Öz
Son
yıllarda özelikle günlük diyetimizde önemli bir yer tutan yağların yemeklerin
hazırlanmasında birçok işlevi ve kullanımı bulunmaktadır. Yağların yiyecek
içecek işletmelerinde kullanımı konusunda alanyazında çalışmalara pek
rastlanılmamaktadır. Bu nedenle yiyecek içecek işletmelerinin yağ kullanımı ve
yağ kullanımını etkileyen etmenlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın
örneklemini, Artvin ilinin Arhavi ilçesinde bulunan Arhavi Esnaf ve Sanatkârlar
Odasına kayıtlı toplam 60 yiyecek içecek işletmesi oluşturmaktadır. Çalışmada
veriler Yağ Kullanımı Ölçeği anket formu ile elde edilmiştir. Anket formunda
yiyecek içecek işletmelerinin demografik bilgileri incelendiğinde; büyük bir
bölümünü kafe ve lokantalar oluşturmakta, faaliyet sürelerinin 0-10 yıl
arasında, yağları marketten satın aldıkları, yağların kalitesine önem
verdikleri, en fazla kullandıkları yağlar ise Ayçiçek yağı ve Tereyağı, yağ
tercihini etkileyen en önemli özellik yemeğe aroma katması bilgilerine
ulaşılmıştır. Yiyecek içecek işletmelerinde yağlarla ilgili görüşler ise anket
formunda Likert tipi sorularla saptanmaya çalışılmıştır. Sonuçlara göre;
genellikle sıvı yağları oda ısısı, katı yağları ise buzdolabında muhafaza
ettikleri, Ayçiçek yağının fiyatının diğer sıvı yağlara göre ekonomik, Margarin
fiyatının tereyağına göre ekonomik olması başlıca tercih sebebidir ve hamur işi
ürünlerinde (pasta, börek, çörek vb.) margarin sıklıkla kullanılmaktadır. Bu
tip kurumlarda görev yapan personele kullandıkları ham maddeler ve özellikleri
hakkında eğitimler verilebilir.