Research Article
BibTex RIS Cite

Yöresel Yiyecek ve İçeceklerin Gastronomi Turizmine Etkileri: Gökçeada Örneği

Year 2019, Volume: 3 Issue: 2, 279 - 301, 25.09.2019
https://doi.org/10.32572/guntad.583672

Abstract

Yapılan çalışmada yöresel yiyecek ve içeceklerin Gökçeada
gastronomi turizmine etkilerini belirlemek, bu lezzetlerin önemini ortaya
çıkarmak ve unutulmasını önlemek için kayıt altına almak amaçlanmıştır. Yapılan
araştırma nitel bir çalışma özelliğine sahiptir. Veri toplamak amacıyla yöresel
reçeteleri kayıt altına almak için yerel halktan 35 kişi ile yöresel
lezzetlerin bölgenin gastronomi turizmine etkilerini belirleyebilmek için
alandaki yiyecek-içecek ile ilişkili olan işletmelerden; işletme sahibi ve işletme
personeli olmak üzere 24 kişi ile görüşmeler yapılmıştır. Çalışma sonucunda 52
adet yöresel yiyecek ve içecek reçetesine ulaşılmıştır.  Diğer yöresel reçetelere menülerde daha az
yer verilmesinin sebebi olarak; işletme sahiplerinin yöre mutfağı hakkında
yeterince bilgi sahibi olmaması, mevsimine göre yiyecek ve içeceklerin
hammaddelerine ulaşılamaması, zaman ve işletme maliyetlerinin yetersiz olması
gösterilmiştir. Gökçeada gastronomi turizminin geliştirilebilmesi için bölgede
yöresel mutfak çalışmalarına yönelik eğitim faaliyetleri düzenlenmesi, yöreye
ait yemek ve içeceklerin tanıtımı amacıyla çeşitli gastronomi festivalleri ile
etkinliklerinin düzenlenmesi ve yöresel mutfağa ait Ar-Ge çalışmalarının
düzenlenmesi önerilmektedir.

References

  • Acar, Y. (2016). Gastronomi Turizmi kapsamında Aksaray İli Güzelyurt (Gelveri) Yöresel Mutfağının Unutulmaya Yüz Tutmuş Tatlarının Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(1):81-86.
  • Aksoy, M. ve Sezgi, G. (2015). Gastronomi Turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Gastronomik Unsurları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(3):79-89.
  • Akyürek, S. ve Zeybek, H.İ. (2018). Gümüşhane ilinin Gastronomi Turizmi Açısından Değerlendirilmesi. Social Sciences Studies Journal, 4(15):869-882.
  • Başaran, B. (2017). Gastronomi Turizmi Kapsamında Rize Yöresel Lezzetlerinin Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(3):135-149.
  • Büyükşalvarcı, A., Şapcılar, M.C. ve Yılmaz, G. (2016). Yöresel Yemeklerin Turizm İşletmelerinde Kullanılma Durumu: Konya Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(4):165-181.
  • Cömert, M. (2014). Turizm Pazarlamasında Yöresel Mutfakların Önemi ve Hatay Mutfağı Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(1):64-70.
  • Eren, R. (2016). Türkiye’nin Gastronomi İmajı, Ziyaretçilerin Bilgi Kaynakları ve Harcamaları. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Turizm İşletmeciliği Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Eren, R. ve Çelik, M. (2017). Çevrimiçi Gastronomi İmajı: Türkiye Restoranlarının Tripadvisor Yorumlarının İçerik Analizi. Turizm Akademik Dergisi, 4(2):121-138.
  • Gillespie, C. (2001). European Gastronomy into the 21st Century. Butterworth-Heinemann, Oxford, s.2.
  • Hall, C.M. ve Mitchell, R. (2005). Gastronomic Tourism: Comparing Food and Wine Tourism Experiences. Niche Tourism: Contemporary Issues, Trends and Cases, Novelli, M.(Ed.). Wallington: Butterworth-Heinemann, pp.73-88.
  • Hatipoğlu, A., Zengin, B., Batman, O. ve Şengül, S. (2013). Yöresel Yemeklerin, Kırsal Turizm İşletmeleri Mönülerinde Kullanım Düzeyleri: Gelveri Örneği. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 3(1):6-11.
  • Kozak, M. (2017). Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Kozak, N. (2008). Turizm Pazarlaması. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Kurnaz, A. ve İşlek, E. (2018). Yöresel Yemeklerin Restoranlar tarafından Kullanımının Değerlendirilmesi: Marmaris Örneği. International Journal of Social and Economic Sciences, 8(1):50-59.
  • Long, L. (2003). Culinary Tourism. The University Press of Kentucky, Lexington.
  • Nebioğlu, O. (2016). Yerel Gastronomik Ürünlerin Turizmde Kullanılmasını Etkileyen Faktörler. Doktora Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Öney, H. (2013). Gastronomi Turizmi. Alternatif Turizm, Bahçe, S.(Ed.). Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, ss.158-188.
  • Özel, G., Yıldız, F. ve Akbaba, M. (2017). Yöresel Yemeklerin Restoran Menülerinde Yer Alma Düzeyinin Belirlenmesi: Kilis Mutfağı Örneği. Kesit Akademi Dergisi, 3(11):351-364.
  • Shenoy, S.S. (2005). Food Tourism and The Culinary Tourist. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Clemson University, America.
  • Şengül, S. ve Türkay, O. (2015). Doğu Karadeniz Mutfak Kültürünün Sürdürülebilirliği: Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Gümüşhane Üniversitesi Yayınları, Doğu Karadeniz Bölgesi Sürdürülebilir Turizm Kongresi Bildiri Kitabı, Gümüşhane: 599-606.
  • Türk Dil Kurumu Büyük Türkçe Sözlük. Gastronomi Kavramı İçin Bkz: http://www.tdk.gov.tr Erişim Tarihi 15.10.2018
  • Yurtseven, H. R. (2008). Destinasyon Yönetimi ve Turizm Çekiciliklerinin İmajı: Gökçeada Üzerine Bir Araştırma, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Yayınları, Gökçeada Değerleri Sempozyumu, Çanakkale, ss.1-12.
  • Yüncü, H.R. (2010). Sürdürülebilir Turizm Açısından Gastronomi Turizmi ve Perşembe Yaylası. 10.Aybastı-Kabataş Kurultayı: Yerel Değerler ve Yayla Turizmi, Aybastı-Kabataş Kurultayı Yayınları, No:11, Ankara, ss.27-34.

