Research Article
BibTex RIS Cite

Anaokulu Öğretmenlerine Verilen Çocukta Yabancı Cisim Aspirasyonlarına Yaklaşım Eğitimlerinin Değerlendirilmesi

Year 2021, Volume: 10 Issue: 4, 893 - 901, 29.12.2021
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.961689

Abstract

Bu çalışma anaokulu öğretmenlerine verilen çocukta yabancı cisim aspirasyonlarına yaklaşım eğitimlerinin etkinliğini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma 14.09.2020-15.01.2021 tarihleri arasında kesitsel tipte çalışma olarak yürütülmüştür. Araştırma, Amasya il merkezinde bulunan tüm resmî anaokullarında görev yapan 60 anaokulu öğretmeninden çalışmaya katılmayı kabul eden 48 öğretmenin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında öğretmenlere eğitim maketi eşliğinde online olarak “çocukta havayolu tıkanıklığında ilkyardım yaklaşımı” konulu eğitim verilmiştir. Çalışmanın eğitim öncesi verileri araştırmacılar tarafından hazırlanan “kişisel veri toplama formu” ile “havayolu tıkanıklığına ilkyardım yaklaşımı bilgi düzeyi formu” (ön test) kullanılarak toplanmıştır. Eğitimden 4 hafta sonra bilgi düzeyi formu (son test) katılımcılara tekrar uygulanmıştır. Çalışmada katılımcıların havayolu tıkanıklığına ilk yardım yaklaşımı bilgi düzeyi formundan aldıkları ön test puan ortalamalarının 1,91±0,21; son test puan ortalamalarının ise 7,12±0,28 olduğu; bu puan farkın ileri düzeyde anlamlı olduğu belirlenmiştir (p <0,001, Z=-5,986). Bu çalışmada anaokulu öğretmenlerine çocukta yabancı cisim aspirasyonlarına yönelik verilen ilk yardım eğitiminin katılımcıların bilgi düzeyini artırmada etkili olduğu saptanmıştır.

