Research Article
BibTex RIS Cite

Karayolu Ağında Kullanılan Değişken Mesaj İşaretlerine Yönelik Değerlendirme

Year 2017, Volume: 5 Issue: 2, 73 - 85, 25.06.2017

Abstract

Karayolu ağında giderek
yaygınlaşan Değişken Mesaj İşaretleri (DMİ) gerçek zamanlıverilerle sürücüye
bilgi sağlamak ve trafiği yönetmek amacıyla kullanılan Akıllı Ulaşım Sistemlerinin
(AUS) en önemli bileşenlerinden birisidir. DMİ genellikle baş üstü direklere
monte edilmekte olup LED ekran aracılığıyla resim, yazı ve rakam gösterebilen
grafik tabanlı teknolojisi sayesinde çok fazla mesaj oluşturulabilmektedir. Bu
çalışma, DMİ mesajların ve mesaj ekranının geliştirilmesine yardımcı olmak amacıyla,
DMİ mesajlarının daha kolay kavranmasına yönelik bulgular ortaya koyan bir
değerlendirme çalışmasıdır. Çalışmada öncelikle DMİ mesajlarının tasarımı ve sergilenmesi
ile ilgili literatür incelenmiş ve güncel uygulamalar gözden geçirilmiştir. İkinci
aşamada DMİ mesajların kavranmasına ilişkin bir anket çalışması yapılmıştır. Anket
araştırması, sürücülerin üç farklı mesaj ve bu mesajların metin rengi, pictogram
kullanımı ve piktogramın DMİ üzerinde gösterimi ile ilgili tercihlerini
araştırmak üzere tasarlanmıştır. Çalışma bulguları, sürücülerin DMİ mesajlarını
daha hızlı bir şekilde fark edebileceği, anlayabileceği ve reaksiyon
gösterebileceği bir DMİ seti önermekte olup bulguların mesaj oluşturma
aşamasında trafik mühendislerine yol göstereceği düşünülmektedir.

References

  • J. Wang, C. Collyer, S. Hesar, “Employing Graphics to Aid Mesage Display on Dynamic Message Signs”, 2006. EN 12966, “Road Vertical Signs - Variable Message Traffic Signs”, 2014.
  • A. Arbaiza, ve A. Lucas-Alba, “Variable Message Signs Harmonisation Specific Messages Recommended”, 2012.
  • R. J. Hanowski, ve B. H. Kantowitz, “Driver Memory Retention of In-Vehicle Information System Messages”, Transportation Research Board, National Research Board, Washington, D.C., National Academy Press, 8-18, 1997.
  • L. Staplin, K. Lococo, J. Sim, “Traffic Control Design Elements for Accommodating Drivers with Diminished Capacity. Volume II”, Rapor No. FHWA-RD-90-055, Federal Highway Administration, Washington, DC., 1990.
  • K. R. Stern, “An Evaluation of Written, Graphics, and Voice Messages in Proceduralized Instruction”, Proceedings of the Human Factors Society 28th Annual Meeting, Santa Monica, 314- 318, 1984.
  • C. Cameron, W. A. McGill, “A Comparative Evaluation of Speed Control Signs”, Australian Road Research, 3-11, 1968.
  • D. Bruce, D. A. Boehm-Davis, K. Mahach, “In-Vehicle Auditory Display of Triennial Congress of the International Ergonomics Association and the 44th Annual Meeting of the Human Factors and Ergonomics Symbolic Information”, Proceedings of the XIVth Society: Ergonomics for the New Millennium, San Diego, 230-233, 2000.
  • D. W. Kline, P. Fuchs, “The Visibility of Symbolic Highway Signs can be Increased Among Drivers of all Ages”, Human Factors, 35, 25-34, 1993.
  • R. M. Wulkowicz, “Enriched Information Signage”, Operations Review, 6(1), 15-22, 1988.
  • T. P. Alkim, W. H. Janssen, “Graphical Route Information on Variable Message Signs”, Proceeding of the 10th International Conference on Road Transport Information and Control, Londra, İngiltere, 2000.
  • E. Alena, ve S. Fridulv, Effects Of Varıable Message Sıgns (VMS) On Drıver Attentıon And Behavıour, Institute of Transport Economics, 2006.
  • S. Egger, “Methods for Improving Road Signs / Symbols / Text to Adapt to Todayʼs Driverʼs Requirements”, 2015.
Year 2017, Volume: 5 Issue: 2, 73 - 85, 25.06.2017

Abstract

References

  • J. Wang, C. Collyer, S. Hesar, “Employing Graphics to Aid Mesage Display on Dynamic Message Signs”, 2006. EN 12966, “Road Vertical Signs - Variable Message Traffic Signs”, 2014.
  • A. Arbaiza, ve A. Lucas-Alba, “Variable Message Signs Harmonisation Specific Messages Recommended”, 2012.
  • R. J. Hanowski, ve B. H. Kantowitz, “Driver Memory Retention of In-Vehicle Information System Messages”, Transportation Research Board, National Research Board, Washington, D.C., National Academy Press, 8-18, 1997.
  • L. Staplin, K. Lococo, J. Sim, “Traffic Control Design Elements for Accommodating Drivers with Diminished Capacity. Volume II”, Rapor No. FHWA-RD-90-055, Federal Highway Administration, Washington, DC., 1990.
  • K. R. Stern, “An Evaluation of Written, Graphics, and Voice Messages in Proceduralized Instruction”, Proceedings of the Human Factors Society 28th Annual Meeting, Santa Monica, 314- 318, 1984.
  • C. Cameron, W. A. McGill, “A Comparative Evaluation of Speed Control Signs”, Australian Road Research, 3-11, 1968.
  • D. Bruce, D. A. Boehm-Davis, K. Mahach, “In-Vehicle Auditory Display of Triennial Congress of the International Ergonomics Association and the 44th Annual Meeting of the Human Factors and Ergonomics Symbolic Information”, Proceedings of the XIVth Society: Ergonomics for the New Millennium, San Diego, 230-233, 2000.
  • D. W. Kline, P. Fuchs, “The Visibility of Symbolic Highway Signs can be Increased Among Drivers of all Ages”, Human Factors, 35, 25-34, 1993.
  • R. M. Wulkowicz, “Enriched Information Signage”, Operations Review, 6(1), 15-22, 1988.
  • T. P. Alkim, W. H. Janssen, “Graphical Route Information on Variable Message Signs”, Proceeding of the 10th International Conference on Road Transport Information and Control, Londra, İngiltere, 2000.
  • E. Alena, ve S. Fridulv, Effects Of Varıable Message Sıgns (VMS) On Drıver Attentıon And Behavıour, Institute of Transport Economics, 2006.
  • S. Egger, “Methods for Improving Road Signs / Symbols / Text to Adapt to Todayʼs Driverʼs Requirements”, 2015.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Tasarım ve Teknoloji
Authors

Tuğba Akar

Ebru Arıkan Öztürk

Publication Date June 25, 2017
Submission Date January 9, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Akar, T., & Arıkan Öztürk, E. (2017). Karayolu Ağında Kullanılan Değişken Mesaj İşaretlerine Yönelik Değerlendirme. Gazi University Journal of Science Part C: Design and Technology, 5(2), 73-85.

                                TRINDEX     16167        16166    21432    logo.png

      

    e-ISSN:2147-9526