When the historical development of mass media is examined, the processes in the world and in Turkey
are usually examined separately. At the heart of this, we can find the idea that the developed countries
led the way in terms of technological developments and therefore the communication instruments were
spread to other countries with the technologies in question being transferred from these developed
countries. What we observe in case of mass media is also valid for advertising. Indeed, the fact that
mass media that is based on technology has an important role in the announcement of the brand that
is the subject of advertisement is effective in the development of advertising.
Each new communication instrument has been a steering force in enabling advertising to get into the
desired market together with the changing technology and consumer structure. It is striking that the beginnings
of the development of advertising in Turkey exhibit almost the same qualities with the Western
countries even though they differ historically. The term “announcement” was widely used in the Ottoman
Period and it was replaced by the term “advertising” in the Republican Era; however, the transition to
modern advertising did not take place right away. This study aims to look at the very first years of advertising
–while it was still based on the Ottoman Empire- after the proclamation of the Republic and seek
to find answers as to what the content of the advertisements in these first years were, what was the
rationale behind them, and how the system operated. By using the method of literature review, the characteristics
of certain advertisements from the Republican era have been put forward and it has been found that the content of the advertisements were formed in accordance with the social and ideological
structure of the country, that the form and content of the advertisements differed from the Ottoman
Period, and that “advertising” was assigned with certain functions in these foundational years such as
promoting the consumption of domestic products and encouraging the national capital for production.
Genellikle kitle iletişim araçlarının tarihsel gelişim süreci irdelenirken Dünya’da ve Türkiye’deki süreçleri
ayrı ayrı incelenir. Bunun temelinde teknolojik gelişmelere öncelikle gelişmiş ülkelerin öncülük etmesi, o
ülkelerde iletişim aracının gelişmeye başlaması ile sonradan başka ülkelere yayılımının sağlanması düşüncesi
yatmaktadır. Bu iletişim araçlarında görülen durumun, reklam çalışmaları için de geçerli olduğu
görülmektedir. Nitekim reklamın gelişiminde teknolojiye dayalı iletişim araçlarının reklama konu olan
markanın duyurumunda önemli bir yere sahip olması etkilidir.
Her yeni iletişim aracı, reklamın değişen teknoloji ve tüketici yapısıyla ulaşmak istediği pazara girebilmesinde
yönlendirici bir güç oluşturmuştur. Reklamın Türkiye’deki gelişimi tarihler aynı olmasa da başlangıç
aşamalarının Batı ülkeleri ile hemen aynı nitelikte olması dikkat çekmektedir. Osmanlı Dönemi’nde yaygın
bir şekilde kullanılan “ilan” sözcüğü” nün Cumhuriyet Dönemi’nde “reklam” terimi kullanılarak devam
eden serüveninde modern reklamcılığa geçiş hemen olmamıştır. Bununla birlikte geçmişi Osmanlı Devleti’ne
dayalı olmakla birlikte Cumhuriyet’in ilan edildiği ilk yılların Türkiye’sinde reklamların ne içerikte
olduğu, ne amaçla yapıldığı ve işleyiş sisteminin nasıl olduğu sorusuna yanıt aramak bu çalışmanın
amacını oluşturmaktadır. Literatür taraması yöntemi kullanılarak ilgili dönem reklamlarının özelliklerinin
ortaya konulmaya çalışıldığı bu çalışmada, ülkenin toplumsal ve ideolojik yapısına uygun olarak reklam
içeriğinin oluştuğu ve Osmanlı dönemine kıyasla reklamın biçimsel ve içeriksel yapılarında farklılık olduğu,
yeni bir ülkenin kuruluş evresinde “Reklama” yerli malı ürünleri tükettirme ve yerli sermayeyi üretime
teşvik ettirmek gibi işlevlerin verildiği bulgularına ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Mart 2018 |
Gönderilme Tarihi | 12 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1 |
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAM ÇALIŞMALARI DERGİSİ (HİRE)
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.