Kolektif yeterlik, bir grubun davranış biçimlerini düzenleme ve uygulamaya dair ortak becerileriyle ilgili paylaştıkları inançtır. Eğitim açısından bakıldığında öğrenciler, öğretmenler ve okul yöneticilerinin özyeterlik açısından da incelenebilecek ortak inançlar geliştirdiği ve bu doğrultuda davrandıkları belirlenmiştir. Bu çahşmamn amacı, öğretmenlerin kolektif yeterlik inanç düzeylerini belirlemek ve öğretmen özyeterliği, özdüzenleme, mesleki tükenmişlik boyutları, cinsiyet ve meslek tecrübesi açısmdan incelemektir. Araştırmaya ilk ve ortaöğretimde görev yapan 122 öğretmen katılnnştır. Bu çalışmada kullanılan Kolektif Yeteer Ölçeği ve Özdüzenleme Ölçeği Türkçeye uyarlannnş ve geçerlik, güvenirlik sonuçlarının orijinal ölçeklerin sonuçlarıyla tutarlı olduğu görülmüştür. Ayrıca veri toplama aracı olarak Öğretmen Özyeteer Ölçeği ve Maslach Tükenmişlik Envanteri de kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarma göre, öğretmenlerin kolektif yeterlik inançlarının yüksek olduğu tespit edilmiştir. Kolektif yeterliği yordayan değişkenlerin saptanması amacıyla regresyon analizi yapıhmştır. Buna göre kolektif yeteer inancırıı yordamada öğretmen özyeterliği ve Maslach 'I'ükenmişlik Envanterinin duygusal tükenme alt boyutunun anlamlı katkı sağladıkları ve tüm modelin varyansın %34’ünü açıkladığı görülmüştür
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 36 Issue: 36 |