Research Article
BibTex RIS Cite

Product Placement Practices in the Simulation Universe: Truman Show Analysis

Year 2018, Volume: 1 Issue: 1, 115 - 129, 18.03.2018

Abstract

The 1998 Truman Show, starring Jim Carrey, includes a man named Truman Burbank, who has been

‘’Watching Us’’ for 30 years. Everything around Burbank, who lives in a completely simulation universe,

is fake. His mother, his father, his wife, his friends... This is a movie that has been released for a long

time. This life on Seahaven Island, built by the construction company, becomes more and more suspicious

for Truman, and feels something wrong. All the costs of this universe and construction are earned

from the advertising and product placement practices performed at Truman show. The program that

does not advertise at all claims to be life itself. In this study, Truman show content analysis method was

analyzed in terms of simulation theory and product placement concepts of Baudrillard. According to the

research results; in addition to telling the beginning of Truman Burbank, the Truman show is an important

example of both a media critique and Baudrillard’s theory of simulation.

References

  • Kaynakça Adanır,O.(2004). Baudrillard’ın Simülasyon Kuramı Üzerine Notlar ve Söyleşiler. İzmir :Dokuz Eylül Yayınları Adanır,O.(2008). Simülasyon Kuramı Üzerine Notlar ve Söyleşiler. İstanbul: Hayalet Kitap Aydın, D.,& Ota N.(2009) . “Sinemanın Reklam Aracı Olarak Kullanımı “Türk Filmlerinde Marka Yerleştirme Uygulamaları” , İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi , 36 , 7-23. Baudrillard, J.(2006).Amerika (2.Baskı).(Y.Avunç, Çev.). İstanbul:Ayrıntı Yayınları Baudrillard, J. (2010). Simülakrlar ve simülasyon (5. baskı). (O. Adanır, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları. Box Office Turkey .(2017), https://boxofficeturkiye.com/tumzaman/?tm=1989tr, Erişim Tarihi:01.01.2018. Chan, F. F. Y. (2012). ‘’Product placement and its effectiveness: A systematic review and propositions for future research’’, Marketing Review, 12(1), 39 -60. Chang, S.&Newell J.& Salmon T.C.(2009). “Product placement in entertainment media: Proposing business process models”, International Journal of Advertising, 5(28),783-806. DeLorme E.D.,& Reid N.L.(1999). “Moviegoers’ Experiences and Interpretations of Brands in Films Revisited”, Journal of Advertising, 2(28), 71-95. Fetvacı ,Z.Z. ‘’Hollywood ve Türk Sinemasında Ürün Yerleştirme: 2006 Yılı Türk ve Hollywood Filmlerinin Karşılaştırılmalı İçerik Analizi’’,İstanbul Üniversitesi , İstanbul ,2008 ,Basılmamış Yüksek Lisans Tezi. Gürel, E.,& Alem J.(2005).’’ Kurgusal Ürün Yerleştirme’’, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2005/20,133-155. Gürel, E.,& Alem J.(2004). “Pazarlama İletişiminde Yeni ve Güncel Bir Uygulama: Ürün Yerleştirme”, Kilad-Kocaeli Üniversitesi İşletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, 7-23. Hoorebeke,V.D (2002).’’The Product Placement of Dr.No’’, http://commanderbond.net/1587/the-product-placement-of-dr-no.html, Erişim Tarihi:01.01.2018. IMDb (2016), http://www.imdb.com/list/ls061622168/,Erişim Tarihi:12.12.2017. İnternet Movie Car Database (2016), http://www.imcdb.org/movie_120382-The-Truman-Show. html, Erişim Tarihi :12.01.2018. Karrh, J. A.(1998). “Brand Placement: A Review” , Journal of Current Issues and Research in Marketing, 20, 31-49. Köse,O.,&Köse ,A. (2009). Bir Düşünür-Bir Kavram, Üç Resim-Bir Ressam ve Bir İmge: Kötü Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar FakültesiHakemli Dergisi. ART- E. 2009-04. Lindstrom, M. (2013). Buyology (Ü.Şensoy , Çev.). İstanbul: Optimist Yayın Dağıtım. ListeFilm. (2016), http://www.listefilm.com/james-bond-filmleri/ ,Erişim Tarihi:01.01.2018. Newell, J.&Salmon T.C.& Chang S.(2006). “The Hidden History of Product Placement” , Journal of Broadcasting &Electronic Media, 4(50), 575-594. Odabaşı ,Y.,& Oyman M.(2002). Pazarlama İletişimi Yönetimi (1.Baskı).İstanbul:Mediacat Yayınları. Odabaşı ,Y.,& Oyman M.(2005). Pazarlama İletişimi Yönetimi (5.Baskı).İstanbul:Mediacat Yayınları. Önk, Ü.Y. (2009). Baudrillard Perspektifinden Bir Kitle İletişim ve Sanat Aracı Olarak Simülasyon Evreninde Televizyon. Selçuk İletişim, 5(4), 201-218. Sauer, A.(2015).’’ The Brands In Spectre — 007 Product Placement in James Bond’s 24th Film ‘’, http://www.brandchannel.com/2015/11/08/spectre-bond-product-placement-110815,Erişim Tarihi:01.01.2018. Sarıyer, N. (2005). Televizyon dizilerinde marka yerleştirme stratejileri üzerine bir araştırma. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 10, 217-237. Sarup, M. (2004). Post-yapısalcılık ve postmodernizm (2. baskı). (A. Güçlü, Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Sung, Y.&Gregorio F.& Jung J.H.(2009). “Non-student Consumer Attitudes Towards Product Placement: Implications for Public Policy and Advertisers”, International Journal of Advertising, 2(28),257-285. Tekinalp ,Ş .,&Uzun,R.(2006). İletişim Araştırmaları ve Kuramları. İstanbul:Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. Tezel,M.(2015).’’Ne çok ürün yerleştirdin be Cem Yılmaz!’’, https://www .sabah.com.tr/ yazarlar/ gunaydin/ sb-mevlut_tezel / 2015/05/06/ne-cok-urun-yerlestirdin-be-cem-yilmaz,Erişim Tarihi:01.01.2018. Tığlı,M.(2004).Bir Aktör Olarak Markalar Ürün Yerleştirme. İstanbul:Türkmen Kitabevi.

