The current research aims to determine the effects of blended learning environment on students' academic achievement and attitudes. Mixed-method research was employed in this research. The study group was 32 student from the 5th graders. In this study, for the collection of quantitative data, achievement test and attitude scale were used. Semi-structured interview form was used for qualitative data collection. On one factor, for repeated measure, two factor ANOVA is used in the analysis of quantitative data. Descriptive analysis method was used for qualitative data. According to the findings of the study, the experimental group students to whom blended learning method was applied were more successful in science and technology course then the students in control group who were trained in accordance with the traditional learning method. Considering the interviews with the students, they stated that they learned better with blended learning and understood well. It was observed that there was a positive increase of the experimental group students’ attitudes about blended learning towards to science and technology course compared to the control group students’. These results of the research have been interpreted as blended learning method was a positive factor on student’s academic achievement and their attitudes towards to course
Araştırmanın amacı blended öğrenme ortamının öğrenci akademik başarı ve tutumları üzerine olan etkisini belirlemektir. Araştırma karma yöntem çerçevesinde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 5. Sınıfta öğrenim gören 32 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada, nicel verilerin toplanması için başarı testi ve tutum ölçeği” kullanılmıştır. Nitel verilerin toplanması için yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde tek faktör üzerinde tekrarlı ölçümler için iki faktörlü ANOVA, nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, blended öğrenme ortamının uygulandığı deney grubu öğrencileri, kontrol grubu öğrencilerine göre fen ve teknoloji dersinde daha başarılı oldukları görülmüştür. Öğrencilerle yapılan görüşmede öğrenciler blended öğrenme ile daha iyi öğrendiklerini, konuları daha iyi anladıklarını belirtmişlerdir. Blended öğrenme ortamının uygulanmasıyla, deney grubundaki öğrencilerin kontrol grubundaki öğrencilere göre derse karşı tutumlarında önemli bir artışın olduğu görülmüştür. Bu sonuçlar, blended öğrenme ortamının, öğrenci başarısı ve derse karşı olumlu tutumlarının gelişmesinde önemli bir etken olduğu şeklinde yorumlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 9, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 35 Issue: 1 |