Research Article
BibTex RIS Cite

Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Öğrencilerin Konuşma Becerilerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma

Year 2024, Volume: 44 Issue: 3, 1847 - 1866, 30.12.2024
https://doi.org/10.17152/gefad.1463436

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen B1 seviyesindeki öğrencilerin konuşma becerilerini değerlendirmektir. Araştırmanın problem cümlesi “Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen B1 öğrencilerinin konuşma becerileri nasıldır?” olarak belirlenmiştir. Çalışma grubu 10 B1 dil düzeyindeki öğrenci olarak belirlenmiştir. Çalışma kapsamında ölçek kullanım izni, etik kurul izni ve onam formları alınmıştır. Araştırmanın yöntemi karma yöntemdir. Yöntemin nicel yönü ölçeklendirme ile sağlanırken nitel yönü odak görüşmeler ile sağlanmıştır. Çalışma kapsamında konuşma becerilerini değerlendirme için Yorgancı’nın (2021) “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenler İçin B1 Düzeyi Bağımsız Konuşma Becerisi Dereceli Puanlama Anahtarı” isimli ölçeği kullanılmıştır. Öğrenciler selamlama ve hitap ifadeleri kullanma, konuşmaları özetleme, mantıklı bir şekilde düşüncelerini ifade etme, akıcı konuşma, doğru sesletim, konuşma hızını ayarlama, doğru tonlama, beden dili uyumu, parazit sesleri kullanmama, nezaket kurallarına uyma gibi alanlarda “çok iyi” veya “iyi” düzeydedirler.

References

  • Altun, M. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde geribildirim. (Ed. E. Özkan), Yabancılara Türkçe öğretimi içinde (s. 421-429). Eğitim.
  • Baki, A., & Gökçek, T. (2012). Karma Yöntem Araştırmalarına Genel Bir Bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve Psikolojide Ölçme: Klasik Test Teorisi ve Uygulaması. ÖSYM Yayınları.
  • Boylu, E. (2019) Yabancılara Türkçe öğretiminde ölçme değerlendirme uygulamaları ve standart oluşturma. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale
  • Cohen. J. R., Swerdlik M. E., & Phillips, S. M. (1996). Psychological testing and assessment. (3th Ed.). Mayfield.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, Sage
  • Dağdelen, D. (2015) Yabancılara Türkçe Öğretimi Programının Öğretmen ve Öğrenci Görülerine Göre Değerlendirilmesi, Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisans Üstü Eğitim Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazimağusa, Kuzey Kıbrıs.
  • Doğan, N. (2016). Sözlü yoklamalar. (H. Atılgan Ed.), Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (ss.169-188). Anı Yayıncılık.
  • Doğan, Y. (2009). Konuşma Becerisinin Geliştirilmesine Yönelik Etkinlik Önerileri, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), ss.185-204.
  • Durmuş, M. (2013). Yabancılara Türkçe öğretimi. Grafiker Yayınları.
  • el Majidi, A., de Graaff, R., & Janssen, D. (2021). Debate as a pedagogical tool for developing speaking skills in second language education. Language Teaching Research, 13621688211050619.
  • Emiroğlu, S. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretimi ElKitabı (Ed: Durmuş ve A. Okur). Konuşma Eğitimi (ss. 277-291), Grafiker Yayınları.
  • Göçer, A. (2015) Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Konuşma Becerisinin Kazandırılması, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 21- 36.
  • Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7): 14-26.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kayi, H. (2006). Teaching speaking: Activities to promote speaking in a second language. The internet TESL journal, 12(11), 1-6.
  • Keser, S. (2018) Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Konuşma Becerisinin Geliştirilmesinde Karşılaşılan Güçlükler, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü.
  • Köksal, D. ve Pestil, A. D. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi: Kuramlar, Yaklaşımlar, Etkinlikler (Ed: A. Şahin). Yabancı Dil Olarak Türkçe Konuşma Öğretimi (ss. 295-316) Pegem Akademi Yayınları.
  • Leong, L. M., & Ahmadi, S. M. (2017). An Analysis Of Factors Influencing Learners’ English Speaking Skill. International Journal Of Research In English Education, 2(1), 34-41. Sid. Https://Sid.Ir/Paper/349619/En.
  • Li̇ttlewood, W. (1984). Foreign and Second Language Learning; Language Acquisation Research and its Implications for the Classroom. Cambridge.
  • Özçelik, D. A. (2011). Ölçme ve Değerlendirme. ÖSYM Yayınları.
  • Özdemir, S. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirmeye yönelik araştırmaların eğilimleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 537-559.
  • Richards J.C. and W.A. Renandya (Eds.). (2002). Methodology in language teaching: An anthology of current practices. Cambridge University Press.
  • Romaña Correa Y. (2015). Skype conference calls: A way to promote speaking skills in the teaching and learning of English. Profile: Issues in Teachers Professional Development, 17, 143–156.
  • Shumin K. (2002). Factors to consider: Developing adult EFL students’ speaking abilities. In Richards J.C., Renandya W.A. (Eds.), Methodology in language teaching: An anthology of current practices (pp. 201–211). Cambridge University Press.
  • Tashakkori, A., & Teddlie, C. (1998). Mixed methodology: Combining qualitative and quantitative approaches. Applied Social Research Methods Series (Vol.46). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Tekin, H. (2009). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Yargı Yayınları.
  • Temizyürek, F., Erdem, İ. ve Temizkan, M. (2007). Konuşma Eğitimi. Öncü Kitap.
  • Turgut, F. (1997). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları, Gül Yayınevi.
  • Tüm, G. (2014). Çok Uluslu Sınıflarda Yabancı Dil Türkçe Öğretiminde Karşılaşılan Sesletim Sorunları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 29(2) 255-266.
  • Yavuz-Kırık, M. (2008). Yabancı dil olarak İngilizce öğretmenlerinin ölçme değerlendirme bağlamında tutum ve yaklaşımları (Yayınlanmamı doktora tezi). İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yorgancı, O. K. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde podcast (sesli yayın) kullanımının üretici dil becerilerine etkisi [Doktora Tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.

