The purpose of
this research is to analyze the usage history of mathematics studies in Turkey
and abroad by using meta-synthesis method and to present the type of tendency
in this field. In the research, a total of 52 studies made up of 32 articles,
13 master dissertations, and 7 doctoral dissertations which were published
between the years of 2000-2015 and chosen through purposeful sampling method
were analyzed. Google Academics search engine, Tübitak Ulakbim DergiPark, YÖK
National Dissertation Center, Ebscohost-Eric, Springer, ScienceDirect, Taylor and Francis and Proquest
Dissertations and Theses Global databases have been
taken advantages of selecting the studies. Each study were examined within the
context of the study’s purpose, subject area, method, sample, data collection
tools, teaching applications and results by being subjected to content
analysis. Obtained data were interpreted depending on the frequency and partly
illustrated through tables and graphs. Most of the studies analyzed
in this research were experimental and case studies. Most of the studies were
conducted with teacher candidates and surveys/scale and semi-structured
interview questions were used as the data collection tools. Another result
obtained through this study was the fact that history of mathematics is
generally used as a tool.
Bu araştırmada, matematik
tarihinin kullanımı üzerine yapılan çalışmalar meta sentez yöntemi kullanılarak
analiz edilmiştir. Araştırmaya 2000-2015 yılları arasında yayınlanmış ve amaçlı
örnekleme yöntemi ile seçilen 32 makale, 13 yüksek lisans tezi, 7 doktora tezi
olmak üzere toplam 52 çalışma dahil edilmiştir. Çalışmaların seçiminde, Google
Akademik Araştırma Motoru, Tübitak Ulakbim Dergipark, YÖK Ulusal Tez Merkezi,
Ebscohost-Eric, Springer, ScienceDirect, Taylor-Francis ve Proquest
Dissertations Theses Global veri tabanlarından faydalanılmıştır. Çalışmaların
her biri içerik analizine tabii tutularak çalışmanın amacı, yöntemi, örneklemi,
veri toplama araçları, kullanılan öğretim uygulamaları ve elde edilen sonuçlar
bağlamında incelenmiştir. Elde edilen veriler frekansa dayalı yorumlanmış, yer
yer tablo ve grafikler kullanılarak gösterilmiştir. Sonuç olarak incelenen
çalışmaların çoğunun; deneysel ve durum çalışması olduğu, öğretmen adayları ile
yürütüldüğü, veri toplama aracı olarak anket, ölçek veya yarı yapılandırılmış
görüşme formu kullanıldığı tespit edilmiştir. Diğer bir sonuç ise çalışmaların
çoğunda matematik tarihinin araç olarak kullanılmış olmasıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 33 Issue: 4 |