative Studies, 13, 75-92.
  • Ye, M. L. & Chen, Y. (2015). A literature review on teachers’ emotional labor. Creative Education, 6, 2232-2240. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2015.620230.
  • Yin, H., Huang, S. & Wang, W. (2016). Work environment characteristics and teacher well-being: The mediation of emotion regulation strategies. International Journal of Environmental Research and Public Health, 13 (9), p. 907, 10.3390/ijerph13090907.
  • Zembylas, M. (2003). Caring for teacher emotion: Reflections on teacher selfdevelopment. Studies in Philosophy and Education, 22(2), 103-125. http://dx.doi.org/10.1023/A:1022293304065.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Sakine Göçer Şahin 0000-0002-6914-354X

Dilek İlhan Beyaztaş

Yakup Bostancı 0000-0002-2355-2380

Publication Date April 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 40 Issue: 1

Cite

APA Göçer Şahin, S., İlhan Beyaztaş, D., & Bostancı, Y. (2020). Ögretmen Duygu Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1), 1-22. https://doi.org/10.17152/gefad.654215
AMA Göçer Şahin S, İlhan Beyaztaş D, Bostancı Y. Ögretmen Duygu Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanması. GEFAD. April 2020;40(1):1-22. doi:10.17152/gefad.654215
Chicago Göçer Şahin, Sakine, Dilek İlhan Beyaztaş, and Yakup Bostancı. “Ögretmen Duygu Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanması”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40, no. 1 (April 2020): 1-22. https://doi.org/10.17152/gefad.654215.
EndNote Göçer Şahin S, İlhan Beyaztaş D, Bostancı Y (April 1, 2020) Ögretmen Duygu Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40 1 1–22.
IEEE S. Göçer Şahin, D. İlhan Beyaztaş, and Y. Bostancı, “Ögretmen Duygu Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanması”, GEFAD, vol. 40, no. 1, pp. 1–22, 2020, doi: 10.17152/gefad.654215.
ISNAD Göçer Şahin, Sakine et al. “Ögretmen Duygu Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanması”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40/1 (April 2020), 1-22. https://doi.org/10.17152/gefad.654215.
JAMA Göçer Şahin S, İlhan Beyaztaş D, Bostancı Y. Ögretmen Duygu Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanması. GEFAD. 2020;40:1–22.
MLA Göçer Şahin, Sakine et al. “Ögretmen Duygu Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanması”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 40, no. 1, 2020, pp. 1-22, doi:10.17152/gefad.654215.
Vancouver Göçer Şahin S, İlhan Beyaztaş D, Bostancı Y. Ögretmen Duygu Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanması. GEFAD. 2020;40(1):1-22.