The purpose of this study
is to investigate the expectations of school administrators, branch teachers and students from the
information Technologies (IT) guide teachers working in primary and secondary
schools. Study group of the study, which was designed using the phenomenological
study pattern from among qualitative research approaches, consisted of school
administrators, branch teachers working in the Elazığ and students studying in these schools province in the school year
of 2015-2016 and 5 school managers, 10 teachers from other branches other than
IT and 6 students studying in these schools with purposeful sampling method
among the students studying in these schools. Semi-structured interview form
that was developed to collect data was applied face to face with participants
with sound recording. Content analysis was made on the data obtained from the
study. As a result of the study, it was found that expectations of school
managers from IT guide teachers gathered under three themes; extracurricular,
information technologies and software course and integration of IT into courses;
expectations of other branch teachers gathered under two themes; expectations
in their branch courses and extracurricular expectations; and expectations of
students gathered under two themes; classroom and extracurricular expectations.
Information technologies IT guide teacher expectations from IT guide teachers professional roles
Bu araştırmanın
amacı, okul yöneticilerinin, branş öğretmenlerinin ve öğrencilerin ilkokul ve
ortaokullarda görev yapan Bilişim Teknolojileri Rehber (BTR) öğretmenlerinden beklentilerinin
neler olduğunu ortaya koymaktır. Nitel araştırma yaklaşımlarından olgu bilim
deseninde tasarlanan çalışmanın çalışma grubunu 2015-2016 eğitim öğretim
yılında Elazığ’da bulunan ilkokul ve ortaokullarda görev yapan okul
yöneticileri, branş öğretmenleri ve bu okullarda
öğrenim gören öğrenciler arasından amaçlı örnekleme yoluyla seçilen 5
okul yöneticisi, Bilişim Teknolojileri (BT) haricindeki 10 branş öğretmeni ve
bu okullarda öğrenim gören 6 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplamak amacıyla
yarı yapılandırılmış görüşme formu görüşmecilere ses kaydı alınarak yüz yüze
uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere içerik analizi yapılmıştır.
Araştırma sonucunda okul yöneticilerinin BTR öğretmenlerinden beklentileri ders
dışı, bilişim teknolojileri ve yazılım dersi ve BT’nin derslere entegrasyonu
şeklinde üç tema altında; diğer branş öğretmenlerinin beklentileri de, kendi
branş derslerindeki beklentiler ve ders dışı beklentiler şeklinde iki tema
altında; öğrenci beklentilerinin ise ders içi ve ders dışı beklentiler şeklinde
iki tema altında toplandığı görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 33 Issue: 4 |