Simülasyon Evreninde Ürün Yerleştirme Uygulamaları: Truman Show Analizi

Year 2018, Volume: 1 Issue: 1, 115 - 129, 18.03.2018

Abstract

Başrolünde Jim Carrey’nin olduğu 1998 yılı yapımı Truman Show, Truman Burbank adında birinin; 30

yıldır ‘’Biri Bizi Gözetliyor’’ benzeri bir yapımla 24 saatinin kesintisiz bir şekilde televizyondan yayınlanmasını

içermektedir. Tamamen bir simülasyon evreninde yaşayan Burbank’ in etrafındaki her şey sahtedir.

Annesi, babası, eşi, arkadaşları... Bir senaryo dâhilinde hareket eden bu kişilerin tek bir amacı vardır o

da Truman Show’u devam ettirebilmektir. Yapım şirketi tarafından yapılan Seahaven Adası’nda geçen bu

yaşam Truman için günden güne daha da şüpheli hale gelmekte, yanlış giden bir şeyler olduğunu sezinlemektedir.

Bu evrenin ve yapımın tüm masrafları ise Truman Show’da yapılan reklam ve ürün yerleştirmesi

uygulamalarından kazanılmaktadır. Hiç reklam arası vermeyen program hayatın kendisi olduğunu iddaa

etmektedir. Tüm bunlar göz önünde bulundurularak bu çalışmada Baudrillard’ın simülasyon kuramı ve

ürün yerleştirme kavramları açısından Truman Show içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma

sonuçlarına göre; filmde ürün yerleştirme türleri içerisinden en çok görsel ürün yerleştirme stratejisine yer

verilirken ortaya çıkan bir başka sonuç ise;Truman Show filmi Truman Burbank adlı karakterin başından

geçenleri anlatmanın ötesinde hem bir medya eleştirisi hem de Baudrillard’ın simülasyon kuramına ilişkin

önemli bir örnek olarak konumlanmaktadır.

