The aim of the research is to examine the views of preschool teachers on distance education during the Covid-19 pandemic. The research was designed in a qualitative design and the interview method, one of the qualitative research designs, was used. The study group of the research was determined according to the criterion sampling method, which is one of the purposive sampling methods, and 28 preschool teachers working in Denizli city center were interviewed. The data were collected as a result of the interviews made with the teachers on the
internet. As a data collection tool in the research, "Preschool Teachers' Views of Distance Education Evaluation Form" was used. Content analysis and descriptive statistics were used in the analysis of the data. There are 6 different themes and 22 categories as a result of the research. In the first theme, positive, negative and comparative comparisons regarding the definition of distance education were used. While definitions were made as categories, in the second theme, the communication tools used in the distance education process were categorized as synchronous and asynchronous. In the third theme, it was seen that the teachers included interaction-oriented verbal expression-oriented, family participation-oriented and other types of
activities to attract the attention of the children in this process. While the fourth theme includes categories in terms of technology, children, teachers and families as the positive aspects of the distance education process, the fifth theme includes categories in terms of technology, teachers, children, families and space as the negative aspects of the distance education process. Finally,
the sixth theme includes suggestions regarding the distance education process. This theme includes system, parent, teacher support and other types of suggestions.
Araştırmanın amacı, Covid-19 pandemi sürecinde okul öncesi öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşlerini incelemektir. Araştırma, nitel desende tasarlanmıştır ve nitel araştırma desenlerinden görüşme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemine göre belirlenmiştir ve Denizli il merkezinde görev yapan 28 okul öncesi öğretmeni ile görüşülmüştür. Veriler öğretmenlerle internet ortamda yapılan görüşmeler sonucunda toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşlerini Değerlendirme Formu" kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi ve betimsel istatistik yapılmıştır. Araştırma sonucunda 6 farklı tema ve 22 kategori yer almaktadır. Birinci temada uzaktan eğitimin tanımına
ilişkin olumlu, olumsuz ve karşılaştırmalı kategoriler şeklinde tanımlar yapılırken ikinci temada uzaktan eğitim sürecinde kullanılan iletişim araçları senkron ve asenkron şeklinde kategorileştirilmiştir. Üçüncü temada öğretmenlerin bu süreçte çocukların dikkatini çekmek için
etkileşim odaklı, sözel anlatım odaklı ve aile katılımı odaklı ve diğer türde etkinlere yer verdikleri görülmüştür. Dördüncü temada uzaktan eğitim sürecinin olumlu yönleri olarak teknoloji, çocuk, öğretmen ve aile açısından kategoriler yer alırken; beşinci tema olan uzaktan eğitim sürecinin olumsuz yönleri olarak teknoloji, öğretmen, çocuk, aile ve mekân açısından kategoriler yer almaktadır. Son olarak altıncı temada ise uzaktan eğitim sürecine ilişkin öneriler yer almaktadır. Bu temada sistem, ebeveyn, öğretmen desteği ve diğer türde önerilere yer verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 42 Issue: 2 |