Corporate image has become a valuable concept for universities, which are one of the important institutions that guide the improvement and development of societies. Universities are trying to differentiate their every aspect in order to gain competitive advantage in the national and international arena. In this context, university museums serve as an important resource for the university to perform its functions. In this study, the role of university museums on the corporate image of universities was examined through in-depth interviews, one of qualitative research methods. The findings collected from the interviews conducted by the experts from Turkey's two leading universities were evaluated in order to investigate whether university museums are an important resource in projecting the corporate image of universities or not. However, the necessary importance is not given to these institutions, and they continue to be partially effective. From this point of view, our study has done by using academic research techniques in order to draw attention to university museums and to contribute to the subject. In this direction, what can be done for university museums to reflect the corporate image of universities in was examined in detail and recommendations were made.
Kurumsal imaj, toplumların gelişimine ve kalkınmasına yön veren önemli kuruluşlardan olan üniversiteler için değerli bir kavram haline gelmiştir. Ulusal ve uluslararası alanda rekabetçi avantaj sağlayabilmek adına üniversiteler her yönden fark yaratmak çabası içindedirler. Bu bağlamda üniversite müzeleri, üniversitelerin işlevlerini gerçekleştirmesinde önemli bir kaynak görevi üstlenmektedir. Bu çalışmada, üniversite müzelerinin, üniversitelerin kurumsal imajı üzerindeki rolü nitel araştırma yöntemlerinden derinlemesine mülakat aracılığıyla incelenmiştir. Türkiye’nin öncü iki üniversitesinden bilirkişiler ile yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen bulgular, üniversite müzelerinin, üniversitelerin kurumsal imajını yansıtmada önemli bir kaynak olup olmadığını sorgulamak amacıyla yapılmıştır. Fakat bu kurumlar üniversitelerin diğer faaliyet alanlarının gölgesinde kalmakta ve gerekli önem verilmemekte, kısmi bir şekilde etkinliğini sürdürmektedir. Bu bakış açısıyla üniversite müzelerine dikkat çekmek ve konuya katkı sağlamak amacıyla akademik araştırma tekniklerinden faydalanılarak çalışmamız sürdürülmüştür. Bu doğrultuda üniversite müzelerinin, üniversitelerin kurumsal imajını olumlu yansıtması için neler yapılabileceği ayrıntılı bir şekilde incelenmiş ve önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2021 |
Submission Date | June 12, 2021 |
Acceptance Date | October 20, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 2 |
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAM ÇALIŞMALARI DERGİSİ (HİRE)
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.