The purpose of this study is to determine the effect of the Wordwall application used while learning note and pause values in the music class of 5th grade secondary school students on their success. The research was carried out with the pre-test and post-test control group model, which is one of the experimental design types. The study group of the research is students studying in a secondary school in Trabzon in the 2022-2023 academic year. The group consisted of 65 students selected according to the results of the pre-test among 101 students in three branches in the 5th grade. As a data collection tool in the research, the "Level determination test", which was created by the researchers by taking expert opinion, was used. The level determination test has been arranged in accordance with the acquisition of “distinguishes the length and brevity characteristics of the sounds learned” included in the fifth-grade music lesson curriculum. There are substances for pause and note values in the test. In the application phase, the “Wordwall” application, which is one of the Web 2.0 applications, was used in the experimental group (n=29), and traditional education (explanation, question-answer) methods were used in the control group (n=36). According to the research findings, the post-test scores of the experimental group were higher than the post-test scores of the control group. In the study, it was concluded that the Web 2.0-based Wordwall application positively affected the students' success in learning note and pause? values in music lessons.
Bu çalışmanın amacı, ortaokul 5. sınıfta öğrenim gören öğrencilerin müzik dersinde nota ve sus değerlerini öğrenmesinde Wordwall uygulaması kullanmanın başarı durumlarına etkisini tespit etmektir. Araştırma, deneysel desen türlerinden biri olan ön-test ve son-test kontrol gruplu model ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Trabzon’da bulunan bir ortaokulda öğrenim gören öğrencilerdir. Grup 5. Sınıfta üç şubedeki 101 öğrenci arasından ön test sonuçlarına göre seçilmiş 65 öğrenciden oluşturulmuştur. Araştırmada veri toplama amacı ile araştırmacılar tarafından uzmanların da görüşü alınarak bir “Düzey belirleme testi” oluşturulmuştur. Düzey belirleme testi, 5. sınıf müzik dersi müfredatında yer alan “Öğrendiği seslerin uzunluk ve kısalık özelliklerini ayırt eder” kazanımına uygun olarak düzenlenmiş olup, içerisinde sus ve nota değerlerine yönelik maddeler bulunmaktadır. Uygulama aşamasında deney grubunda (n=29) Web 2.0 uygulamalarından biri olan “Wordwall” uygulaması, kontrol grubunda (n=36) ise geleneksel eğitim (anlatım, soru-cevap) yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre deney grubunun son test puanları kontrol grubunun son test puanlarından yüksek bulunmuştur. Araştırmada Web 2.0 tabanlı Wordwall uygulamasının öğrencilerin müzik dersinde nota ve sus değerlerini öğrenmede başarı durumlarını olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.
(MEB) İbrahim Alemdağ Ortaokulu
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Art Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 44 Issue: 1 |