Supporting Institution

Amasya Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi

Project Number

FMB-BAP 20-0442

References

  • Kurtuluş, A, Demir, S, Sarıtaş, M.S, Boz, B. and Acar, K. (2012). “Çocukta Yabancı Cisim Aspirasyonu Sonucu Ölüm”. Pamukkale Tıp Dergisi, 5 (2), 87-90.
  • Cramer, N, Jabbour, N, Tavarez, M.M. and Taylor, R.S. (2020). “Foreign Body Aspiration”. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing. Erişim adresi: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK531480/ (Erişim tarihi: 3 Mart 2021).
  • Fraga, A.M, Reis, M.C, Zambon, M.P, Toro, I.C, Ribeiro, J.D. and Baracat, E.C. (2008). “Foreign Body Aspiration in Children: Clinical Aspects, Radiological Aspects and Bronchoscopic Treatment”. Jornal Brasileiro de Pneumologia, 34 (2), 74-82.
  • Brkic, F. Umihanic, S, Altumbabic, H, Ramas, A, Almir, S, Umihanic, S. and Zulcic, S. (2018). “Death as a Consequence of Foreign Body Aspiration in Children”. Med Arch, 72 (3), 220-23.
  • Salih, A. M, Alfaki, M. and Alam-Elhuda, D. M. (2016). “Airway Foreign Bodies: A Critical Review for a Common Pediatric Emergency”. World Journal of Emergency Medicine, 7 (1), 5–12.
  • Sidell, D. R, Kim, I. A, Coker, T. R, Moreno, C. and Shapiro, N. L. (2013). “Food Choking Hazards in Children”. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 77 (12), 1940–46.
  • Tatsanakanjanakorn, W. and Suetrong, S. (2016). “Do Times until Treatment for Foreign Body Aspiration Relate to Complications”. International Journal of Otolaryngology, 2016:2831614 (published Online).
  • Tekant, G.T. ve Özcan, R. (2015). “Yabancı Cisim Aspirasyonları”. Turkiye Klinikleri Pediatric Surgery-Special Topics, 5 (2),72-78.
  • Lowe, D.A, Vasquez, R. and Maniaci, V. (2015). “Foreign Body Aspiration in Children”. Clinical Pediatric Emergency Medicine, 16 (3): 140-48.
  • Çobanoğlu, U. ve Can, M. (2008). “0-7 Yaş Dönemi Çocuklarda Özofagus Yabancı Cisimleri”. Van Tıp Dergisi, 15 (2), 51-57.
  • Boufersaoui, A, Smati, L, Benhalla, K. N, Boukari, R, Smail, S, Anik, K, Aouameur, R, Chaouche, H. and Baghriche, M. (2013). “Foreign Body Aspiration in Children: Experience from 2624 Patients”. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 77 (10), 1683–88.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (2019). Resmî Gazete Sayı: 30827, 10/07/2019.
  • Amerikan Pediatri Akademisi. (2017). “First Aid Guide for Parents & Caregiver”. Erişim adresi: https://www.healthychildren.org/English/safety-prevention/at-home/Pages/First-Aid-Guide.aspx (Erişim tarihi: 5 Ocak 2021).
  • Onganlar, Y.H, Şahin, M, Pak, F.O. ve Şahin, H.H.K. (2019). “Pediatride Temel Yaşam Desteği”. Sağlık Bilimleri ve Tıp Dergisi, 2 (4), 139-45.
  • Kim, I.A, Shapiro, N. and Bhattacharyya, N. (2015). “The National Cost Burden of Bronchial Foreign Body Aspiration in Children”. The Laryngoscope, 125 (5), 1221-24.
  • Amro, N. R. and Qtait, M. (2017). “General Knowledge & Attitude of First Aid Among School Teacher's in Palestine”. International Journal of Innovative Research in Medical Science, 2 (4), 660-65.
  • Nayir, T. Uskun, E, Türkoğlu, H, Uzun, E, Öztürk, M. ve Kişioğlu A.N. (2011). “Isparta İl Merkezinde Görevli Öğretmenlerin İlk Yardım Bilgi Düzeyleri ve Tutumları”. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 18 (4), 123-27.
  • Sönmez, Y, Uskun, E. ve Pehlivan, A. (2014). “Okul Öncesi Öğretmenlerinin İlk Yardım Bilgileri”. Türk Pediatri Arşivi, 49, 238-426.
  • Dinçer, Ç, Atakurt, Y. ve Şimşek, I. (2000). “Okul Öncesi Eğitimcilerinin İlk Yardım Bilgi Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma”. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 53 (1), 31-38.
  • The Global First Aid Reference Centre (2020). “First Aid Guidelines”. Erişim adresi: https://www.globalfirstaidcentre.org/ (Erişim tarihi: 24 Mayıs 2021).
  • Ganfure, G, Ameya, G, Tamirat, A, Lencha, B. and Bikila, D. (2018). “First Aid Knowledge, Attitude, Practice, and Associated Factors Among Kindergarten Teachers of Lideta Sub-city Addis Ababa, Ethiopia”. Plos One, 13 (3), e0194263.
  • Adib-Hajbaghery, M. and Kamrava, Z. (2019). “Iranian Teachers’ Knowledge About First Aid in the School Environment”. Chinese Journal of Traumatology, 22 (4), 240–45.
  • Gowri, M. and Missiriya, S. (2017). “Knowledge and Practice of School Teachers on Health Care of School Children”. International Journal of Pharma and Bio Sciences, 8 (1), 227– 31.
  • Al-Tameemi, H.M.A. and Khudair, F.W. (2016). “Knowledge and Attitudes of Primary School Teachers Toward First Aid in Al-Najaf Al-Ashraf City”. International Journal of Current Research and Academic Review, 4 (12), 64–79.
  • Hosapatna, M, Bhat, N, Prakash, J, Sumalatha, S. and Ankolekar, V. H. (2020). “Knowledge and Training of Primary School Teachers in First Aid- A Questionnaire Based Study”. The Kurume Medical Journal, 10.2739/kurumemedj.MS662001 (advance online publication).
  • Qureshi, F.M, Khalid, N, Nigah-E-Mumtaz, S, Assad, T. and Noreen, K. (2018). “First Aid Facilities in the School Settings: Are Schools able to Manage Adequately?”. Pakistan Journal of Medical Sciences, 34 (2), 272–76.
  • Al Gharsan, M. and Alarfaj, I. (2019). “Knowledge and Practice of Secondary School Teachers about First Aid”. Journal of Family Medicine and Primary Care, 8 (5), 1587-1593.
  • Behairy, A.S. and Al-Batanony, M.A. (2016). “Effectiveness of First Aid and Basic Life Support Intervention Program on School Health Advisors”. Journal of Health Medicine and Nursing, 24, 136-144.
  • Arli, S.K. and Yildirim, Z. (2017). “The Effects of Basic First Aid Education on Teachers’ Knowledge Level: A Pilot Study”. International Journal of Caring Sciences, 10 (2), 813-18.
  • Abo Elsoud, M.A, Ahmed, H.A, Ahmed, A.M.A. and Frag, H.K. (2018). “Assessment Knowledge of Primary Schools Teachers about First Aid at Ismailia City”. IOSR Journal of Nursing and Health Science, 7, 79-85.

