Amaç: Bu çalışma, dijital entegrasyonun ve ruh sağlığı sorunlarının belirgin ancak yeterince araştırılmamış olduğu bir öğrenci grubuna odaklanarak bu alandaki boşluğu doldurmayı amaçlamaktadır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel nitelikteki bu çalışma, Kasım 2024–Ocak 2025 tarihleri arasında Türkiye’deki üniversite öğrencileri üzerinde yürütülmüştür. Çevrim içi anket formunda; demografik bilgiler, Yapay Zekâya Yönelik Genel Tutum Ölçeği (GAAIS), Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği (SMAS) ile Depresyon, Anksiyete ve Stres Ölçeği Kısa Formu yer almıştır. Ayrıca, katılımcıların boy ve vücut ağırlığı beyana dayalı olarak alınmıştır. Veriler SPSS 24.0 programı ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya toplam 353 üniversite öğrencisi (%93,5’i kadın, yaş ortalaması 21,79 ± 2,78 yıl) katılmıştır. Katılımcıların %97,5’i sosyal medya kullanmakta olup, en çok kullanılan platform %97,5 ile Instagram olmuştur. GANO (Genel Akademik Not Ortalaması), GAAIS pozitif puanı ile zayıf düzeyde pozitif yönde ilişkilidir (r: 0,126, p< 0,05); buna karşın SMAS puanı ile zayıf düzeyde negatif ilişki göstermiştir (r: -0,115, p< 0,005). SMAS puanları; stres (r: 0,454, p< 0,001), anksiyete (r: 0,428, p< 0,001) ve depresyon (r: 0,482, p< 0,001) skorları ile orta düzeyde pozitif ilişkilidir. Ayrıca, beden kitle indeksi (BKİ), SMAS (r: -0,166, p< 0,005) ve depresyon (r: -0,134, p< 0,005) skorları ile zayıf düzeyde negatif ilişkili bulunmuştur. Çoklu doğrusal regresyon analizine göre; GAAIS pozitif alt ölçek puanındaki artış (β: 0,006, p: 0,006) ve SMAS puanındaki azalma (β: -0,064, p: 0,043), GANO’da artışla ilişkili bulunmuş ve bu değişkenler toplam varyansın %21’ini açıklamıştır.
Sonuç: Bulgular, dijital teknolojinin benimsenmesinde dengeli ve bilinçli yaklaşımların gerekliliğini ortaya koymaktadır. Konuyla ilgili daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır.
Aim: This study aims to address this gap by focusing on a population where digital integration and mental health challenges are prominent yet underexplored.
Methods: This descriptive and cross-sectional study conducted on University students in Türkiye, between November 2024-January 2025. An online questionnaire including demographic characteristics, General Attitudes towards Artificial Intelligence Scale (GAAIS), Social Media Addiction Scale (SMAS), Depression, Anxiety, and Stress Scale Short Form were administered. Additionally, height and body weight were taken with the declaration of the participants. Data were analyzed using SPSS 24.0.
Results: A total of 353 university students (93.5% female, mean age 21.79 ± 2.78 years) completed the study. 97.5% of them used social media, and the most used social media was Instagram with 97.5%. GPA showed a weak positive correlation with GAAIS positive score (r: 0.126, p< 0.05), whereas it showed a weak negative correlation with SMAS score (r: -0.115, p< 0.005). SMAS scores showed a moderate positive correlation with stress (r: 0.454, p< 0.001), anxiety (r: 0.428, p< 0.001), and depression (r: 0.482, p< 0.001). Furthermore, body mass index showed a negative weak correlation with SMAS scores (r: -0.166, p< 0.005), and depression score (r: -0.134, p< 0.005). According to the multiple linear regression analysis, increased GAAIS positive subscale scores (β: 0.006, p: 0.006) and decreased SMAS scores (β: -0.064, p: 0.043) predicted an increase in GPA, and these results accounted for 21% of the variance.
Conclusion: These findings underline the need for balanced and informed approaches to the adoption of digital technology. Further research on the subject is needed.
The ethics committee of Istanbul Gelisim University Ethics Committee with the number: 2024-19, and date: 29.11.2024 approved this study and the principles of the Declaration of Helsinki were followed. Written and verbal informed consent was obtained from all participants.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nutrition and Dietetics (Other) |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Early Pub Date | September 25, 2025 |
Publication Date | September 25, 2025 |
Submission Date | June 26, 2025 |
Acceptance Date | September 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 3 |