Problems concerning student motivation have been setting important barriers to education. However, no measurement tool has been found that can determine students’ evaluations of motivational study conditions in the Turkish literature. The present study aimed to perform the adaptation of the Motivational Study Conditions Scale developed in German by Kauper et al., (2010) into Turkish. University students (n=692) participated in the study. Exploratory factor analysis was performed over the data collected in the first step (n=352) and confirmatory factor analysis over the data collected afterwards (n=340). The values obtained from factor analyses ranged within acceptable limits. Since the alpha internal consistency coefficients were between .69 and .88, the reliability of the scale was found appropriate. Coefficients of composite reliability were also seen to be consistent with the alpha reliability values. As for construct validity, discriminant validity in the context of divergent validity and convergent validity were examined, and acceptable values were obtained. It was concluded that the Turkish form of the scale was a valid and reliable measurement tool.
Öğrenci motivasyonundaki sorunları eğitimdeki önemli engellerdendir. Ancak Türkçe alanyazında motivasyonel çalışma koşullarına ilişkin öğrenci değerlendirmelerini belirleyebilecek bir ölçme aracına rastlanamamıştır. Bu çalışmanın amacı Kauper vd. (2010) tarafından Almanca olarak geliştirilen Motivasyonel Çalışma Koşulları Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanmasıdır. Araştırmaya 692 üniversite öğrencisi katılmış, ilk etapta toplanan 352 veri üzerinden açımlayıcı faktör analizi, sonrasında toplanan 340 veri üzerinden ise doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Faktör analizleri sonucunda elde edilen değerlerin kabul edilebilir sınırlar içerisinde olduğu görülmektedir. Bu faktörlerin alfa iç tutarlık katsayısı değerleri.69 ila .88 arasında değiştiğinden ölçeğin güvenirliği uygun bulunmuştur. Yapısal güvenirlik katsayılarının da alfa güvenirlik değerleriyle tutarlı olduğu görülmektedir. Yapı geçerliği olarak da yakınsama geçerliği ve ıraksama geçerliği bağlamında ayırt edici geçerliği incelenmiş kabul edilebilir değerler elde edilmiştir. Sonuç olarak Motivasyonel Çalışma Koşulları Ölçeği’nin Türkçe formunun psikometrik özelliklerinin üniversite öğrencileri örnekleminde uygun olduğu sonucuna varılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Curriculum and Instration (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 2, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 43 Issue: 2 |