Sosyal Bilgiler öğretiminde, öğretim
amaçlı yazılımların öğrencilerin problem çözme, bilgiye erişim, bilgiyi işleme,
iletişim ve karar verme becerilerini geliştirmeye yardımcı olduğu
bilinmektedir. Ancak ilgili literatür tarandığında Sosyal Bilgiler öğretiminde
bilgisayar yazılımları, bu yazılımların kullanım yeri ve önemine yönelik çalışmaların
azlığı göze çarpmaktadır. Ayrıca Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik olarak geliştirilen
bilgisayar yazılımlarının azlığı ve yetersizliği de dikkat çekicidir. Bu bağlamda
araştırmanın amacı, ilköğretim 7. sınıf Sosyal Bilgiler dersine yönelik olarak
geliştirilecek bir bilgisayar yazılımının geliştirme sürecini ve geliştirilen
yazılımla yapılacak öğretim faaliyetinin öğrencilerin akademik başarılarına ve
derse karşı tutumlarına etkisini ortaya koymaktır. Araştırmada deneysel yöntemden
yararlanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda öntest–sontest kontrol gruplu
deneysel desen kullanılmıştır. Deneysel kısım Ankara ili Elmadağ ilçesi Dr. Kazım
Ahmet Mıhçıoğlu İlköğretim Okulu 7. sınıfında öğrenim gören deney grubunda 24,
kontrol grubunda ise 24 öğrenci olmak üzere toplam 48 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir.
Çalışma sürecinde deney grubuna, araştırmacı tarafından geliştirilen Sosyal
Bilgiler Öğretim Yazılımı kullanılarak bilgisayar destekli öğretim yöntemi ile
kontrol grubuna ise Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Seti kullanılarak ders yapılmıştır.
Araştırmada veri toplama araçları olarak akademik başarı testi ve Sosyal
Bilgiler tutum ölçeğinden yararlanılmıştır. Araştırmada toplanan verilerin
analizinde SPSS 15.0 paket programı kullanılmıştır. Bu çerçevede veriler,
Spearman – Brown korelasyon katsayısı, tekrarlı ölçümler için çift yönlü
varyans analizi ve bağımsız örneklemler için t testi aracılığıyla çözümlenmiştir.
Araştırmanın bulgularından hareketle, Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik geliştirilen
bir bilgisayar yazılımı kullanımının öğrencilerin akademik başarısını arttırdığı
sonucuna ulaşılmıştır. Buna ilaveten kullanılan bilgisayar yazılımının öğrencilerin
Sosyal Bilgiler dersine karşı tutumlarını olumlu yönde etkilediği görülmüştür.
Sosyal bilgiler öğretimi bilgisayar destekli öğretim yazılım geliştirme eğitim yazılımı ders yazılımı akademik başarı tutum
For Social Studies education, it is
well known that instructional software programs help students to develop their
skills such as problem solving, information accessing, information producing,
communication and decision making. However, the same literature shows that
there are few studies about the place and importance of using instructional
software programs in Social Studies education. Furthermore, there are not
enough software programs to teach Social Studies. In this case, the aim of this
study is to show the developing process of an instructional software program
for Social Studies and examine the effect of using a software program in 7th
grade Social Studies course on students’ academic achievement and attitudes
toward the course. Experimental methodology was used in this study. In this
framework, pre-test post-test randomized control-group design (2x2) was
employed. Participants were 48 seventh graders (24 in experimental and 24 in
control group) from Dr. Kazım Ahmet Mıhçıoğlu primary school located in the
school district of Elmadağ in Ankara. During the research period, the course
was taught by using Social Studies instructional software program designed by researcher
in the experimental group and it was taught by using teaching methods advised
in Social Studies curriculum and textbooks in the control group. Academic
achievement test and Social Studies attitude scale were used as data sources.
SPSS 15.0 statistical package was used to analyze the data. The data were
submitted to, Spearman – Brown correlation coefficient, two-way ANOVA for
repeated measures and independent-sample t-test. Results based on the findings
showed that using Social Studies software program in Social Studies courses
increases students’ academic achievement. Additionally, results revealed that
using software program in Social Studies courses affect students’ attitude
toward the course in positive manner.
Social studies education computer assisted instruction software development educational software courseware academic achievement attitude
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2015 |
Submission Date | August 17, 2015 |
Acceptance Date | October 24, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2015 Issue: 5 |