Research Article
BibTex RIS Cite

Ebelik ve Hemşirelik Öğrencilerinde COVID-19 Korkusunun Bakım Davranışları Algısıyla İlişkisi

Year 2024, Volume: 7 Issue: 2, 198 - 208, 23.08.2024
https://doi.org/10.54189/hbd.1371820

Abstract

Amaç: Bu araştırma ebelik ve hemşirelik öğrencilerinde COVID-19 korkusunun bakım davranışları algısıyla ilişkisini incelemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Analitik-kesitsel tipteki araştırma 2021-2022 öğretim yılında bir üniversitenin ebelik ve hemşirelik öğrencileri (n=553) ile yapılmıştır. Verilerin toplanmasında Öğrenci Tanıtım Formu, COVID-19 Korkusu Ölçeği ve Bakım Davranışları Ölçeği-30 (BDÖ-30) kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %81,7’si kız ve %61,3’ü hemşirelik fakültesinde okumaktadır. Öğrencilerin COVID-19 korkusu ölçeği puan ortalaması 14,30±5,22 ve BDÖ-30 toplam puan ortalaması 124,60±25,57’dir. Öğrencilerin cinsiyeti, okuduğu bölüm ve sınıf düzeyine göre COVID-19 korkusu ölçeği puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmıştır (p<0,05). Kız öğrencilerin, hemşirelik fakültesinde öğrenim gören, bölümünü isteyerek tercih eden ve bölümünü seven öğrencilerin BDÖ-30 puan ortalamaları yüksek ve istatistiksel olarak anlamlıdır (p<0,05). Öğrencilerin COVID-19 Korkusu Ölçeği ile BDÖ-30 puanı arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmamıştır (p>0,05).
Sonuç: Pandemi döneminde öğrencilerin COVID-19 korkusu orta düzeyde bulunurken, bakım davranışları algısı yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin COVID-19 korkusu ile bakım davranışları arasında bir ilişki bulunmamıştır.

