Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 391 - 408, 28.12.2022

Öz

Kaynakça

  • Bahtin, M. (2014). Karnavaldan Romana. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bahtin, M. (2015). Dostoyevski Poetikasının Sorunları. İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Cevizci, A. (2019). 17 Yüzyıl Felsefe Tarih. İstanbul: Say Yayınları.
  • Eagleton, T. (2012). İngiliz Romanı, Çev. B. Özkul, İstanbul: Sözcükler Yayınları.
  • Foucault, M. (2015). Kelimeler ve Şeyler. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Huyugüzel, Ö. F. (2018). Eleştiri Terimler Sözlüğü. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Jameson, F. (2011). “Moderniteden Postmoderniteye” (https://www.youtube.com/watch?v=713j0gEsNs0 [Erişim tarihi: 20 Ağustos 2022]).
  • Kundera, M. (2019). Roman Sanatı. İstanbul: Can Yayınları.
  • Lindberg, C. (2014). Avrupa'da Reform Tarihi. İstanbul: İnkılap Yayınları .
  • Lukacs, G. (2017). Roman Kuramı. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Okay, O. (tarih yok). Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 35.
  • Özcan, M. S. (2018). 9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı. Ankara: MEB.
  • Özel, İ. (2006, Ocak 21). “17. yüzyıl Avrupa medeniyetinin dâhiler yüzyılıdır. Türklük Şuuru.” (http://istiklalmarsidernegi.org.tr/IcerikDetay?Id=1042&IcerikId=287 [Erişi tarihi: 02 Eylül 2022]).
  • Sarıca, M. (1981). 100 Soruda Fransız İhtilali. İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • TDK. “roman”, (https://sozluk.gov.tr/ [Erişim tarihi: 20 Ağustos 2022]).

THE ADVENTURE OF THE NOVEL GENRE “FROM CARNIVAL TO NOVEL” IN WESTERN LITERATURE

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 391 - 408, 28.12.2022

Öz

The novel is a genre from the authors who do not define it, since a clear definition cannot be made. At the same time, it has not been clarified as to come out of the first planning and from which work is accepted. These people are both smug with the art of the novel and the theorist, because with this novel, the novel is about being a big plant that is constantly/changing, that is, its freshness is constantly spreading to all times. By the ingenuity of this young man, the kind of aspirant becomes great. Because other narratives will weaken after it becomes clear in its definition and when it will first emerge.
In this article, it will be discussed what need the novel genre emerged to meet, then whether it preserved its original purpose, how it became popular over time due to which needs of human societies it met, and the nature it has gained today. In addition, in this article, "Did the Philosophy of Lepanto Sea War (1571) and Descartes's (1596-1650) influence the birth of the novel? Did the French Revolution (1789) affect the birth of the novel, or did the novel pave the way for the French Revolution? Likewise, did the Industrial Revolution (18th century) pave the way for the birth of the novel or did the novel be effective in the realization of the Industrial Revolution? Does the novel contribute to the formation of nation states? What is the level of this contribution? What is the role of the novel in the realization of the ideal of globalization, which capitalism has set as its target in world politics, or in achieving a great deal of success? What effect did cinema have on the novel? The answers to these questions will be sought within the framework of Mihail Bahtin's concepts of carnival, dialogue and chronotope.
With all these discussions and the questions to be answered, what this seminar study wants to say is that the novel lost and changed its original purpose over time, and that it was largely under the control of capital such as philosophy and science, and even the success of cinema and TV series through mass media, the novel showed through printing. Today, the novel has largely fallen from the eyes of the capitalists, since it is far above the success it has achieved.

Kaynakça

  • Bahtin, M. (2014). Karnavaldan Romana. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bahtin, M. (2015). Dostoyevski Poetikasının Sorunları. İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Cevizci, A. (2019). 17 Yüzyıl Felsefe Tarih. İstanbul: Say Yayınları.
  • Eagleton, T. (2012). İngiliz Romanı, Çev. B. Özkul, İstanbul: Sözcükler Yayınları.
  • Foucault, M. (2015). Kelimeler ve Şeyler. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Huyugüzel, Ö. F. (2018). Eleştiri Terimler Sözlüğü. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Jameson, F. (2011). “Moderniteden Postmoderniteye” (https://www.youtube.com/watch?v=713j0gEsNs0 [Erişim tarihi: 20 Ağustos 2022]).
  • Kundera, M. (2019). Roman Sanatı. İstanbul: Can Yayınları.
  • Lindberg, C. (2014). Avrupa'da Reform Tarihi. İstanbul: İnkılap Yayınları .
  • Lukacs, G. (2017). Roman Kuramı. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Okay, O. (tarih yok). Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 35.
  • Özcan, M. S. (2018). 9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı. Ankara: MEB.
  • Özel, İ. (2006, Ocak 21). “17. yüzyıl Avrupa medeniyetinin dâhiler yüzyılıdır. Türklük Şuuru.” (http://istiklalmarsidernegi.org.tr/IcerikDetay?Id=1042&IcerikId=287 [Erişi tarihi: 02 Eylül 2022]).
  • Sarıca, M. (1981). 100 Soruda Fransız İhtilali. İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • TDK. “roman”, (https://sozluk.gov.tr/ [Erişim tarihi: 20 Ağustos 2022]).