A Study on the Evaluation of Speaking Skills of Turkish as a Foreign Language Learners

Year 2024, Volume: 44 Issue: 3, 1847 - 1866, 30.12.2024
https://doi.org/10.17152/gefad.1463436

Abstract

The aim of this study is to evaluate the speaking skills of B1 learners of Turkish as a foreign language. The problem statement of the study was determined as "How are the speaking skills of B1 students learning Turkish as a foreign language?". The population of the study was 10 B1 level students in Nişantaşı University. Within the scope of study, scale use permission, ethics committee permission and consent forms were obtained. The method of the study is mixed method. While the quantitative aspect of the method was provided by scaling, the qualitative aspect was provided by focus interviews. Yorgancı's (2021) "B1 Level Independent Speaking Skill Rubric for Turkish as a Foreign Language Learners" was used to evaluate speaking skills. Students are at "very good" or "good" level in using greetings and addressing expressions, summarizing conversations, expressing their thoughts logically, speaking fluently, correct pronunciation, adjusting speaking speed, correct intonation, etc.

References

  • Altun, M. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde geribildirim. (Ed. E. Özkan), Yabancılara Türkçe öğretimi içinde (s. 421-429). Eğitim.
  • Baki, A., & Gökçek, T. (2012). Karma Yöntem Araştırmalarına Genel Bir Bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve Psikolojide Ölçme: Klasik Test Teorisi ve Uygulaması. ÖSYM Yayınları.
  • Boylu, E. (2019) Yabancılara Türkçe öğretiminde ölçme değerlendirme uygulamaları ve standart oluşturma. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale
  • Cohen. J. R., Swerdlik M. E., & Phillips, S. M. (1996). Psychological testing and assessment. (3th Ed.). Mayfield.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, Sage
  • Dağdelen, D. (2015) Yabancılara Türkçe Öğretimi Programının Öğretmen ve Öğrenci Görülerine Göre Değerlendirilmesi, Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisans Üstü Eğitim Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazimağusa, Kuzey Kıbrıs.
  • Doğan, N. (2016). Sözlü yoklamalar. (H. Atılgan Ed.), Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (ss.169-188). Anı Yayıncılık.
  • Doğan, Y. (2009). Konuşma Becerisinin Geliştirilmesine Yönelik Etkinlik Önerileri, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), ss.185-204.
  • Durmuş, M. (2013). Yabancılara Türkçe öğretimi. Grafiker Yayınları.
  • el Majidi, A., de Graaff, R., & Janssen, D. (2021). Debate as a pedagogical tool for developing speaking skills in second language education. Language Teaching Research, 13621688211050619.
  • Emiroğlu, S. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretimi ElKitabı (Ed: Durmuş ve A. Okur). Konuşma Eğitimi (ss. 277-291), Grafiker Yayınları.
  • Göçer, A. (2015) Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Konuşma Becerisinin Kazandırılması, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 21- 36.
  • Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7): 14-26.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kayi, H. (2006). Teaching speaking: Activities to promote speaking in a second language. The internet TESL journal, 12(11), 1-6.
  • Keser, S. (2018) Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Konuşma Becerisinin Geliştirilmesinde Karşılaşılan Güçlükler, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü.
  • Köksal, D. ve Pestil, A. D. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi: Kuramlar, Yaklaşımlar, Etkinlikler (Ed: A. Şahin). Yabancı Dil Olarak Türkçe Konuşma Öğretimi (ss. 295-316) Pegem Akademi Yayınları.
  • Leong, L. M., & Ahmadi, S. M. (2017). An Analysis Of Factors Influencing Learners’ English Speaking Skill. International Journal Of Research In English Education, 2(1), 34-41. Sid. Https://Sid.Ir/Paper/349619/En.
  • Li̇ttlewood, W. (1984). Foreign and Second Language Learning; Language Acquisation Research and its Implications for the Classroom. Cambridge.
  • Özçelik, D. A. (2011). Ölçme ve Değerlendirme. ÖSYM Yayınları.
