The aim of this study is to identify 8th grade students competencies in terms of educational technology standards who are studying in public schools in Turkey. In this regard, this study aimed to develop a scale to investigate 8th graders’ competencies regarding the educational technology standards based on ISTE-NETS. After a review of relevant literature, an item pool was prepared. The pool was improved through expert opinions and factor analysis. The items were administered to 1960 Turkish students from 13 different cities. A four-factor structure with a total of 21 items emerged which explained 51 percent of the total variance. Factors were named technical proficiency, creativity, digital citizenship and participation, and innovativeness.Findings revealed that students thought they met the technology standards sufficiently.It was observed that students with working parents had higher scores on the scale. Furthermore, the test scores were positively affected by parents’ education levels, having a computer, internet access and other technological devices at home.
The results of the study are thought that it provides some important findings for program developers by firstly National Education Ministry and Higher Education Institute also lecturers of education faculty and then teachers. In addition, it is thought that it will be a guide for related person and institutions.
Technology integration Technology literacy Educational technology standards NETS-S Scale development
Bu çalışmanın amacı Türkiye’deki
devlet okullarında öğrenim gören öğrencilerin eğitim teknolojileri standartları
açısından yeterliklerinin belirlenmesidir. Bu bağlamda çalışma ortaokul dördüncü
sınıflar için ISTE-NETS’i temel alan eğitim teknolojileri standartlarını ölçmek
amacıyla bir ölçek geliştirmeyi amaçlamıştır. Ölçek geliştirme sürecinde ilgili
alanyazın incelendikten sonra madde havuzu hazırlanmış, uzman görüşü alınmış ve
istatistiksel analizler uygulanmıştır. Ölçme aracı 13 ildeki 1960 öğrenciye
uygulanmıştır. Geliştirilen ölçeğin 4 faktör ve 21 maddeden oluşan yapısı
toplam varyansın %51’ini açıklamaktadır. Bu faktörler teknoloji okuryazarlığı,
yaratıcılık, dijital vatandaşlık ve katılım, yenilikçilik olarak adlandırılmıştır.Bulgular,
öğrencilerin teknoloji standartlarını büyük ölçüde karşıladıkları görüşünde
olduklarını göstermektedir. Diğerbir diğer bulgu ise öğrencilerin puanlarının
cinsiyete göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermemesidir.
Anneleri ve babaları çalışan öğrenciler ölçek genelinden daha yüksek puan almışlardır.
Öğrencilerin teknoloji standartları ölçeğinden aldıkları puanların, annelerinin
ve babalarının eğitim ve çalışma durumlarından, bilgisayar, internet bağlantısı
ve diğer teknolojik araçlara sahip olma durumlarından olumlu olarak etkilendiği
görülmektedir.
Çalışmanın
sonuçları Milli Eğitim Bakanlığı, Yüksek Öğretim Kurumu'ndaki program geliştiriciler,
eğitim fakültesindeki öğretim üyeleri ve öğretmenler için önemli bulgular içermektedir.
Ayrıca çalışmanın ilgili kurum ve kuruluşlara rehber olacağı düşünülmektedir.
Teknoloji Entegrasyonu Teknoloji Okuryazarlığı Öğretim Teknolojileri Standartları NETS-S Ölçek Geliştirme
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 31, 2015 |
Submission Date | August 14, 2015 |
Acceptance Date | August 20, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2015 Issue: 5 |