The Effect of Local Food and Beverages on Gastronomy Tourism: Case of Gökçeada

Year 2019, Volume: 3 Issue: 2, 279 - 301, 25.09.2019
https://doi.org/10.32572/guntad.583672

Abstract

The aim of this study is to determine
the effects of local foods and drinks of Gökçeada on gastronomy tourism, to
figure out the importance of these tastes and to record them not to be
forgotten. The research performed has a qualitative characteristics. In order
to collect data, 35 persons from the local residents have been interviewed to record
the local recipes and 24 persons, business owners and workers, from the
businesses related with food and drinks in the area have been interviewed to be
able to determine the effects of local tastes on the gastronomy tourism of the
region. 52 local food and drink recipes have been reached at the end of the
research Why the other recipes have taken place less on the menus is that
business owners do not have enough knowledge about local foods, raw materials
of the foods and drinks cannot be reached in their seasons and insufficient
time and business costs. In order to develop Gökçeada gastronomy tourism; it is
suggested that educational activities related with local food studies should be
arranged, various gastronomy festivals and activities should be arranged to
familiarize the local foods and drinks and R&D studies related with local
foods should be arranged.

References

  • Acar, Y. (2016). Gastronomi Turizmi kapsamında Aksaray İli Güzelyurt (Gelveri) Yöresel Mutfağının Unutulmaya Yüz Tutmuş Tatlarının Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(1):81-86.
  • Aksoy, M. ve Sezgi, G. (2015). Gastronomi Turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Gastronomik Unsurları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(3):79-89.
  • Akyürek, S. ve Zeybek, H.İ. (2018). Gümüşhane ilinin Gastronomi Turizmi Açısından Değerlendirilmesi. Social Sciences Studies Journal, 4(15):869-882.
  • Başaran, B. (2017). Gastronomi Turizmi Kapsamında Rize Yöresel Lezzetlerinin Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(3):135-149.
  • Büyükşalvarcı, A., Şapcılar, M.C. ve Yılmaz, G. (2016). Yöresel Yemeklerin Turizm İşletmelerinde Kullanılma Durumu: Konya Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(4):165-181.
  • Cömert, M. (2014). Turizm Pazarlamasında Yöresel Mutfakların Önemi ve Hatay Mutfağı Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(1):64-70.
  • Eren, R. (2016). Türkiye’nin Gastronomi İmajı, Ziyaretçilerin Bilgi Kaynakları ve Harcamaları. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Turizm İşletmeciliği Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Eren, R. ve Çelik, M. (2017). Çevrimiçi Gastronomi İmajı: Türkiye Restoranlarının Tripadvisor Yorumlarının İçerik Analizi. Turizm Akademik Dergisi, 4(2):121-138.
  • Gillespie, C. (2001). European Gastronomy into the 21st Century. Butterworth-Heinemann, Oxford, s.2.
  • Hall, C.M. ve Mitchell, R. (2005). Gastronomic Tourism: Comparing Food and Wine Tourism Experiences. Niche Tourism: Contemporary Issues, Trends and Cases, Novelli, M.(Ed.). Wallington: Butterworth-Heinemann, pp.73-88.
