Bu çalışmanın amacı 2017-2018
eğitim-öğretim yılında uygulamaya konulan 5. sınıf Türkçe Dersi Öğretim
Programı’na göre hazırlanan Türkçe ders kitabının öğretmen görüşlerine göre
değerlendirilmesidir. Araştırmaya dâhil edilen çalışma grubu 2017-2018
eğitim-öğretim akademik yılı bahar döneminde Gaziantep ili Şahinbey ilçesindeki
18 farklı ortaokulda MEB bünyesinde görev yapan 25 Türkçe öğretmeninden
oluşmaktadır. Araştırmada nitel araştırmalar için uygun olan durum çalışması
deseni kullanılmıştır. Araştırma verilerinin elde edilmesi amacıyla yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Öğretmenlere, 5. sınıf Türkçe
ders kitabının, Türkçe dersi programında yer alan kazanımlara uygunluğu;
kitaptaki metinlerin öğrenci seviyesine uygunluğu, kitabın dil bilgisi
yapıları, içerdiği kelimeler, görseller vb. unsurlar yönünden
değerlendirilmesinin yapılması; kitaptaki etkinliklerin dersin kazanımlarına ve
öğrenci düzeyine uygunluğu; ölçme-değerlendirme açısından yeterliliği; ders
kitabını uygularken karşılaştıkları sorunlar; genel düşüncelerinin neler olduğu
sorulmuştur. Verilerin analizinde içerik analizi ve feekans analizi teknikleri
kullanılmıştır. Öğretmenlerin genel olarak 5. sınıf Türkçe ders kitabındaki
metinleri ve etkinlikleri kazanımlara, öğrenci düzeyine uygunluk açısından
olumlu değerlendirdikleri tespit edilmiştir. Öğretmenlerin Türkçe ders kitabını
uygularken karşılaştıkları başlıca sorunların; zaman sıkıntısı, materyal
eksikliği ve kılavuz kitabının olmaması olduğu belirlenmiştir. Öğretmenler
ayrıca Türkçe dersine ilişkin materyallerin bir an önce giderilmesi, kılavuz
kitaplarının yeniden verilmesi, program ve ders kitabı hazırlarken öğretmen
görüşlerine daha fazla yer verilmesi gerektiğini düşündüklerini ifade
etmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 29, 2019 |
Submission Date | May 26, 2019 |
Acceptance Date | October 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |