Year 2019, Volume 7 , Issue 13, Pages 79 - 98 2019-03-22

Language of the Self Through Art and Representation: “My Name is Red”
Sanat ve Temsil Aracılığıyla Kimliğin Dili: “Benim Adım Kırmızı”

Hüseyin Ekrem Ulus [1]


In his My Name is Red, Pamuk's clever use of metafiction shows that the novel responds to problems of plurality, inclusivity, and exclusivism concerning the theoretical debates on belonging, identity, and secularism in the nation-state. In the present study, we first show that the novel's statement is expressed via the inherent plurality of the narrative, achieved through constantly shifting perceptions and the use of several unexpected narrators in the novel. Second, we find such a pluralist use of metafiction quite significant, because the novel not only gives voice to the underrepresented, but also because Pamuk's metafiction offers an alternative and more plural, inclusive and democratic understanding of self-reflexivity. Metafiction in Pamuk's sense can make meaningful contributions to theory and its capacity to better understand modern, cosmopolitan and multicultural nations.

Benim Adım Kırmızı romanında Pamuk’un üstkurmaca kullanımı ulus-devlet bünyesinde aidiyet, kimlik ve sekülerizm üzerine teorik tartışmalarla doğrudan ilişkili olduğu gibi, çoğulculuk, kapsayıcılık ve dışlayıcılık gibi önemli kimlik meselelerine roman formu aracılığıyla bir cevap niteliği de taşır. Bu çalışma ilk olarak romanın kimlikleri sorgulayan politik duruşunun yapısal olarak anlatının çoğulculuğu ile olan bağlantısını ve bu bağın romanda sürekli değişen bakış açıları ve sıradışı/beklenmedik anlatıcılar aracılığıyla nasıl geliştirildiğini açıklar. Makale üstkurmacanın çoğulcu bir perspektifle kullanılmasının politik önemini ve temsil meselesi ile ilişkisini gösterdikten sonra Benim Adım Kırmızı eserinin alternatif olarak nasıl daha kapsayıcı, çoğulcu ve demokratik bir anlatı sunduğunu gösterir. Bu bakımdan Pamuk’un üstkurmacayı çoğulcu bir şekilde kullanması modern, kozmopolitan ve çokkültürlü ulus-devlet yapısının anlaşılabilmesi bakımından önemli olduğu gibi, bu alanda süregelen teorik tartışmalara da yazın ve roman aracılığıyla özgün bir katkı sunar.
  • Barish, A., Hagood, C. (2012). Heteroglossic sprees and murderous viewpoints in Orhan Pamuk's ‘My Name Is Red. Texas Studies in Literature and Language, 54 (4), 505– 529.
  • Benedict, A. (2006). Imagined communities: reflections on the origin and spread of nationalism. London; New York: Verso.
  • Erdağ, G. (2006). Orhan Pamuk and the ‘Ottoman’ theme. World Literature Today, 80 (6), 34–38.
  • Erdağ, G. (2012). Secular blasphemies: Orhan Pamuk and the Turkish novel. Novel: A Forum on Fiction, 45 (2) 301–326.
  • Jose, C. (2011). The secular, secularizations, secularisms. In Rethinking secularism. Calhoun, Craig J, Mark Juergensmeyer, and Jonathan VanAntwerpen. Oxford, N.Y.: Oxford University Press.
  • Mirze, E., Pamuk, O. (2008). Implementing disform: an interview with Orhan Pamuk. PMLA, 123 (1) 176–180.
  • Orhan, P. (1998). Benim adım kırmızı. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Patricia, W. (1984). Metafiction: the theory and practice of self-conscious fiction. London; New York: Methuen. .
Primary Language en
Subjects Social
Published Date Bahar
Journal Section Tüm Sayı
Authors

Author: Hüseyin Ekrem Ulus (Primary Author)
Institution: YABANCI DİLLER BÖLÜMÜ
Country: Turkey


Dates

Publication Date : March 22, 2019

Bibtex @research article { humanitas461216, journal = {HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi}, issn = {2147-088X}, eissn = {2645-8837}, address = {}, publisher = {Namik Kemal University}, year = {2019}, volume = {7}, pages = {79 - 98}, doi = {10.20304/humanitas.461216}, title = {Language of the Self Through Art and Representation: “My Name is Red”}, key = {cite}, author = {Ulus, Hüseyin Ekrem} }
APA Ulus, H . (2019). Language of the Self Through Art and Representation: “My Name is Red”. HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi , 7 (13) , 79-98 . DOI: 10.20304/humanitas.461216
MLA Ulus, H . "Language of the Self Through Art and Representation: “My Name is Red”". HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 7 (2019 ): 79-98 <https://dergipark.org.tr/en/pub/humanitas/issue/44081/461216>
Chicago Ulus, H . "Language of the Self Through Art and Representation: “My Name is Red”". HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 7 (2019 ): 79-98
RIS TY - JOUR T1 - Language of the Self Through Art and Representation: “My Name is Red” AU - Hüseyin Ekrem Ulus Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.20304/humanitas.461216 DO - 10.20304/humanitas.461216 T2 - HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 79 EP - 98 VL - 7 IS - 13 SN - 2147-088X-2645-8837 M3 - doi: 10.20304/humanitas.461216 UR - https://doi.org/10.20304/humanitas.461216 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi Language of the Self Through Art and Representation: “My Name is Red” %A Hüseyin Ekrem Ulus %T Language of the Self Through Art and Representation: “My Name is Red” %D 2019 %J HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi %P 2147-088X-2645-8837 %V 7 %N 13 %R doi: 10.20304/humanitas.461216 %U 10.20304/humanitas.461216
ISNAD Ulus, Hüseyin Ekrem . "Language of the Self Through Art and Representation: “My Name is Red”". HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 7 / 13 (March 2019): 79-98 . https://doi.org/10.20304/humanitas.461216
AMA Ulus H . Language of the Self Through Art and Representation: “My Name is Red”. Humanitas. 2019; 7(13): 79-98.
Vancouver Ulus H . Language of the Self Through Art and Representation: “My Name is Red”. HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 7(13): 98-79.