BibTex RIS Cite

-

Year 2013, Volume: 28 Issue: 28-3, 30 - 40, 01.06.2013

Abstract

This research is a descriptive study, which aims at analyzing the effects of texts about Turkish and American cultures on reading comprehension level of primary school students. The experimental group was composed of 103 students. Within the scope of the study, the Reading Comprehension Scale was used to collect data and the answers given to the questions by the students were analyzed by three raters using a common scoring rubric. In the analysis of data collected within the scope of the study, one sample t-test was used in comparing the reading comprehension level on the basis of culture. An independent t-test and Mann Whitney U test were used to compare student success according to gender factor. In the light of the consequences of this research, reading comprehension level for the texts did not vary according to gender, the cultural elements and according to text type.

References

  • Akyol, H. (1994). An analysis of questions in three fourth-grade basal reader anthologies from an intertextual perspective. Unpublished doctoral dissertation. USA: University of Pittsburgh. [Available online at: http://proquest.umi.com. ProQuest ID: 9508277] Retrieved on July 2012
  • Akyol, H. (2001). İlköğretim okulları 5. sınıf Türkçe kitaplarındaki okuma metinleriyle ilgili soruların analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Bahar 2001. 169-178
  • Berberoğlu, G. ve Tuncer, Ç. Ö (2009). Türkçe okuduğunu anlama becerileri. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, 5, 10
  • Borst, S. C. (2004). Context and comprehension: a cross cultural comparison of Germans and Americans reading authentic texts. Unpublished doctoral dissertation. USA: The university of Texas at Austin. Temmuz, 2012 tarihinde [Available online at: http://proquest.umi.com. ProQuest ID: 3143373] Retrieved on July 2012.
  • Cesa, A. C. (2012). Fifth- grade readers’ use of metacognitive strategies to comprehend social studies nonnarrative texts. Unpublished doctoral dissertation. USA : New York Fordham University.[Available online at : http://proquest.umi.com. ProQuest ID: 3495553] Retrieved on July 2012
  • Çetinkaya, G. (2010). Türkçe metinlerin okunabilirlik düzeylerinin tanımlanması ve sınıflandırılması. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Dilbilim (Türkçenin eğitimi ve öğretimi) Anabilim Dalı.
  • Demirtaşlı, N. (2012). Açık uçlu soru formatı ve öğrenci izleme sistemi (ÖİS) akademik gelişimi izleme ve değerlendirme (AGİD) modülündeki kullanımı. CİTO Eğitim: Kuram ve Uygulama, 8, 22- 30.
  • Durkin, D. (1978-1979). What classroom observations reveal about reading comprehension instruction. Reading Research Quarterly, Vol. 14, No.4 , 481- 533.
  • Emiroğlu, K. ve Aydın, S. (2009). Antropoloji sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Erdem, C. (2011). Dil ve anlatım ders kitaplarındaki metinlerin kelime-cümle uzunlukları ve okunabilirlik düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi: Türk Dili ve Edebiyati Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • Güneş, F. (2009). Hızlı okuma ve anlamı yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Goodman, S. K. (1967). Reading: a psycholinguistic guessing game. Journal of The Reading Specialist, 6, (4), 126-135. Gürsoy, Ş. (2012). Türk eğitim sistemi içinde okuma kültürünün yeri ve önemi. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama,17,32-40.
  • Harlaar, N, Cutting, L, Deater-Deckard, K., Dethorne, L. S., Justice, L. M., Schatschneider, C., & Petrill, S. A. (2012). Predicting individual differences in reading comprehension: a twin study. [Available online at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/ pubmed/ 20814768 ] Retrieved on August 2012.
  • Klare, G. R. (1963). The measurement of readability. Ames, Iowa: Iowa State University Press.
  • Kutlu, Ö., Doğan, D. ve Karakaya, İ. (2009). Öğrenci başarısının belirlenmesi. Ankara:Pegem Akademi Yayınları.
  • Olson R. K., Hulslander. J, Christopher, M, Keenan, J.M., Wadsworth S.J., Willcutt, E.G., & Defries, J.C. (2012). Genetic and environmental influences on writing and their relations to language and reading. Ağustos 2012 tarihinde [Available online at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/ pubmed/21842316 ] Retrieved on August 2012.
  • Öğretmen, T. (2006) Uluslararası okuma becerilerinde gelişim projesi (PIRLS) 2001 testinin psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Türkiye – Amerika Birleşik Devletleri Örneği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi. Yayımlanmış Doktora Tezi. [Çevrim içi: www. belgeler. com ] Erişim tarihi: 04. 09.2012.
  • Özenici, S. (2007). Şema teorisinin öğrenci erişisine okuduğunu anlama düzeyine ve bilginin kalıcılığına etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Pan, L. M. (2005). The implication of schema theory, metacognition and graphic organizers in English reading comprehension for tecnical college students in Taiwan . Unpublished doctoral dissertation. USA: Spalding University. [Available online at: http://proquest.umi.com. ProQuest ID: 3205304] Retrieved on July 2012
  • PIRLS 2001 Uluslar Arası Okuma Becerilerinde Gelişim Projesi (Haziran 2003). Ulusal Rapor. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı[EARGED].
  • Priebe S. J., Keenan J. M., & Miller, A. C. (2012). How prior knowledge affects word identification and comprehension. [Available online at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/ PMC3142886/?tool = pubmed ], Retrieved on August 2012.
  • Rosenblatt, M. L. (1982). The literary transaction: Evocation and response. Theory into Practice Children’s Literature (Autumn) 21, (4), 268-277.
  • Rydland, V., Aukrust, V. G., & Fulland, H. (2012). How word decoding, vocabulary and prior topic knowledge predict reading comprehension. A study of language-minority students in Norwegian fifth grade classrooms. [Available online at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/ PMC3261410/?tool= pubmed ] Retrieved on July 2012
  • Sanchez, M. V. (2010). The reading comprehension puzzle: reading comprehension and assessment in a response to intervention framework. Unpublished doctoral dissertation. USA: University of California Riverside.[Available online at: http://proquest.umi.com. ProQuest ID: 3412806 ] Retrieved on July 2012.
  • Splinter, F. A. (2011). Reading comprehension assessments: effect of epistemic beliefs on text availability and question type. Unpublished doctoral dissertation. USA: University of Utah. [Available online at: http://proquest.umi.com. ProQuest ID: 3465647] Retrieved on July 2012
  • Sulak, S. E. (2009). İlköğretim okulları 1-5. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin türlerine göre yapılarının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Taylor J, & Schatschneider, C. (2012). Genetic influence on literacy constructs in kindergarten and first grade: evidence from a diverse twin sample. [Available online at http:// www.ncbi.nlm. nih.gov/pubmed/20563747] Retrieved on August 2012.
  • Toz, H. (2011). İlköğretim okullarında görev yapan Türkçe öğretmenlerinin 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki bilgilendirici ve tahkiyeli metinlerin anlaşılabilirlikleri ile ilgili görüşleri ve metinlerin metin okunabilirliği açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı.
  • Reading Comprehension. (2012). Wikipedia. [Available online at: http://en.wikipedia.org/ wiki/ Reading_comprehension] Retrieved on August 2012.