References

  • Ahorsu DK, Lin CY, Imani V, Saffari M, Griffiths MD, Pakpour AH. (2020). The Fear of COVID-19 Scale: Development and initial validation. International Journal of Mental Health and Addiction, 1-9. doi:10.1007/s11469-020-00270-8
  • Alici NK, Copur EO. (2022). Anxiety and fear of COVID-19 among nursing students during the COVID-19 pandemic: A descriptive correlation study. Perspect. Psychiatr. Care, 58, 141-148.
  • Arslan Özkan H. (Ed.). (2014). Hemşirelikte bilim felsefe ve bakımın temelleri. İstanbul: Akademi Basın Yayın.
  • Bakioğlu F, Korkmaz O, Ercan H. (2020). Fear of COVİD-19 and positivity: Mediating role of intolerance of uncertainty, depression, anxiety, and stress. International Journal of Mental Health and Addiction. 28,1-14. doi:10.1007/s11469-020-00331-y.
  • Baksi A, Özer HH. (2022). Examining the relationship between emotional labor and care behaviors of nursing students. MAS Journal of Applied Sciences, 7(4), 855-867.
  • Bilgiç FŞ, Yıldız Karaahmet A. (2022). COVID-19 pandemisinde klinik uygulamadaki ebelik öğrencilerinin koronavirüs korkusu ve algılanan stres düzeylerinin incelenmesi: Kesitsel bir çalışma. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(1), 22-28.
  • Birimoğlu C, Ayaz S. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin bakım davranışlarını algılamaları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2(3), 40-48.
  • Birimoğlu Okuyan C, Karasu F, Polat P. (2020). COVİD-19'un hemşirelik öğrencilerinin sağlık kaygısı düzeyleri üzerine etkisi. Van Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(Özel Sayı),45.
  • Cerit B, Bilgin NÇ, Çoşkun S, Yorgun S. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin ve hemşirelerin bakıma ilişkin tutum ve davranışları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (4), 727-733.
  • Çalışkan E, Kargın M, Ersöğütçü F. (2021). Hemşirelik öğrencilerinde COVID-19 korkusu ile hemşirelik mesleğine yönelik tutum arasındaki ilişki. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 30(3), 170-180.
  • Çelik Yılmaz A, Cengiz Açıl C, Yaman Ö, Gül A, Aygin D, Karaman B. (2020). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin perspektifinden COVID-19 salgını. A Süner, U Gülaçtı (Ed.), COVID-19 ve sağlık araştırmaları-3. içinde (p. 193-206). İstanbul: Efe Akademi Yayınları.
  • De Los Santos JAA, Labrague LJ, Falguera CC. (2021). Fear of COVID‐19, poor quality of sleep, irritability, and intention to quit school among nursing students: A cross‐sectional study. Perspectives in Psychiatric Care, 58(1), 71-78.
  • Dığın F, Kızılcık Özkan Z. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin bakım davranışları algılarının belirlenmesi. Gevher Nesibe Journal of Medical & Health Scıences, 6(10),16-21. doi:dx.doi.org/10.46648/gnj.155.
  • Dost A, Aslan Huyar D, Tunçay HB. (2021). COVID-19 pandemisi döneminde intörn hemşirelerin mesleki imaj algılarının incelenmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (14), 270-284.
  • Erer MT, Akbaş M, Yıldırım G. (2017). Hemşirelik sürecinin evrimsel gelişimi hemşirelik süreci. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 7 (1), 1-5.
  • Gül Ş, Arslan S. (2021). Bir hemşirelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin hemşirelik bakım davranışları algısının belirlenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2), 432-438.
  • Gül S, Dinc L. (2020). Psychometric evaluation of the caring behaviors inventory in Turkish nurses and patients. Journal of Nursing Measurement, 28(1), 60-72.
  • Kahraman H, Ceyhan Ö. (2022). Öğrenci gözünden: Hemşireliğin bakım verici rolü. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 5(1),60-66. doi:10.38108/ouhcd.897896.
  • Kaplan Serin E, Doğan R. (2021). The relationship between anxiety and hopelessness levels among nursing students during the COVİD-19 pandemic and related factors. OMEGA-Journal of Death and Dying, 0(0), 1–21.
  • Karataş Z. (2020). COVİD-19 pandemisinin toplumsal etkileri, değişim ve güçlenme. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 4(1), 3-17.
  • Kaya D, Yurdakul M. (2007). Türkiye’de ve dünyada ebelik eğitimi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 23(2), 233-241.
  • Labrague LJ, McEnroe-Petitte DM, Papathanasiou IV, Edet OB, Arulappan J, Tsaras K. (2017). Nursing students’ perceptions of their own caring behaviors: A multicounty study. International Journal of Nursing Knowledge, 28(4),225-232. doi:10.1111/2047-3095.12108
  • Lin CY. (2020). Social reaction toward the 2019 novel coronavirus (COVID-19). Social Health and Behavior, 3(1), 1.
  • Madenoğlu Kıvanç M. (2012). Hemşirelik uygulamalarında bakım kavramı. Aşti Atabek T, ve Karadağ A. (Ed.), Hemşirelik Esasları, Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. (p.220-288) İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık.
  • Marchant S. (2010). The history of postnatal care, national and international perspectives. S Byrom, G Edwards, D Bick (Ed.), Essential midwifery practice: postnatal care içinde (1. ed., p. 1-26). Blackwell Publishing Ltd.
  • Marroquín B, Vine V, Morgan R. (2020). Mental health during the COVID-19 pandemic: Effects of stay-at-home policies, social distancing behavior, and social resources. Psychiatry Research, 293, 113419.
  • Nehir S, Güngör Tavşanlı N. (2021). COVID-19 pandemisinin hemşire ve ebe öğrencilerin korku ve kontrol algısı üzerindeki etkisi. Medical Sciences, 16(2), 141-150.
  • Olğun S, Türk G. (2018). Hemşirelik imajı: Geçmişten günümüze nasıl algılanıyor? I. Uluslararası ve III. ulusal hemşirelik tarihi kongresi bildiri kitabı, İzmir, 645-650.
  • Önver Bayrak BA, Ünlüsoy Dinçer N. (2022). Klinik uygulama deneyimi yaşayan öğrenci hemşirelerin depresyon düzeyleri ve bakım davranışları arasındaki ilişki. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 363-380.
  • Özşahin F, Aksoy A. (2020). Sağlık bölümlerinde okuyan üniversite öğrencilerinin COVID-19 korku düzeyleri: Bir özel üniversite örneği. Online ınternational conference of COVİD-19 proceeding book - health sciences, June 12-14, İstanbul, 183-193.
  • Saladino V, Algeri D, Auriemma V. (2020). The Psychological and Social Impact of COVID-19. Frontiers in Psychology, 11, 1-6.
  • Uysal N, Tekin YE, Değirmenci Öz S, Çalışkan BB, Yıldız G, Yedek S vd. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin doğrudan bakım uygulamalarına ayırdıkları süre ve bakım davranışları algısının belirlenmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (15), 561-570.
  • World Health Organization. (2021). The impact of COVID-19 on health and care workers: A closer look at deaths. https://www.who.int/publications/i/item/WHO-HWF-WorkingPaper-2021.1 (Erişim tarihi: 20.08.2022)
  • Yılmaz Ş, Büyüköztürk M. (2021). Son sınıf hemşirelik öğrencilerinin koronavirüs salgını sürecinde klinik uygulamalarda yaşadıkları kaygılar. Black Sea Journal of Health Science, 4 (3), 257-263.
  • Yüksel Kaçan C, Özdemir A, Ünal E. (2021). COVID-19 salgını sürecinde hemşirelik öğrencilerinin uyku düzenleri, psikolojik durumları ve egzersiz yapma durumlarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 9(3), 1044-1065.
  • Yumru M. (2020). COVİD-19 ve sağlık çalışanlarında tükenmişlik. Klinik Psikiyatri. 23(1), 5-6.