The Evaluation of Approach Training on Foreign Body Aspirations in Children Given to Kindergarten Teachers

Year 2021, Volume: 10 Issue: 4, 893 - 901, 29.12.2021
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.961689

Abstract

This study was carried out to evaluate the effectiveness of the training on the approach to foreign body aspiration in children given to kindergarten teachers. The research was conducted between 14.09.2020 and 15.01.2021 as a cross-sectional study. The research was carried out with the participation of 48 teachers who agreed to participate in the study who included 60 kindergarten teachers working in all public kindergartens in the city center of Amasya. Within the scope of the study, teachers were given online training on the "first-aid approach to airway obstruction in children" accompanied by a training model. The pre-training data of the study were collected using the "personal data collection form" and "first-aid approach in airway obstruction knowledge level form" (pre-test) prepared by the researchers. 4 weeks after the training, the questionnaire form (post-test) was applied to the participants again. In the study, the pre-test mean score of the participants from the first-aid approach to airway obstruction knowledge form was 1.91±0.21; the post-test mean score was 7.12±0.28; this score difference was determined to be highly significant (p <0.001, Z=-5.986). In this study, it was determined that the first-aid training given to kindergarten teachers for foreign body aspiration in children was effective in increasing the knowledge level of the participants.

Project Number

FMB-BAP 20-0442

References

  • Kurtuluş, A, Demir, S, Sarıtaş, M.S, Boz, B. and Acar, K. (2012). “Çocukta Yabancı Cisim Aspirasyonu Sonucu Ölüm”. Pamukkale Tıp Dergisi, 5 (2), 87-90.
  • Cramer, N, Jabbour, N, Tavarez, M.M. and Taylor, R.S. (2020). “Foreign Body Aspiration”. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing. Erişim adresi: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK531480/ (Erişim tarihi: 3 Mart 2021).
  • Fraga, A.M, Reis, M.C, Zambon, M.P, Toro, I.C, Ribeiro, J.D. and Baracat, E.C. (2008). “Foreign Body Aspiration in Children: Clinical Aspects, Radiological Aspects and Bronchoscopic Treatment”. Jornal Brasileiro de Pneumologia, 34 (2), 74-82.
  • Brkic, F. Umihanic, S, Altumbabic, H, Ramas, A, Almir, S, Umihanic, S. and Zulcic, S. (2018). “Death as a Consequence of Foreign Body Aspiration in Children”. Med Arch, 72 (3), 220-23.
  • Salih, A. M, Alfaki, M. and Alam-Elhuda, D. M. (2016). “Airway Foreign Bodies: A Critical Review for a Common Pediatric Emergency”. World Journal of Emergency Medicine, 7 (1), 5–12.
  • Sidell, D. R, Kim, I. A, Coker, T. R, Moreno, C. and Shapiro, N. L. (2013). “Food Choking Hazards in Children”. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 77 (12), 1940–46.
  • Tatsanakanjanakorn, W. and Suetrong, S. (2016). “Do Times until Treatment for Foreign Body Aspiration Relate to Complications”. International Journal of Otolaryngology, 2016:2831614 (published Online).
  • Tekant, G.T. ve Özcan, R. (2015). “Yabancı Cisim Aspirasyonları”. Turkiye Klinikleri Pediatric Surgery-Special Topics, 5 (2),72-78.
  • Lowe, D.A, Vasquez, R. and Maniaci, V. (2015). “Foreign Body Aspiration in Children”. Clinical Pediatric Emergency Medicine, 16 (3): 140-48.
  • Çobanoğlu, U. ve Can, M. (2008). “0-7 Yaş Dönemi Çocuklarda Özofagus Yabancı Cisimleri”. Van Tıp Dergisi, 15 (2), 51-57.
  • Boufersaoui, A, Smati, L, Benhalla, K. N, Boukari, R, Smail, S, Anik, K, Aouameur, R, Chaouche, H. and Baghriche, M. (2013). “Foreign Body Aspiration in Children: Experience from 2624 Patients”. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 77 (10), 1683–88.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (2019). Resmî Gazete Sayı: 30827, 10/07/2019.