The Effect of Texts about Turkish and American Cultures on Reading Comprehension Level of Primary School Students

Year 2013, Volume: 28 Issue: 28-3, 30 - 40, 01.06.2013

Abstract

Türk Amerikan kültürü içerikli metinlerin ilköğretim öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeyine etkisini incelemeyi amaçlayan bu araştırma betimsel bir çalışmadır. Araştırma grubu 103 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma kapsamında veri toplamak için okuduğunu anlama ölçeği kullanılmış, öğrencilerin sorulara verdiği yanıtlar dereceli puanlama anahtarı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma kapsamında toplanan verilerin analizinde; öğrencilerin okuduğunu anlama düzeyinin kültüre göre karşılaştırmasında tek örneklemli t-testi, öğrenci başarısının cinsiyete göre karşılaştırılmasında ilişkisiz t-testi ile Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; Türk Amerikan kültürü içerikli metinlerde okuduğunu anlama düzeyi cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermemektedir ve metinlerdeki kültür öğeleri öğrencilerin aşina olduğu gündelik kavramlarda farklılık yaratmazken yaşantıları yoluyla deneyimlemedikleri dolaylı fikriler sebebiyle okuduğunu anlama oranının düştüğü biçiminde yorumlanmıştır.

References

  • Akyol, H. (1994). An analysis of questions in three fourth-grade basal reader anthologies from an intertextual perspective. Unpublished doctoral dissertation. USA: University of Pittsburgh. [Available online at: http://proquest.umi.com. ProQuest ID: 9508277] Retrieved on July 2012
  • Akyol, H. (2001). İlköğretim okulları 5. sınıf Türkçe kitaplarındaki okuma metinleriyle ilgili soruların analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Bahar 2001. 169-178
  • Berberoğlu, G. ve Tuncer, Ç. Ö (2009). Türkçe okuduğunu anlama becerileri. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, 5, 10
  • Borst, S. C. (2004). Context and comprehension: a cross cultural comparison of Germans and Americans reading authentic texts. Unpublished doctoral dissertation. USA: The university of Texas at Austin. Temmuz, 2012 tarihinde [Available online at: http://proquest.umi.com. ProQuest ID: 3143373] Retrieved on July 2012.
  • Cesa, A. C. (2012). Fifth- grade readers’ use of metacognitive strategies to comprehend social studies nonnarrative texts. Unpublished doctoral dissertation. USA : New York Fordham University.[Available online at : http://proquest.umi.com. ProQuest ID: 3495553] Retrieved on July 2012
  • Çetinkaya, G. (2010). Türkçe metinlerin okunabilirlik düzeylerinin tanımlanması ve sınıflandırılması. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Dilbilim (Türkçenin eğitimi ve öğretimi) Anabilim Dalı.
  • Demirtaşlı, N. (2012). Açık uçlu soru formatı ve öğrenci izleme sistemi (ÖİS) akademik gelişimi izleme ve değerlendirme (AGİD) modülündeki kullanımı. CİTO Eğitim: Kuram ve Uygulama, 8, 22- 30.
  • Durkin, D. (1978-1979). What classroom observations reveal about reading comprehension instruction. Reading Research Quarterly, Vol. 14, No.4 , 481- 533.
  • Emiroğlu, K. ve Aydın, S. (2009). Antropoloji sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Erdem, C. (2011). Dil ve anlatım ders kitaplarındaki metinlerin kelime-cümle uzunlukları ve okunabilirlik düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi: Türk Dili ve Edebiyati Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • Güneş, F. (2009). Hızlı okuma ve anlamı yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Goodman, S. K. (1967). Reading: a psycholinguistic guessing game. Journal of The Reading Specialist, 6, (4), 126-135. Gürsoy, Ş. (2012). Türk eğitim sistemi içinde okuma kültürünün yeri ve önemi. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama,17,32-40.
  • Harlaar, N, Cutting, L, Deater-Deckard, K., Dethorne, L. S., Justice, L. M., Schatschneider, C., & Petrill, S. A. (2012). Predicting individual differences in reading comprehension: a twin study. [Available online at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/ pubmed/ 20814768 ] Retrieved on August 2012.