The Relationship Between Fear of COVID-19 and Perception of Care Behaviors in Midwifery and Nursing Students

Year 2024, Volume: 7 Issue: 2, 198 - 208, 23.08.2024
https://doi.org/10.54189/hbd.1371820

Abstract

Objective: The research was conducted to examine the relationship between fear of COVID-19 and perception of care behaviors in midwifery and nursing students.
Methods: The analytical-cross-sectional study was conducted with a university's midwifery and nursing students (n=553) in the 2021-2022 academic year. The data were collected Student Information Form, COVID-19 Fear Scale, and Caring Behaviors Scale-30 (BDI-30).
Results: 81.7% of the students are female and 61.3% are studying at the faculty of nursing. The mean score of the students' fear of COVID-19 scale was 14.30±5.22, and the total mean score of BDI-30 was 124.60±25.57. A statistically significant difference was found between the mean score of the COVID-19 fear scale according to the gender, department, and grade level of the students (p<0.05). The mean BDI-30 score of female students, who study in the nursing department, choose the department voluntarily, and love the department, is high and statistically significant (p<0.05). There wasn’t a statistically significant relationship between the students' COVID-19 Fear Scale and BDI-30 score (p>0.05).
Conclusion: It was determined that students' fear of COVID-19 was moderate, and their perception of nursing care behaviors was high during the pandemic. There wasn't a relationship found between fear of COVID-19 and the care behaviors of students.

