Purpose: In this study, the main purpose is to evaluate e-entrepreneurship in Turkey in the light of Turkey and World e-commerce data between 2015-2021. In addition, it is aimed to interpret the effects of the Covid-19 pandemic and the period before it, and to offer suggestions with future expectations. Material and method: Descriptive and explanatory research method was used in the research. In order to collect data, document/record analysis, which is a quantitative data collection method, was conducted. Since the aim of the study is to evaluate the data published from all over the world and Türkiye, all data related to e-commerce and e-enterprises covering the years 2015 to 2022 were tried to be collected from the entire universe. To carry out this study, Turkish Industry and Business Association (TUSIAD), The Union of Chambers and Commodity Exchanges of Turkey (TOBB), Turkish Statistical Institute (TUIK), Republic of Türkiye Ministry of Commerce, Turkish Informatics Industry Association (TÜBİSAD), World Bank (World Bank), United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD), United States Department of Commerce and data published by some institutions were used. Findings: E-commerce in Türkiye and in the world has developed similarly. Especially during the Covid 19 period, there have been remarkable developments in e-commerce figures. The effect of Covid-19 on e-commerce has been felt more intensely in Turkey and there has been a very high increase in the number of e-enterprises in Türkiye. Conclusion: The continuous development of e-commerce volumes and technology shows that investments and support for e-entrepreneurship need to increase. E-commerce offers unique opportunities for startups to reach the world market. By taking advantage of these opportunities, serious benefits are provided to both businesses, consumers and national economies. For this, e-entrepreneurship should be supported with financial, managerial and educational incentives.
Amaç: Çalışmada, temel amaç Türkiye’de e-girişimciliğin 2015-2021 arası Türkiye ve Dünya e-ticaret verileri ışığında değerlendirilmesidir. Ayrıca Covid-19 pandemi ve öncesi dönemin etkilerini yorumlamak ve geleceğe dönük beklentilerle birlikte öneriler sunmak amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırmada tanımlayıcı ve açıklayıcı araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama yöntemi olarak, nitel bir veri toplama yöntemi olan doküman/kayıt incelemesi yapılmıştır. Çalışmada tüm dünya ve Türkiye’den yayınlanan verilerin değerlendirilmesi amaçlandığı için evrenin tamamından 2015 ile 2022 yılları arasını kapsayan e-ticaret ve e-girişimlerle ilgili tüm veriler toplanmaya çalışılmıştır. Çalışmayı gerçekleştirmek için Türk Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği (TÜSİAD), Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), Türkiye Cumhuriyeti Ticaret Bakanlığı E-Ticaret Bilgi Sistemleri Dairesi Başkanlığı, Türkiye Bilişim Sanayicileri Derneği (TÜBİSAD), Dünya Bankası (World Bank), Birleşmiş Milletler Ticaret ve Kalkınma Konferansı (UNCTAD), Amerika Birleşik Devletleri Ticaret Bakanlığı (United States Department of Commerce) ve bu kurumların istatistiklerini yayınladığı bazı organizasyonlar tarafından yayınlanan veriler kullanılmıştır. Bulgular: Türkiye ve dünyada e-ticaret, benzer şekilde olumlu yönde gelişim kaydetmiştir. Özellikle Covid-19 döneminde E-ticaret rakamlarında kayda değer artışlar yaşanmıştır. Covid-19’un e-ticarete etkisi Türkiye’de daha yoğun hissedilmiş ve Türkiye’deki e-girişim sayılarında çok yüksek düzeyde artışlar yaşanmıştır. Sonuç: E-ticaretin hacimlerinin ve teknolojinin sürekli gelişiyor olması, e-girişimciliğe yapılan yatırımların ve verilen desteklerin artması gerektiğini göstermektedir. E-ticaret, girişimlerin dünya pazarına ulaşmasında benzersiz imkânlar sunmaktadır. Sunulan imkânlardan faydalanarak hem işletmelere, hem tüketicilere hem de ülke ekonomilerine ciddi faydalar sağlanması için e-girişimciliğin finansal, yönetimsel ve eğitime dayalı teşviklerle desteklenmesi gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration, Digital Marketing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 20, 2023 |
Publication Date | July 30, 2023 |
Submission Date | June 4, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 1 |