2011 yılında Suriye'de yaşanan iç karışıklıklar, milyonlarca insanın göç etmesine sebep olmuştur. İnsanlar, daha iyi yaşam koşulları arayışı içinde farklı ülke ve şehirlere yönelmişlerdir. Türkiye, bu kitlesel göç akımından en fazla etkilenen ülkeler arasında yer almaktadır. Bu süreçte, Türkiye yaklaşık dört milyon yerinden edilmiş insana ev sahipliği yapmıştır. Göç, eğitim alanında önemli sorunları da beraberinde getirmiştir. Sığınmacı nüfusunun üçte birini eğitim çağındaki çocuklar oluşturmaktadır. Bu durum, Türkiye'deki sığınmacı çocuklar için eğitim hakkının sağlanmasının kritik önemde olduğunu ortaya koymaktadır. Ancak, sığınmacı çocukların bu haktan faydalanmaları önünde ekonomik güçlükler, barınma sorunları gibi engeller bulunmaktadır. 2019 yılında başlayan Covid-19 pandemisi bu sorunları daha da artırmıştır. Bu çalışma, Suriyeli sığınmacı çocukların pandemi sürecinde uzaktan eğitime geçişte yaşadıkları zorlukları, uyum süreçlerini ve eğitimlerinin önündeki engelleri incelemeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma yöntemi kullanılan bu çalışmada, veri toplama sürecinde yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşmelerden yararlanılmıştır. Araştırma bulguları, pandemi döneminde uzaktan eğitim sürecinde sığınmacı çocukların teknolojik imkân eksikliği, ekonomik zorluklar, barınma problemleri ve dil engelleri ile mücadele ettiklerini ve bunun sonucunda öğrenme kaybı ve okul terk oranlarında artış olduğunu göstermektedir.
Çalışmada etik kurallarına dikkat edilmiştir. Veri toplama sürecinde ilk olarak Harran Üniversitesi Sosyal Bilimler Etik Kurulu’ndan (08.02.2022 tarihli) gerekli etik kurul onayı alınmıştır. Bu araştırmanın amacı ve içeriği konusunda okul müdürü, aileler ve görüşme yapılacak öğrenciler bilgilendirilmiştir. Araştırmada veriler 18 yaş altındaki lise öğrencisi çocuklardan toplandığı için hem velilerden hem de öğrencilerden alınan onayın ardından görüşmeler yapılmıştır. Görüşme için onay veren velilerden Veli Onay Forumu’nun imzalanması talep edilmiştir. Onay veren velilerin çocuklarına ayrıca araştırma hakkında bilgi verilerek Gönüllü Katılım Formu’nun dikkatlice okunarak imzalamaları talep edilmiştir. İmzalar tamamlandıktan sonra görüşmeler yapılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 23, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | February 14, 2024 |
Acceptance Date | July 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 2 |