References

  • Ahorsu DK, Lin CY, Imani V, Saffari M, Griffiths MD, Pakpour AH. (2020). The Fear of COVID-19 Scale: Development and initial validation. International Journal of Mental Health and Addiction, 1-9. doi:10.1007/s11469-020-00270-8
  • Alici NK, Copur EO. (2022). Anxiety and fear of COVID-19 among nursing students during the COVID-19 pandemic: A descriptive correlation study. Perspect. Psychiatr. Care, 58, 141-148.
  • Arslan Özkan H. (Ed.). (2014). Hemşirelikte bilim felsefe ve bakımın temelleri. İstanbul: Akademi Basın Yayın.
  • Bakioğlu F, Korkmaz O, Ercan H. (2020). Fear of COVİD-19 and positivity: Mediating role of intolerance of uncertainty, depression, anxiety, and stress. International Journal of Mental Health and Addiction. 28,1-14. doi:10.1007/s11469-020-00331-y.
  • Baksi A, Özer HH. (2022). Examining the relationship between emotional labor and care behaviors of nursing students. MAS Journal of Applied Sciences, 7(4), 855-867.
  • Bilgiç FŞ, Yıldız Karaahmet A. (2022). COVID-19 pandemisinde klinik uygulamadaki ebelik öğrencilerinin koronavirüs korkusu ve algılanan stres düzeylerinin incelenmesi: Kesitsel bir çalışma. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(1), 22-28.
  • Birimoğlu C, Ayaz S. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin bakım davranışlarını algılamaları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2(3), 40-48.
  • Birimoğlu Okuyan C, Karasu F, Polat P. (2020). COVİD-19'un hemşirelik öğrencilerinin sağlık kaygısı düzeyleri üzerine etkisi. Van Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(Özel Sayı),45.
  • Cerit B, Bilgin NÇ, Çoşkun S, Yorgun S. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin ve hemşirelerin bakıma ilişkin tutum ve davranışları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (4), 727-733.
  • Çalışkan E, Kargın M, Ersöğütçü F. (2021). Hemşirelik öğrencilerinde COVID-19 korkusu ile hemşirelik mesleğine yönelik tutum arasındaki ilişki. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 30(3), 170-180.
  • Çelik Yılmaz A, Cengiz Açıl C, Yaman Ö, Gül A, Aygin D, Karaman B. (2020). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin perspektifinden COVID-19 salgını. A Süner, U Gülaçtı (Ed.), COVID-19 ve sağlık araştırmaları-3. içinde (p. 193-206). İstanbul: Efe Akademi Yayınları.
  • De Los Santos JAA, Labrague LJ, Falguera CC. (2021). Fear of COVID‐19, poor quality of sleep, irritability, and intention to quit school among nursing students: A cross‐sectional study. Perspectives in Psychiatric Care, 58(1), 71-78.
  • Dığın F, Kızılcık Özkan Z. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin bakım davranışları algılarının belirlenmesi. Gevher Nesibe Journal of Medical & Health Scıences, 6(10),16-21. doi:dx.doi.org/10.46648/gnj.155.
  • Dost A, Aslan Huyar D, Tunçay HB. (2021). COVID-19 pandemisi döneminde intörn hemşirelerin mesleki imaj algılarının incelenmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (14), 270-284.
  • Erer MT, Akbaş M, Yıldırım G. (2017). Hemşirelik sürecinin evrimsel gelişimi hemşirelik süreci. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 7 (1), 1-5.
  • Gül Ş, Arslan S. (2021). Bir hemşirelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin hemşirelik bakım davranışları algısının belirlenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2), 432-438.
  • Gül S, Dinc L. (2020). Psychometric evaluation of the caring behaviors inventory in Turkish nurses and patients. Journal of Nursing Measurement, 28(1), 60-72.
  • Kahraman H, Ceyhan Ö. (2022). Öğrenci gözünden: Hemşireliğin bakım verici rolü. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 5(1),60-66. doi:10.38108/ouhcd.897896.
  • Kaplan Serin E, Doğan R. (2021). The relationship between anxiety and hopelessness levels among nursing students during the COVİD-19 pandemic and related factors. OMEGA-Journal of Death and Dying, 0(0), 1–21.
