Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BİR YABANCI DİL OLARAK ARAPÇAYA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI

Yıl 2017, Sayı: 38, 31 - 57, 15.12.2017

Öz




ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BİR YABANCI
DİL OLARAK ARAPÇAYA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI




Doç Dr Sevim ÖZDEMİR*




Bu çalışma ile seçmeli ders olarak
Arapça dersini seçen üniversite öğrencilerinin Arapçaya ilişkin metaforik
algıları tespit edilmeye çalışılmıştır. 




Metafor, en genel anlamıyla “bir şeyin
başka bir şey aracılığı ile açıklanması”, ya da “yabancılık çekilen bir olgunun
bize tanıdık gelen bir olguya benzetilerek açıklanması” olarak
tanımlanmaktadır.




Yabancı dil öğretiminde, öğretim
sürecinin yanı sıra, öğrencilerin dil öğrenmeye ilişkin tutum ve davranışları
da etkili rol oynamaktadır. 




Yabancı dil öğrenmede metaforlar,
öğrenme sürecine yönelik öğrencilerin düşüncelerini ve algılarını ortaya
çıkarmada kullanılmaktadır. Olumlu metaforik algılar dil öğrenme sürecini
olumlu yönde etkilerken, olumsuz algılar da tam tersi bir sonuç
verebilmektedir.




Bu çalışma 2016-2017 eğitim-öğretim
yılında Süleyman Demirel Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yabancı Diller Eğitimi
Bölümünde verilmekte olan Seçmeli Arapça (Arapça-Türkçe Çeviri (Modern
Metinler), Temel Seviye Arapça, Arapça III, Arapça IV) derslerini alan
öğrencilerin görüşleri esas alınarak yürütülmüştür. Veriler, bir yabancı dil
olarak Arapça ……………gibidir/benzer. Çünkü ………..
şeklinde eksik bırakılmış
bir cümlenin bulunduğu formlarla toplanmıştır. Araştırma olgubilim deseni
(fenomenoloji) kullanılarak yürütülmüştür.




Araştırmanın sonucunda Arapça kavramına
ilişkin çok sayıda metaforun geliştirildiği, farklı kavramsal kategoriler elde
edilmiştir.




Araştırmada çıkan sonuçlara bağlı
olarak bir yabancı dil olarak Arapçanın öğrenimi için çeşitli önerilerde
bulunulmaktadır.




Anahtar Kelimeler: Metafor, Arap
Dili, Arap Dili Öğretimi.




METAPHORIC PERCEPTIONS OF UNIVERSITY STUDENTS TOWARDS
ARABIC AS A FOREIGN LANGUAGE




 




This study is conducted with university students who take Arabic as an
elective course and aims to investigate metaphoric perceptions of these
students towards Arabic.




In the most general sense, metaphor can be defined as “the expression of
one thing as another thing” or “explaining an unfamiliar phenomenon by
suggesting a resemblance to a familiar one”.




Apart from teaching process, students’ attitudes and behaviours towards
language learning play an important role in foreign language teaching.




Metaphors in foreign language learning are used to reveal students’
opinions and perceptions towards learning process. While positive metaphoric
perceptions affect language learning positively, negative perceptions may
result in quite the opposite. 




This study is conducted with the students who take Elective Arabic
courses (Arabic-Turkish Translation (Modern Texts), Basic Level of Arabic,
Arabic III, Arabic IV) in Suleyman Demirel University at Foreign Language
Education department in 2016-2017 academic year. The data is gathered via forms
including missing sentences such as Arabic
as a foreign language is like/similar to ……... Because ………..
The study is
conducted with the phenomenology study design.  




At the end of the study, different conceptual categories are developed
and these categories are related to notion of Arabic.




According to the results obtained from the study, suggestions are given
in relation to learning Arabic as a foreign language.




Keywords: Metaphor, Arabic Language, Arabic Language Teaching.




 




 




E mail: sevimozdemir@sdu.edu.tr




Telf: 0 535 373 81 74








* Doç. Dr. Süleyman Demirel Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
Yabancı Diller Eğitimi Bölümü, Arap Dili Eğitimi ABD. sevimozdemir@sdu.edu.tr