  • Amerikan Pediatri Akademisi. (2017). “First Aid Guide for Parents & Caregiver”. Erişim adresi: https://www.healthychildren.org/English/safety-prevention/at-home/Pages/First-Aid-Guide.aspx (Erişim tarihi: 5 Ocak 2021).
  • Onganlar, Y.H, Şahin, M, Pak, F.O. ve Şahin, H.H.K. (2019). “Pediatride Temel Yaşam Desteği”. Sağlık Bilimleri ve Tıp Dergisi, 2 (4), 139-45.
  • Kim, I.A, Shapiro, N. and Bhattacharyya, N. (2015). “The National Cost Burden of Bronchial Foreign Body Aspiration in Children”. The Laryngoscope, 125 (5), 1221-24.
  • Amro, N. R. and Qtait, M. (2017). “General Knowledge & Attitude of First Aid Among School Teacher's in Palestine”. International Journal of Innovative Research in Medical Science, 2 (4), 660-65.
  • Nayir, T. Uskun, E, Türkoğlu, H, Uzun, E, Öztürk, M. ve Kişioğlu A.N. (2011). “Isparta İl Merkezinde Görevli Öğretmenlerin İlk Yardım Bilgi Düzeyleri ve Tutumları”. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 18 (4), 123-27.
  • Sönmez, Y, Uskun, E. ve Pehlivan, A. (2014). “Okul Öncesi Öğretmenlerinin İlk Yardım Bilgileri”. Türk Pediatri Arşivi, 49, 238-426.
  • Dinçer, Ç, Atakurt, Y. ve Şimşek, I. (2000). “Okul Öncesi Eğitimcilerinin İlk Yardım Bilgi Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma”. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 53 (1), 31-38.
  • The Global First Aid Reference Centre (2020). “First Aid Guidelines”. Erişim adresi: https://www.globalfirstaidcentre.org/ (Erişim tarihi: 24 Mayıs 2021).
  • Ganfure, G, Ameya, G, Tamirat, A, Lencha, B. and Bikila, D. (2018). “First Aid Knowledge, Attitude, Practice, and Associated Factors Among Kindergarten Teachers of Lideta Sub-city Addis Ababa, Ethiopia”. Plos One, 13 (3), e0194263.
  • Adib-Hajbaghery, M. and Kamrava, Z. (2019). “Iranian Teachers’ Knowledge About First Aid in the School Environment”. Chinese Journal of Traumatology, 22 (4), 240–45.
  • Gowri, M. and Missiriya, S. (2017). “Knowledge and Practice of School Teachers on Health Care of School Children”. International Journal of Pharma and Bio Sciences, 8 (1), 227– 31.
  • Al-Tameemi, H.M.A. and Khudair, F.W. (2016). “Knowledge and Attitudes of Primary School Teachers Toward First Aid in Al-Najaf Al-Ashraf City”. International Journal of Current Research and Academic Review, 4 (12), 64–79.
  • Hosapatna, M, Bhat, N, Prakash, J, Sumalatha, S. and Ankolekar, V. H. (2020). “Knowledge and Training of Primary School Teachers in First Aid- A Questionnaire Based Study”. The Kurume Medical Journal, 10.2739/kurumemedj.MS662001 (advance online publication).
  • Qureshi, F.M, Khalid, N, Nigah-E-Mumtaz, S, Assad, T. and Noreen, K. (2018). “First Aid Facilities in the School Settings: Are Schools able to Manage Adequately?”. Pakistan Journal of Medical Sciences, 34 (2), 272–76.
  • Al Gharsan, M. and Alarfaj, I. (2019). “Knowledge and Practice of Secondary School Teachers about First Aid”. Journal of Family Medicine and Primary Care, 8 (5), 1587-1593.
  • Behairy, A.S. and Al-Batanony, M.A. (2016). “Effectiveness of First Aid and Basic Life Support Intervention Program on School Health Advisors”. Journal of Health Medicine and Nursing, 24, 136-144.
  • Arli, S.K. and Yildirim, Z. (2017). “The Effects of Basic First Aid Education on Teachers’ Knowledge Level: A Pilot Study”. International Journal of Caring Sciences, 10 (2), 813-18.
  • Abo Elsoud, M.A, Ahmed, H.A, Ahmed, A.M.A. and Frag, H.K. (2018). “Assessment Knowledge of Primary Schools Teachers about First Aid at Ismailia City”. IOSR Journal of Nursing and Health Science, 7, 79-85.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Articles
Authors