  • Karataş Z. (2020). COVİD-19 pandemisinin toplumsal etkileri, değişim ve güçlenme. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 4(1), 3-17.
  • Kaya D, Yurdakul M. (2007). Türkiye’de ve dünyada ebelik eğitimi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 23(2), 233-241.
  • Labrague LJ, McEnroe-Petitte DM, Papathanasiou IV, Edet OB, Arulappan J, Tsaras K. (2017). Nursing students’ perceptions of their own caring behaviors: A multicounty study. International Journal of Nursing Knowledge, 28(4),225-232. doi:10.1111/2047-3095.12108
  • Lin CY. (2020). Social reaction toward the 2019 novel coronavirus (COVID-19). Social Health and Behavior, 3(1), 1.
  • Madenoğlu Kıvanç M. (2012). Hemşirelik uygulamalarında bakım kavramı. Aşti Atabek T, ve Karadağ A. (Ed.), Hemşirelik Esasları, Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. (p.220-288) İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık.
  • Marchant S. (2010). The history of postnatal care, national and international perspectives. S Byrom, G Edwards, D Bick (Ed.), Essential midwifery practice: postnatal care içinde (1. ed., p. 1-26). Blackwell Publishing Ltd.
  • Marroquín B, Vine V, Morgan R. (2020). Mental health during the COVID-19 pandemic: Effects of stay-at-home policies, social distancing behavior, and social resources. Psychiatry Research, 293, 113419.
  • Nehir S, Güngör Tavşanlı N. (2021). COVID-19 pandemisinin hemşire ve ebe öğrencilerin korku ve kontrol algısı üzerindeki etkisi. Medical Sciences, 16(2), 141-150.
  • Olğun S, Türk G. (2018). Hemşirelik imajı: Geçmişten günümüze nasıl algılanıyor? I. Uluslararası ve III. ulusal hemşirelik tarihi kongresi bildiri kitabı, İzmir, 645-650.
  • Önver Bayrak BA, Ünlüsoy Dinçer N. (2022). Klinik uygulama deneyimi yaşayan öğrenci hemşirelerin depresyon düzeyleri ve bakım davranışları arasındaki ilişki. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 363-380.
  • Özşahin F, Aksoy A. (2020). Sağlık bölümlerinde okuyan üniversite öğrencilerinin COVID-19 korku düzeyleri: Bir özel üniversite örneği. Online ınternational conference of COVİD-19 proceeding book - health sciences, June 12-14, İstanbul, 183-193.
  • Saladino V, Algeri D, Auriemma V. (2020). The Psychological and Social Impact of COVID-19. Frontiers in Psychology, 11, 1-6.
  • Uysal N, Tekin YE, Değirmenci Öz S, Çalışkan BB, Yıldız G, Yedek S vd. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin doğrudan bakım uygulamalarına ayırdıkları süre ve bakım davranışları algısının belirlenmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (15), 561-570.
  • World Health Organization. (2021). The impact of COVID-19 on health and care workers: A closer look at deaths. https://www.who.int/publications/i/item/WHO-HWF-WorkingPaper-2021.1 (Erişim tarihi: 20.08.2022)
  • Yılmaz Ş, Büyüköztürk M. (2021). Son sınıf hemşirelik öğrencilerinin koronavirüs salgını sürecinde klinik uygulamalarda yaşadıkları kaygılar. Black Sea Journal of Health Science, 4 (3), 257-263.
  • Yüksel Kaçan C, Özdemir A, Ünal E. (2021). COVID-19 salgını sürecinde hemşirelik öğrencilerinin uyku düzenleri, psikolojik durumları ve egzersiz yapma durumlarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 9(3), 1044-1065.
  • Yumru M. (2020). COVİD-19 ve sağlık çalışanlarında tükenmişlik. Klinik Psikiyatri. 23(1), 5-6.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fundamentals of Nursing
Journal Section Research Articles
Authors

Sevil Olğun 0000-0002-8848-3259

Sibel Şeker 0000-0001-8730-1786

Publication Date August 23, 2024
Submission Date October 5, 2023
Published in Issue Year 2024 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Olğun, S., & Şeker, S. (2024). Ebelik ve Hemşirelik Öğrencilerinde COVID-19 Korkusunun Bakım Davranışları Algısıyla İlişkisi. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 7(2), 198-208. https://doi.org/10.54189/hbd.1371820