Kaynakça

  • KAYNAKÇA Altun, Sadegül Akbaba, Apaydın, Çiğdem, “Kız ve Erkek Öğretmen Adaylarının “Eğitim” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları”, Educational Administration: Theory and Practice, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, c. 19, sayı. 3, 2013, ss. 329-354. Arslan, M. Metin, Bayrakçı, Mustafa, “Metaforik Düşünme ve Öğrenme Yaklaşımının Eğitim-Öğretim Açısından İncelenmesi”, Millî Eğitim, sayı: 171, Yaz 2006, s. 100-108. Ateş, Öznur TULUNAY, “Öğrencilerin Öğretmen ve Okul Metaforları”, International Journal of Contemporary Educational Studies, 2(1), Haziran 2016, ss. 78-93. Bulut Kılıç, İnci, Altıntaş, Osman, “Çağdaş Sanatta Metaforik Düşünce”, İdil Dergisi, 2016, c. 5, sayı. 20, Volume. 5, ss. 185-202. Doğan, Candemir, “Arapça Öğretiminin Ana Problemlerini Amaçlı Deneysel Bir Araştırma”, Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c.III, s. 2, Diyarbakır 2001, ss. 145-170. Döş, İzzet, “Aday Öğretmenlerin Müfettişlik Kavramına İlişkin Metafor Algıları”, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2010 9(3), ss. 607-629. Fischer, E. R., Art and Nature of Language and Thought, USA 2011. Gömleksiz, Mehmet Nuri, “Öğretmen Adaylarının Yabancı Dil Kavramına İlişkin Metaforik Algıları”, Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literaure and History of Turkish or Turkic, Volume 8/8 Summer, Ankara 2013, ss. 649-664. Gömleksiz, Mehmet Nuri, Kan, Ayşe Ülkü, “Eğitimde Duyuşsal Boyut ve Duyuşsal Öğrenme”, Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literaure and History of Turkish or Turkic, Volume 7/1 Vinter, Ankara 2012, ss. 1159-1177. Kesen, Aynur, “Turkish EFL Learners’ Metaphors with Respect to English Language Coursebooks”, Novitas Royal (Research on Youth and Language), 2010, 4(1), ss. 108-118. Kocabıyık, Oya ONAT, “Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma”, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c.6, s.1, 2016, ss. 55-66. Komisyon, Farklı Boyutlarıyla Yabancı Dil Öğrenimi ve Öğretimi (Edit. Yusuf Şahin), Konya 2013. Komisyon, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 17. Baskı, Ankara 2014. Külekçi, Numan, Açıklamalar ve Örneklerle Edebî Sanatlar, Ankara 2011, s. 21. Lakoff, George, Johnson, Mark, Metaforlar, Hayat, Anlam ve Dil (Çev. Gökhan Yavuz Demir), İstanbul 2005, s. 276-278. Levine, Phobe M., “Metaphors and Images of Classroom”, Kappa Delta Pi Record, 41(4), 2005, ss. 172-175. Limon, İbrahim, “9. Ve 10. Sınıf Öğrencilerinin Yabancı Bir Dil Olarak İngilizce’ye Yönelik Metaforik Algıları”, International Journal of Social, Sciences and Education Research, 1(2), 2015, ss. 445-459. Morgan, Gareth, Yönetim ve Örgüt Teorilerinde Metafor (Çev. Gündüz Bulut), İstanbul 1998. Özcan, Yusuf, Yapıcı, Asım, “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Arapça Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi (Ç.Ü. İlahiyat Fakültesi Örneği)”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16(2), 2016, ss. 113-142. Richards, Jack C., Lockhart, Charles, Reflective Teaching in Second Language Classrooms, 7. Baskı, ABD 2000. Saban, Ahmet, “Okula İlişkin Metaforlar”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yöntemi, sayı:55, Yaz 2008, ss. 459-496. Saban, Ahmet, Koçbeker, Beyhan Nazlı, Saban, Aslıhan, “Öğretmen Adaylarının Öğretmen Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analiz Yoluyla İncelenmesi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 2006, ss. 461-522. Schull, T.J., Teaching and Learning as Problem Solving, Theory on Practice, 29(2), 1990, ss. 102-108. Soysaldı, Mehmet, “Türkiye’deki İlahiyat Fakültelerinde Arapça Öğretiminde Karşılaşılan Problemler ve Çözüm Yolları”, EKEV Akademi Dergisi, yıl. 14, s. 45, Güz 2010, ss. 247-279. Türkçe Sözlük, 10. Baskı, Ankara 2009. Uçar, Recep, “İlahiyat Fakültelerinde Okutulan Arapça Dersine Karşı Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması”, İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4(2), Güz 2013, ss. 127-144. Yalçın, Mikail, Erginer, Aysun, “İlköğretim Okullarında Okul Müdürüne İlişkin Metaforik Algılar”, Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi, c. 1, sayı. 2, 2012, ss. 229-256. Yaman, Gül ŞEN, “İmam-Hatip Ortaokulu Öğrencilerinin Yabancı Dil Olarak Arapçaya Yönelik Metaforik Algıları”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, yıl: 5, sayı: 47, Haziran 2017, ss. 335-350. Yıldırım, Ali, Şimşek, Hasan, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara 2011. Yıldırım, Ali, Şimşek, Hasan, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 9. Baskı, Ankara 2013.
Yıl 2017, Sayı: 38, 31 - 57, 15.12.2017

