The current paper aims at developing a valid and reliable tool for measuring students’ level of
digital technology use in learning mathematics. A total of 619 fourth-grade students studying at a
primary school in a city in the Aegean region of Turkey in the second semester of the 2021-2022
academic year participated in the study. The data were analyzed using IBM SPSS Statistics and
IBM SPSS Amos programs. The exploratory factor analysis showed that the scale comprises 4
factors and 20 items. The fit indexes obtained by the confirmatory factor analysis were found to
be good and acceptable; therefore, the four-factor structure of the scale was confirmed. The
Cronbach's Alpha coefficient examined to assess the reliability of the scale was calculated as .885
and the item-total correlations were determined to be over 30. Furthermore, the variance between
the item scores of the high-low-27-percent groups was found to be significant. Based on these
findings, it can be argued that a valid and reliable measurement tool was developed for assessing
students’ level of digital technology use in learning mathematics.
Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin matematik öğrenme sürecinde dijital teknoloji kullanma
düzeylerini belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Araştırma, 2021-2022
eğitim-öğretim yılı II. döneminde Ege bölgesindeki bir ilde öğrenim görmekte olan 619 ilkokul
dördüncü sınıf öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde IBM
SPSS Statistics ve IBM SPSS Amos programlarından yararlanılmıştır. Yapılan açımlayıcı faktör
analizi sonrasında ölçeğin yapısının 20 maddeden ve 4 faktörden oluştuğu belirlenmiştir. Yapılan
doğrulayıcı faktör analizi sonucunda da elde edilen uyum indekslerinin iyi ve kabul edilebilir
düzeylerde olduğu dolayısıyla ortaya çıkan yapının doğrulandığı belirlenmiştir. Ölçeğin
güvenirliği için hesaplanan Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı .885 olarak bulunmuş ve madde
toplam korelasyonlarının .30’un üzerinde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca %27 alt ve üst grupların
madde puanları arasında anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre
geçerliği ve güvenirliği sağlanan “Matematik Öğrenme Sürecinde Dijital Teknoloji Kullanımı
Ölçeği”nin geliştirildiği ifade edilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 42 Issue: 2 |