BATI EDEBİYATINDA “KARNAVALDAN ROMANA” ROMAN TÜRÜNÜN SERÜVENİ

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 391 - 408, 28.12.2022

Öz

Roman, tanımını yapmaya çalışan yazarlardan çoğunun, net bir tanımının yapılamayacağını söylediği bir türdür. Aynı zamanda hangi tarihte ortaya çıktığı ve hangi eserin ilk roman olarak kabul edileceği de belli bir netliğe kavuşmuş değildir. Bu belirsizlikler roman sanatıyla hem kuramcı hem de sanatçı sıfatıyla ilgilenen hiçbir yazarı rahatsız etmez, çünkü bu belirsizliklerle roman, bütün zamanlara yayılmış, sürekli gelişen/değişen yani tazeliğini sürekli koruyan büyük bir varlık olma izlenimi vermektedir. Bu belirsizlikler marifetiyle büyük bir tür olmaya talip olmaktadır. Çünkü tanımında ve ilk ne zaman ortaya çıktığı hususunda kazanacağı netlik romanı başta sinema sonra diğer anlatı türleri karşısında zayıf düşürecektir.
Bu yazıda roman türünün hangi ihtiyacı karşılamak üzere ortaya çıktığı, sonra bu ilk ortaya çıkış amacını koruyup koruyamadığı, zamanla insan topluluklarının hangi ihtiyaçlarına cevap verdiğinden dolayı popülerleştiği ve günümüzde kazanmış olduğu mahiyeti tartışılacaktır. Ayrıca bu yazıda “İnebahtı Deniz Savaşı’nın (1571) ve Descartes’ın (1596-1650) felsefesinin romanın doğmasına etkisi olmuş mudur? Fransız İhtilali (1789) mi romanın doğuşuna etki etmiştir, roman mı Fransız İhtilali’nin gerçekleşmesine zemin hazırlamıştır? Yine aynı şekilde Sanayi Devrimi (18. y.y) mi romanın doğuşuna zemin hazırlamıştır yoksa roman mı Sanayi Devrimi’nin gerçekleşmesinde etkili olmuştur? Ulus devletlerin oluşmasında romanın katkısı var mıdır? Bu katkı ne düzeydedir? Kapitalizmin dünya siyasetinde kendisine hedef olarak belirlediği küreselleşme idealinin gerçekleşmesinde ya da büyük oranda başarı kazanmasında romanın rolü nedir? Sinemanın romana nasıl bir etkisi olmuştur?” sorularının cevabı büyük oranda Mihail Bahtin’in karnaval, diyaloji ve kronotop kavramları çerçevesinde aranacaktır.
Tüm bu tartışma ve cevabı aranan sorularla bu makalenin söylemek istediği, romanın ilk çıkış amacını zaman içerisinde yitirerek \ değiştirerek felsefe ve bilim gibi büyük oranda sermayenin güdümüne girmiş olduğu ve hatta sinemanın ve dizi filmlerin kitle iletişim araçları marifetiyle göstermiş olduğu başarı, romanın matbuat marifetiyle göstermiş olduğu başarının çok üstünde olduğundan günümüzde romanın sermayedarların gözünden büyük oranda düşmüş olduğudur. 

Kaynakça

  • Bahtin, M. (2014). Karnavaldan Romana. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bahtin, M. (2015). Dostoyevski Poetikasının Sorunları. İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Cevizci, A. (2019). 17 Yüzyıl Felsefe Tarih. İstanbul: Say Yayınları.
  • Eagleton, T. (2012). İngiliz Romanı, Çev. B. Özkul, İstanbul: Sözcükler Yayınları.
  • Foucault, M. (2015). Kelimeler ve Şeyler. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Huyugüzel, Ö. F. (2018). Eleştiri Terimler Sözlüğü. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Jameson, F. (2011). “Moderniteden Postmoderniteye” (https://www.youtube.com/watch?v=713j0gEsNs0 [Erişim tarihi: 20 Ağustos 2022]).
  • Kundera, M. (2019). Roman Sanatı. İstanbul: Can Yayınları.
  • Lindberg, C. (2014). Avrupa'da Reform Tarihi. İstanbul: İnkılap Yayınları .
  • Lukacs, G. (2017). Roman Kuramı. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Okay, O. (tarih yok). Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 35.
  • Özcan, M. S. (2018). 9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı. Ankara: MEB.
  • Özel, İ. (2006, Ocak 21). “17. yüzyıl Avrupa medeniyetinin dâhiler yüzyılıdır. Türklük Şuuru.” (http://istiklalmarsidernegi.org.tr/IcerikDetay?Id=1042&IcerikId=287 [Erişi tarihi: 02 Eylül 2022]).
  • Sarıca, M. (1981). 100 Soruda Fransız İhtilali. İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • TDK. “roman”, (https://sozluk.gov.tr/ [Erişim tarihi: 20 Ağustos 2022]).
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Muhammed Emin Kaptan 0000-0002-3877-6010

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaptan, M. E. (2022). BATI EDEBİYATINDA “KARNAVALDAN ROMANA” ROMAN TÜRÜNÜN SERÜVENİ. Hars Akademi Uluslararası Hakemli Kültür Sanat Mimarlık Dergisi, 5(2), 391-408.