Öz

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Altun, Sadegül Akbaba, Apaydın, Çiğdem, “Kız ve Erkek Öğretmen Adaylarının “Eğitim” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları”, Educational Administration: Theory and Practice, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, c. 19, sayı. 3, 2013, ss. 329-354. Arslan, M. Metin, Bayrakçı, Mustafa, “Metaforik Düşünme ve Öğrenme Yaklaşımının Eğitim-Öğretim Açısından İncelenmesi”, Millî Eğitim, sayı: 171, Yaz 2006, s. 100-108. Ateş, Öznur TULUNAY, “Öğrencilerin Öğretmen ve Okul Metaforları”, International Journal of Contemporary Educational Studies, 2(1), Haziran 2016, ss. 78-93. Bulut Kılıç, İnci, Altıntaş, Osman, “Çağdaş Sanatta Metaforik Düşünce”, İdil Dergisi, 2016, c. 5, sayı. 20, Volume. 5, ss. 185-202. Doğan, Candemir, “Arapça Öğretiminin Ana Problemlerini Amaçlı Deneysel Bir Araştırma”, Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c.III, s. 2, Diyarbakır 2001, ss. 145-170. Döş, İzzet, “Aday Öğretmenlerin Müfettişlik Kavramına İlişkin Metafor Algıları”, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2010 9(3), ss. 607-629. Fischer, E. R., Art and Nature of Language and Thought, USA 2011. Gömleksiz, Mehmet Nuri, “Öğretmen Adaylarının Yabancı Dil Kavramına İlişkin Metaforik Algıları”, Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literaure and History of Turkish or Turkic, Volume 8/8 Summer, Ankara 2013, ss. 649-664. Gömleksiz, Mehmet Nuri, Kan, Ayşe Ülkü, “Eğitimde Duyuşsal Boyut ve Duyuşsal Öğrenme”, Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literaure and History of Turkish or Turkic, Volume 7/1 Vinter, Ankara 2012, ss. 1159-1177. Kesen, Aynur, “Turkish EFL Learners’ Metaphors with Respect to English Language Coursebooks”, Novitas Royal (Research on Youth and Language), 2010, 4(1), ss. 108-118. Kocabıyık, Oya ONAT, “Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma”, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c.6, s.1, 2016, ss. 55-66. Komisyon, Farklı Boyutlarıyla Yabancı Dil Öğrenimi ve Öğretimi (Edit. Yusuf Şahin), Konya 2013. Komisyon, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 17. Baskı, Ankara 2014. Külekçi, Numan, Açıklamalar ve Örneklerle Edebî Sanatlar, Ankara 2011, s. 21. Lakoff, George, Johnson, Mark, Metaforlar, Hayat, Anlam ve Dil (Çev. Gökhan Yavuz Demir), İstanbul 2005, s. 276-278. Levine, Phobe M., “Metaphors and Images of Classroom”, Kappa Delta Pi Record, 41(4), 2005, ss. 172-175. Limon, İbrahim, “9. Ve 10. Sınıf Öğrencilerinin Yabancı Bir Dil Olarak İngilizce’ye Yönelik Metaforik Algıları”, International Journal of Social, Sciences and Education Research, 1(2), 2015, ss. 445-459. Morgan, Gareth, Yönetim ve Örgüt Teorilerinde Metafor (Çev. Gündüz Bulut), İstanbul 1998. Özcan, Yusuf, Yapıcı, Asım, “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Arapça Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi (Ç.Ü. İlahiyat Fakültesi Örneği)”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16(2), 2016, ss. 113-142. Richards, Jack C., Lockhart, Charles, Reflective Teaching in Second Language Classrooms, 7. Baskı, ABD 2000. Saban, Ahmet, “Okula İlişkin Metaforlar”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yöntemi, sayı:55, Yaz 2008, ss. 459-496. Saban, Ahmet, Koçbeker, Beyhan Nazlı, Saban, Aslıhan, “Öğretmen Adaylarının Öğretmen Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analiz Yoluyla İncelenmesi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 2006, ss. 461-522. Schull, T.J., Teaching and Learning as Problem Solving, Theory on Practice, 29(2), 1990, ss. 102-108. Soysaldı, Mehmet, “Türkiye’deki İlahiyat Fakültelerinde Arapça Öğretiminde Karşılaşılan Problemler ve Çözüm Yolları”, EKEV Akademi Dergisi, yıl. 14, s. 45, Güz 2010, ss. 247-279. Türkçe Sözlük, 10. Baskı, Ankara 2009. Uçar, Recep, “İlahiyat Fakültelerinde Okutulan Arapça Dersine Karşı Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması”, İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4(2), Güz 2013, ss. 127-144. Yalçın, Mikail, Erginer, Aysun, “İlköğretim Okullarında Okul Müdürüne İlişkin Metaforik Algılar”, Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi, c. 1, sayı. 2, 2012, ss. 229-256. Yaman, Gül ŞEN, “İmam-Hatip Ortaokulu Öğrencilerinin Yabancı Dil Olarak Arapçaya Yönelik Metaforik Algıları”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, yıl: 5, sayı: 47, Haziran 2017, ss. 335-350. Yıldırım, Ali, Şimşek, Hasan, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara 2011. Yıldırım, Ali, Şimşek, Hasan, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 9. Baskı, Ankara 2013.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makale
Yazarlar

Sevim Özdemir

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2017
Kabul Tarihi 11 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 38

Kaynak Göster

ISNAD Özdemir, Sevim. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BİR YABANCI DİL OLARAK ARAPÇAYA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI”. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 38 (Aralık 2017), 31-57.


Creative Commons Lisansı

   Harran İlahiyat Dergisi-Harran Ilahiyat Journal  Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı  ile lisanslanmıştır.