  • Klare, G. R. (1963). The measurement of readability. Ames, Iowa: Iowa State University Press.
  • Kutlu, Ö., Doğan, D. ve Karakaya, İ. (2009). Öğrenci başarısının belirlenmesi. Ankara:Pegem Akademi Yayınları.
  • Olson R. K., Hulslander. J, Christopher, M, Keenan, J.M., Wadsworth S.J., Willcutt, E.G., & Defries, J.C. (2012). Genetic and environmental influences on writing and their relations to language and reading. Ağustos 2012 tarihinde [Available online at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/ pubmed/21842316 ] Retrieved on August 2012.
  • Öğretmen, T. (2006) Uluslararası okuma becerilerinde gelişim projesi (PIRLS) 2001 testinin psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Türkiye – Amerika Birleşik Devletleri Örneği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi. Yayımlanmış Doktora Tezi. [Çevrim içi: www. belgeler. com ] Erişim tarihi: 04. 09.2012.
  • Özenici, S. (2007). Şema teorisinin öğrenci erişisine okuduğunu anlama düzeyine ve bilginin kalıcılığına etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Pan, L. M. (2005). The implication of schema theory, metacognition and graphic organizers in English reading comprehension for tecnical college students in Taiwan . Unpublished doctoral dissertation. USA: Spalding University. [Available online at: http://proquest.umi.com. ProQuest ID: 3205304] Retrieved on July 2012
  • PIRLS 2001 Uluslar Arası Okuma Becerilerinde Gelişim Projesi (Haziran 2003). Ulusal Rapor. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı[EARGED].
  • Priebe S. J., Keenan J. M., & Miller, A. C. (2012). How prior knowledge affects word identification and comprehension. [Available online at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/ PMC3142886/?tool = pubmed ], Retrieved on August 2012.
  • Rosenblatt, M. L. (1982). The literary transaction: Evocation and response. Theory into Practice Children’s Literature (Autumn) 21, (4), 268-277.
  • Rydland, V., Aukrust, V. G., & Fulland, H. (2012). How word decoding, vocabulary and prior topic knowledge predict reading comprehension. A study of language-minority students in Norwegian fifth grade classrooms. [Available online at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/ PMC3261410/?tool= pubmed ] Retrieved on July 2012
  • Sanchez, M. V. (2010). The reading comprehension puzzle: reading comprehension and assessment in a response to intervention framework. Unpublished doctoral dissertation. USA: University of California Riverside.[Available online at: http://proquest.umi.com. ProQuest ID: 3412806 ] Retrieved on July 2012.
  • Splinter, F. A. (2011). Reading comprehension assessments: effect of epistemic beliefs on text availability and question type. Unpublished doctoral dissertation. USA: University of Utah. [Available online at: http://proquest.umi.com. ProQuest ID: 3465647] Retrieved on July 2012
  • Sulak, S. E. (2009). İlköğretim okulları 1-5. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin türlerine göre yapılarının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Taylor J, & Schatschneider, C. (2012). Genetic influence on literacy constructs in kindergarten and first grade: evidence from a diverse twin sample. [Available online at http:// www.ncbi.nlm. nih.gov/pubmed/20563747] Retrieved on August 2012.
  • Toz, H. (2011). İlköğretim okullarında görev yapan Türkçe öğretmenlerinin 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki bilgilendirici ve tahkiyeli metinlerin anlaşılabilirlikleri ile ilgili görüşleri ve metinlerin metin okunabilirliği açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı.
  • Reading Comprehension. (2012). Wikipedia. [Available online at: http://en.wikipedia.org/ wiki/ Reading_comprehension] Retrieved on August 2012.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Özlem Baş This is me

Publication Date June 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 28 Issue: 28-3

Cite

APA Baş, Ö. (2013). The Effect of Texts about Turkish and American Cultures on Reading Comprehension Level of Primary School Students. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28-3), 30-40.