Mental Health Literacy (MHL) is a subset of health literacy that enables to recognize knowledge and beliefs about mental disorders, to prevent and manage mental disorders, and to seek help in mental disorders. The research was conducted with 268 students enrolled in undergraduate departments of a health-themed foundation university. In this study, it aimed to evaluate the mental health literacy and resilience levels of university students and to determine the relationship between them. The data was collected by using The Personal Data Collection Form, the Mental Health Literacy Scale (MHLS) and the Brief Psychological Resilience Scale (BPR). The students' BPRS mean score was 15.29±4.00; the mean MHLS score is 16.60±2.80. It was determined that students who experienced a stressful event and used antidepressants had lower mean BPRS scores (p<0.05). It was determined that the mean MHLS scores of female students were statistically significant and higher than the mean scores of male students (p<0.05). When the relationship between students' MHL Scale and BPRS mean scores was analyzed by Spearman Correlation test; there was no significant relationship between them (r=0.041 p>0.05). As a result, it was determined that the students' psychological resilience score was at a medium level, and their mental health literacy score was at a high level. There was no significant relationship between mental health literacy score and psychological resilience score.
Ruh Sağlığı Okuryazarlığı (RSO), ruhsal bozukluklarla ilgili bilgi ve inançları tanımayı, ruhsal bozuklukları önleme ve yönetmeyi, aynı zamanda ruhsal bozukluklarda yardım arama davranışını sağlayan, sağlık okuryazarlığının bir alt kümesidir. Araştırma, sağlık temalı bir vakıf üniversitesinin lisans bölümlerine kayıtlı 268 öğrenci ile yürütülmüştür. Bu araştırmada; üniversite öğrencilerinin ruh sağlığı okuryazarlığı ve psikolojik sağlamlık düzeylerini değerlendirmek ve bunlar arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada veriler; Kişisel Veri Toplama Formu, Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği (RSOY) ve Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği (KPSÖ) aracılığıyla toplanmıştır. Öğrencilerin KPSÖ puan ortalaması 15,29±4,00; RSOY puan ortalaması 16,60±2,80’dir. Stresli bir olay yaşayan ve antidepresan kullanan öğrencilerin KPSÖ puan ortalamalarının daha düşük olduğu belirlenmiştir (p<0,05). Kadın öğrencilerin RSOY puan ortalamalarının, erkek öğrencilerin puan ortalamalarına göre istatistiksel açıdan anlamlı ve daha yüksek olduğu saptanmıştır (p<0,05). Öğrencilerin RSOY Ölçeği ve KPSÖ puan ortalamaları arasındaki ilişki Spearman Korelasyon testi ile incelendiğinde; aralarında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır (r=0,041 p>0,05). Sonuç olarak; öğrencilerin psikolojik sağlamlık puanının orta, ruh sağlığı okuryazarlık puanının ise yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ruh sağlığı okuryazarlık puanı ile psikolojik sağlamlık puanı arasında anlamlı bir ilişki saptanmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | March 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 1 |