Çalışma kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi ve ebelik eğitiminde artırılmış gerçeklik (AR) teknolojisinin öncelikli kullanım alanlarını ve akademisyen/öğrencilerin ART hakkında görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Bu nitel çalışma amaçlı örnekleme yöntemi ile, hemşirelik/ebelik öğrencileri (n= 10) ve akademisyenleri (n= 10) ile gerçekleştirilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile yüz yüze derinlemesine görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Verilerin analizinde “tematik analiz tekniği” kullanılmıştır.
Katılımcıların 20-61 yaş aralığında olduğu, akademisyenlerin yaş ortalamalarının 37, öğrencilerin yaş ortalamasının ise 22 olduğu belirlendi. Akademisyenlerin %70’inin (n=7) eğitimlerinde teknolojik gelişmeleri kısmen kullandığı, öğrencilerin %60’ı (n=6) ise eğitimlerinde teknolojik gelişmelerin kullanıldığını ifade etmişlerdir. Çalışmada katılımcılar ile yapılan görüşmeler doğrultusunda kullanım alanları, ART kullanımının etkisi ve hemşirelik/ebelik mesleğine katkısı olmak üzere 3 ana tema, 8 alt tema ve 42 kod belirlenmiştir.
Akademisyenlerin ve öğrencilerin, AR teknolojisinin mesleki eğitimlerinde kullanılmasına ihtiyaç duyduklarını, özellikle görsel içeriği yüksek konularda daha çok ihtiyaç duyduklarını bildirmiştirler. Akademisyenlerin ve öğrencilerin AR teknolojisinin avantajının daha çok olduğunu (n=15) ve yarısının AR teknolojisi ile eğitim almalarının dezavantajının olmayacağını bildirdikleri saptanmıştır. Akademisyen ve öğrencilerin büyük çoğunluğu (n=18) bu teknolojik gelişmelerin mesleki profesyonelleşmeyi artıracağını düşündüklerini bildirmiştirler.
This study aims to identify the primary applications of augmented reality (AR) technology in the fields of women's health nursing and midwifery education, and to gather the opinions of academics and students regarding AR technology.
This qualitative study was conducted with nursing/midwifery students (n= 10) and academicians (n= 10) using purposive sampling method. Data were collected by face-to-face in-depth interview method with a semi-structured interview form. "Thematic analysis technique" was used to analyze the data.
It was determined that the participants were between the ages of 20-61, the average age of the academicians was 37, and the average age of the students was 22. 70% of the academicians (n=7) stated that they partially used technological developments in their education, and 60% of the students (n=6) stated that technological developments were used in their education. In the study, 3 main themes, 8 sub-themes and 42 codes were determined, including the areas of use, the impact of ART use and its contribution to the nursing/midwifery profession, in line with the interviews with the participants.
They reported that academics and students need the use of AR technology in their professional education, especially in subjects with high visual content. It was determined that academicians and students stated that AR technology has more advantages (n=15) and half of them stated that there would be no disadvantages in studying with AR technology. The majority of academics and students (n=18) reported that they thought these technological developments would increase professional professionalization.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Obstetrics and Gynocology Nursing, Nurse Education |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Early Pub Date | September 25, 2025 |
Publication Date | September 25, 2025 |
Submission Date | July 1, 2024 |
Acceptance Date | April 7, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 3 |