  • Özdemir, S. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirmeye yönelik araştırmaların eğilimleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 537-559.
  • Richards J.C. and W.A. Renandya (Eds.). (2002). Methodology in language teaching: An anthology of current practices. Cambridge University Press.
  • Romaña Correa Y. (2015). Skype conference calls: A way to promote speaking skills in the teaching and learning of English. Profile: Issues in Teachers Professional Development, 17, 143–156.
  • Shumin K. (2002). Factors to consider: Developing adult EFL students’ speaking abilities. In Richards J.C., Renandya W.A. (Eds.), Methodology in language teaching: An anthology of current practices (pp. 201–211). Cambridge University Press.
  • Tashakkori, A., & Teddlie, C. (1998). Mixed methodology: Combining qualitative and quantitative approaches. Applied Social Research Methods Series (Vol.46). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Tekin, H. (2009). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Yargı Yayınları.
  • Temizyürek, F., Erdem, İ. ve Temizkan, M. (2007). Konuşma Eğitimi. Öncü Kitap.
  • Turgut, F. (1997). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları, Gül Yayınevi.
  • Tüm, G. (2014). Çok Uluslu Sınıflarda Yabancı Dil Türkçe Öğretiminde Karşılaşılan Sesletim Sorunları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 29(2) 255-266.
  • Yavuz-Kırık, M. (2008). Yabancı dil olarak İngilizce öğretmenlerinin ölçme değerlendirme bağlamında tutum ve yaklaşımları (Yayınlanmamı doktora tezi). İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yorgancı, O. K. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde podcast (sesli yayın) kullanımının üretici dil becerilerine etkisi [Doktora Tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Education
Journal Section Articles
Authors

Merve Suroğlu Sofu 0000-0001-9101-8211

Rabia Demirkol 0000-0003-0998-7393

Publication Date December 30, 2024
Submission Date April 2, 2024
Acceptance Date October 1, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 44 Issue: 3

Cite

APA Suroğlu Sofu, M., & Demirkol, R. (2024). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Öğrencilerin Konuşma Becerilerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(3), 1847-1866. https://doi.org/10.17152/gefad.1463436
AMA Suroğlu Sofu M, Demirkol R. Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Öğrencilerin Konuşma Becerilerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma. GUJGEF. December 2024;44(3):1847-1866. doi:10.17152/gefad.1463436
Chicago Suroğlu Sofu, Merve, and Rabia Demirkol. “Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Öğrencilerin Konuşma Becerilerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 44, no. 3 (December 2024): 1847-66. https://doi.org/10.17152/gefad.1463436.
EndNote Suroğlu Sofu M, Demirkol R (December 1, 2024) Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Öğrencilerin Konuşma Becerilerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 44 3 1847–1866.
IEEE M. Suroğlu Sofu and R. Demirkol, “Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Öğrencilerin Konuşma Becerilerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma”, GUJGEF, vol. 44, no. 3, pp. 1847–1866, 2024, doi: 10.17152/gefad.1463436.
ISNAD Suroğlu Sofu, Merve - Demirkol, Rabia. “Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Öğrencilerin Konuşma Becerilerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 44/3 (December 2024), 1847-1866. https://doi.org/10.17152/gefad.1463436.
JAMA Suroğlu Sofu M, Demirkol R. Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Öğrencilerin Konuşma Becerilerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma. GUJGEF. 2024;44:1847–1866.
MLA Suroğlu Sofu, Merve and Rabia Demirkol. “Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Öğrencilerin Konuşma Becerilerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 44, no. 3, 2024, pp. 1847-66, doi:10.17152/gefad.1463436.
Vancouver Suroğlu Sofu M, Demirkol R. Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Öğrencilerin Konuşma Becerilerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma. GUJGEF. 2024;44(3):1847-66.