İlk vaz edildiği mana itibariyle “Değer/Valere”,
iktisadi anlamda maddi bir kıymeti ifade ediyorken, modern yaşam tarzıyla
beraber gelen manevi yozlaşmanın ağır faturası tüm dünya uluslarına ağır
gelmeye başlayınca kavram, zaman içinde “etik”le beraber anılmaya başlamıştır.
Değer denilen şeyin sadece daha konforlu bir yaşam imkânı sunacağı düşünülen
“maddi varlık”tan ibaret olmadığını, hemen hemen tüm toplumlarda yaygınlık
kazanan “değerler eğitimi”nden anlayabiliyoruz. Maddeye değer katan ruhun, mana
ve maneviyat olduğunu kavramaya yönelik küresel teşebbüslerin hatırı sayılır
manada yaygınlık kazanması hakikaten de sevindirici bir gelişmedir
Mevlana Celaleddîn-i Rûmî’ye, (ö.
672/1273) “İnsan ile hayvan arasında fark edeptir.” özdeyişini söyleten acaba hangi
hayvanın hangi davranışıydı? Bilmiyoruz; belki de buldukları kemik parçasını
tek başına götürmek için birbirlerine hırlayan köpek sürüsünün bencillik akan
sahnesidir bu sözü söyleten. Veyahut uluorta çiftleşmeye çalışan edepsiz
kedileri görmüştür. Sözün neden söylendiğini bilmiyorsak da insanım diyen
hiçbir şuur sahibinin inkâr edemeyeceği bir hakikattir ki: Edep olmadan insanca
bir hayat mümkün değil.
Mevlâna Celaleddîn-i Rûmî’ye, (ö. 672/1273) “İnsan ile hayvan arasında
fark edeptir.” özdeyişini söyleten acaba hangi hayvanın hangi davranışıydı?
Bilmiyoruz; belki de buldukları kemik parçasını tek başına götürmek için
birbirlerine hırlayan köpek sürüsünün bencillik akan sahnesidir bu sözü söyleten.
Veyahut uluorta çiftleşmeye çalışan edepsiz kedileri görmüştür. Sözün neden
söylendiğini bilmiyorsak da insanım diyen hiçbir şuur sahibinin inkâr edemeyeceği
bir hakikattir ki: Edep olmadan insanca bir hayat mümkün değil.
İlk vaz edildiği mana itibariyle “Değer/Valere”, iktisadi anlamda maddi bir
kıymeti ifade ediyorken, modern yaşam tarzıyla beraber gelen manevi yozlaşmanın
ağır faturası tüm dünya uluslarına ağır gelmeye başlayınca kavram, zaman içinde
“etik”le beraber anılmaya başlamıştır. Değer denilen şeyin sadece daha konforlu bir
yaşam imkânı sunacağı düşünülen “maddi varlık”tan ibaret olmadığını, hemen
hemen tüm toplumlarda yaygınlık kazanan “değerler eğitimi”nden anlayabiliyoruz.
Maddeye değer katan ruhun, mana ve maneviyat olduğunu kavramaya yönelik
küresel teşebbüslerin hatırı sayılır manada yaygınlık kazanması hakikaten de
sevindirici bir gelişmedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Kitap Değerlendirmeleri |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2020 |
Acceptance Date | July 10, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 18 |