  • Hatipoğlu, A., Zengin, B., Batman, O. ve Şengül, S. (2013). Yöresel Yemeklerin, Kırsal Turizm İşletmeleri Mönülerinde Kullanım Düzeyleri: Gelveri Örneği. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 3(1):6-11.
  • Kozak, M. (2017). Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Kozak, N. (2008). Turizm Pazarlaması. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Kurnaz, A. ve İşlek, E. (2018). Yöresel Yemeklerin Restoranlar tarafından Kullanımının Değerlendirilmesi: Marmaris Örneği. International Journal of Social and Economic Sciences, 8(1):50-59.
  • Long, L. (2003). Culinary Tourism. The University Press of Kentucky, Lexington.
  • Nebioğlu, O. (2016). Yerel Gastronomik Ürünlerin Turizmde Kullanılmasını Etkileyen Faktörler. Doktora Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Öney, H. (2013). Gastronomi Turizmi. Alternatif Turizm, Bahçe, S.(Ed.). Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, ss.158-188.
  • Özel, G., Yıldız, F. ve Akbaba, M. (2017). Yöresel Yemeklerin Restoran Menülerinde Yer Alma Düzeyinin Belirlenmesi: Kilis Mutfağı Örneği. Kesit Akademi Dergisi, 3(11):351-364.
  • Shenoy, S.S. (2005). Food Tourism and The Culinary Tourist. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Clemson University, America.
  • Şengül, S. ve Türkay, O. (2015). Doğu Karadeniz Mutfak Kültürünün Sürdürülebilirliği: Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Gümüşhane Üniversitesi Yayınları, Doğu Karadeniz Bölgesi Sürdürülebilir Turizm Kongresi Bildiri Kitabı, Gümüşhane: 599-606.
  • Türk Dil Kurumu Büyük Türkçe Sözlük. Gastronomi Kavramı İçin Bkz: http://www.tdk.gov.tr Erişim Tarihi 15.10.2018
  • Yurtseven, H. R. (2008). Destinasyon Yönetimi ve Turizm Çekiciliklerinin İmajı: Gökçeada Üzerine Bir Araştırma, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Yayınları, Gökçeada Değerleri Sempozyumu, Çanakkale, ss.1-12.
  • Yüncü, H.R. (2010). Sürdürülebilir Turizm Açısından Gastronomi Turizmi ve Perşembe Yaylası. 10.Aybastı-Kabataş Kurultayı: Yerel Değerler ve Yayla Turizmi, Aybastı-Kabataş Kurultayı Yayınları, No:11, Ankara, ss.27-34.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Makaleler
Authors

Meryem Yavuz 0000-0001-9746-5573

Oya Özkanlı 0000-0002-0960-2425

Publication Date September 25, 2019
Acceptance Date September 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Yavuz, M., & Özkanlı, O. (2019). Yöresel Yiyecek ve İçeceklerin Gastronomi Turizmine Etkileri: Gökçeada Örneği. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(2), 279-301. https://doi.org/10.32572/guntad.583672

Değerli Araştırmacılar,

Dergimize gönderilen çalışmalar geliş sırasına ve konusuna göre öncelikle editör değerlendirmesinden geçmekte, editör görüşü doğrultusunda hakem değerlendirmesine karar verilmektedir. Değerlendirme süreci tamamlanan çalışmalar da aynı şekilde değerlendirmenin tamamlanma tarihlerine, türlerine ve kapsamlarına göre yayıma kabul edilmektedir. Bu yüzden GTAD'a gönderilen çalışmaların herhangi bir sayıda yayıma kabul edileceğinin planlanarak önerilmemesi gerektiğini tekrar hatırlatmak isteriz. Detaylı bilgi için yayın politkası incelenebilir.