References

  • Kaynakça Adanır,O.(2004). Baudrillard’ın Simülasyon Kuramı Üzerine Notlar ve Söyleşiler. İzmir :Dokuz Eylül Yayınları Adanır,O.(2008). Simülasyon Kuramı Üzerine Notlar ve Söyleşiler. İstanbul: Hayalet Kitap Aydın, D.,& Ota N.(2009) . “Sinemanın Reklam Aracı Olarak Kullanımı “Türk Filmlerinde Marka Yerleştirme Uygulamaları” , İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi , 36 , 7-23. Baudrillard, J.(2006).Amerika (2.Baskı).(Y.Avunç, Çev.). İstanbul:Ayrıntı Yayınları Baudrillard, J. (2010). Simülakrlar ve simülasyon (5. baskı). (O. Adanır, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları. Box Office Turkey .(2017), https://boxofficeturkiye.com/tumzaman/?tm=1989tr, Erişim Tarihi:01.01.2018. Chan, F. F. Y. (2012). ‘’Product placement and its effectiveness: A systematic review and propositions for future research’’, Marketing Review, 12(1), 39 -60. Chang, S.&Newell J.& Salmon T.C.(2009). “Product placement in entertainment media: Proposing business process models”, International Journal of Advertising, 5(28),783-806. DeLorme E.D.,& Reid N.L.(1999). “Moviegoers’ Experiences and Interpretations of Brands in Films Revisited”, Journal of Advertising, 2(28), 71-95. Fetvacı ,Z.Z. ‘’Hollywood ve Türk Sinemasında Ürün Yerleştirme: 2006 Yılı Türk ve Hollywood Filmlerinin Karşılaştırılmalı İçerik Analizi’’,İstanbul Üniversitesi , İstanbul ,2008 ,Basılmamış Yüksek Lisans Tezi. Gürel, E.,& Alem J.(2005).’’ Kurgusal Ürün Yerleştirme’’, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2005/20,133-155. Gürel, E.,& Alem J.(2004). “Pazarlama İletişiminde Yeni ve Güncel Bir Uygulama: Ürün Yerleştirme”, Kilad-Kocaeli Üniversitesi İşletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, 7-23. Hoorebeke,V.D (2002).’’The Product Placement of Dr.No’’, http://commanderbond.net/1587/the-product-placement-of-dr-no.html, Erişim Tarihi:01.01.2018. IMDb (2016), http://www.imdb.com/list/ls061622168/,Erişim Tarihi:12.12.2017. İnternet Movie Car Database (2016), http://www.imcdb.org/movie_120382-The-Truman-Show. html, Erişim Tarihi :12.01.2018. Karrh, J. A.(1998). “Brand Placement: A Review” , Journal of Current Issues and Research in Marketing, 20, 31-49. Köse,O.,&Köse ,A. (2009). Bir Düşünür-Bir Kavram, Üç Resim-Bir Ressam ve Bir İmge: Kötü Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar FakültesiHakemli Dergisi. ART- E. 2009-04. Lindstrom, M. (2013). Buyology (Ü.Şensoy , Çev.). İstanbul: Optimist Yayın Dağıtım. ListeFilm. (2016), http://www.listefilm.com/james-bond-filmleri/ ,Erişim Tarihi:01.01.2018. Newell, J.&Salmon T.C.& Chang S.(2006). “The Hidden History of Product Placement” , Journal of Broadcasting &Electronic Media, 4(50), 575-594. Odabaşı ,Y.,& Oyman M.(2002). Pazarlama İletişimi Yönetimi (1.Baskı).İstanbul:Mediacat Yayınları. Odabaşı ,Y.,& Oyman M.(2005). Pazarlama İletişimi Yönetimi (5.Baskı).İstanbul:Mediacat Yayınları. Önk, Ü.Y. (2009). Baudrillard Perspektifinden Bir Kitle İletişim ve Sanat Aracı Olarak Simülasyon Evreninde Televizyon. Selçuk İletişim, 5(4), 201-218. Sauer, A.(2015).’’ The Brands In Spectre — 007 Product Placement in James Bond’s 24th Film ‘’, http://www.brandchannel.com/2015/11/08/spectre-bond-product-placement-110815,Erişim Tarihi:01.01.2018. Sarıyer, N. (2005). Televizyon dizilerinde marka yerleştirme stratejileri üzerine bir araştırma. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 10, 217-237. Sarup, M. (2004). Post-yapısalcılık ve postmodernizm (2. baskı). (A. Güçlü, Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Sung, Y.&Gregorio F.& Jung J.H.(2009). “Non-student Consumer Attitudes Towards Product Placement: Implications for Public Policy and Advertisers”, International Journal of Advertising, 2(28),257-285. Tekinalp ,Ş .,&Uzun,R.(2006). İletişim Araştırmaları ve Kuramları. İstanbul:Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. Tezel,M.(2015).’’Ne çok ürün yerleştirdin be Cem Yılmaz!’’, https://www .sabah.com.tr/ yazarlar/ gunaydin/ sb-mevlut_tezel / 2015/05/06/ne-cok-urun-yerlestirdin-be-cem-yilmaz,Erişim Tarihi:01.01.2018. Tığlı,M.(2004).Bir Aktör Olarak Markalar Ürün Yerleştirme. İstanbul:Türkmen Kitabevi.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mert Yıldırım This is me

Publication Date March 18, 2018
Submission Date May 7, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Yıldırım, M. (2018). Simülasyon Evreninde Ürün Yerleştirme Uygulamaları: Truman Show Analizi. Uluslararası Halkla İlişkiler Ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 1(1), 115-129.


Creative Commons Lisansı    HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAM ÇALIŞMALARI DERGİSİ (HİRE) 
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.