Asli Kurtgöz 0000-0001-5903-9389

Zehra İncedal Sonkaya 0000-0002-5446-9707

Project Number FMB-BAP 20-0442
Publication Date December 29, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 10 Issue: 4

Cite

APA Kurtgöz, A., & İncedal Sonkaya, Z. (2021). Anaokulu Öğretmenlerine Verilen Çocukta Yabancı Cisim Aspirasyonlarına Yaklaşım Eğitimlerinin Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(4), 893-901. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.961689
AMA Kurtgöz A, İncedal Sonkaya Z. Anaokulu Öğretmenlerine Verilen Çocukta Yabancı Cisim Aspirasyonlarına Yaklaşım Eğitimlerinin Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. December 2021;10(4):893-901. doi:10.37989/gumussagbil.961689
Chicago Kurtgöz, Asli, and Zehra İncedal Sonkaya. “Anaokulu Öğretmenlerine Verilen Çocukta Yabancı Cisim Aspirasyonlarına Yaklaşım Eğitimlerinin Değerlendirilmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 10, no. 4 (December 2021): 893-901. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.961689.
EndNote Kurtgöz A, İncedal Sonkaya Z (December 1, 2021) Anaokulu Öğretmenlerine Verilen Çocukta Yabancı Cisim Aspirasyonlarına Yaklaşım Eğitimlerinin Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 10 4 893–901.
IEEE A. Kurtgöz and Z. İncedal Sonkaya, “Anaokulu Öğretmenlerine Verilen Çocukta Yabancı Cisim Aspirasyonlarına Yaklaşım Eğitimlerinin Değerlendirilmesi”, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 10, no. 4, pp. 893–901, 2021, doi: 10.37989/gumussagbil.961689.
ISNAD Kurtgöz, Asli - İncedal Sonkaya, Zehra. “Anaokulu Öğretmenlerine Verilen Çocukta Yabancı Cisim Aspirasyonlarına Yaklaşım Eğitimlerinin Değerlendirilmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 10/4 (December 2021), 893-901. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.961689.
JAMA Kurtgöz A, İncedal Sonkaya Z. Anaokulu Öğretmenlerine Verilen Çocukta Yabancı Cisim Aspirasyonlarına Yaklaşım Eğitimlerinin Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021;10:893–901.
MLA Kurtgöz, Asli and Zehra İncedal Sonkaya. “Anaokulu Öğretmenlerine Verilen Çocukta Yabancı Cisim Aspirasyonlarına Yaklaşım Eğitimlerinin Değerlendirilmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 10, no. 4, 2021, pp. 893-01, doi:10.37989/gumussagbil.961689.
Vancouver Kurtgöz A, İncedal Sonkaya Z. Anaokulu Öğretmenlerine Verilen Çocukta Yabancı Cisim Aspirasyonlarına Yaklaşım Eğitimlerinin Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021;10(4):893-901.