BibTex RIS Cite

İlköğretim Müfredatındaki Hayat Bilgisi Derslerinin, Öğrencileri Fen Öğrenmeye Hazırlamadaki Etkileri

Year 2007, Volume: 33 Issue: 33, 169 - 180, 01.06.2007

Abstract

Bu çalışmada, ilköğretim programında okutulmakta olan hayat bilgisi derslerinin öğrencileri fen öğrenimine hazırlamadaki etkileri araştırılmıştır. Bu amaçla örneklem içerisindeki öğretmen ve öğrencilere anket uygulanmıştır. Araştırma örneklemini, Samsun merkez okullarından rasgele seçilen okullardaki 430 3.sınıf, 488 4.sınıf, 489 5.sınıf ve 443 8.sınıf öğrencileri ile 166 sınıf öğretmeni ve 68 fen bilgisi öğretmeni oluşturmaktadır. Elde edilen veriler SPSS 11.5 paket programında değerlendirilmiştir. Aritmetik ortalama kullanılarak veriler değerlendirilmiş ve örneklemler arası ilişkiler karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir. Elde edilen verilere göre hayat bilgisi derslerinin öğrencileri fen öğrenmeye hazırlamada son derece etkili fakat yetersiz olduğu saptanmıştır. Hayat bilgisi derslerinde öğrenilen fen konularındaki bilgilerin doğru veya yanlış olması daha sonraki yıllarda etkili olmakta ve hayat bilgisi derslerindeki yanlış algılamaların fen ile ilgili kavramların anlaşılmasını da zorlaştırdığı veya aynı yanlışlığın devam ettiği gözlenmiştir

References

  • Akgün, Ş. (2001). Fen bilgisi öğretimi. Giresun: Pegem A Yayıncılık.
  • Ausubel, D. P. (1968). The psychology of meaningfull verbal learning. New York: Grune & Stratton. İnc,18-20.
  • Ausubel, D. P., Novak, J. D. and Hanesian, H. (1978). Educational psychology: A cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Bodner, G. M. (1986). Constructivism: A theory of knowledge. Journal of Chemical Education. 63 (10), 873-877.
  • Daştan ve Yetkin (2006). Son değişikliklerle ilköğretim programı 1-5 sınıflar. Ankara.: Anı Yayıncılık.
  • Ergün, M. Ve Özdaş, A. (1997). Öğretim ilke ve yöntemleri. http://www.egitim.aku.edu.tr/metod03.htm. (26.08.2005).
  • Gücüm, B., ve Kaptan, F. (1992). Dünden bugüne ilköğretim fen bilgisi programları ve öğretim. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8.
  • Güngördü, E. (2001). İlköğretimde hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Gürdal, A. (1992). Ilköğretim okullarında fen bilgisinin önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 185-188.
  • Kaptan, F. (1998). Fen bilgisi öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kılıç, B. G. (2002). Dünya’da ve Türkiye’de fen öğretimi. V.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde bildiri olarak sunulmuştur, Ankara, Türkiye.
  • MEB. (1998). İlköğretim okulu hayat bilgisi programı. Tebliğler Dergisi, 2484. 533-568.
  • Novak, J. (1993). Human constructivism: A unification of psychological and epistemological phenomena in meaning making, International Journal of Personal Construct Psychology, 6, 167-193.
  • Öztürk, C. ve Dilek, D. (2003). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Pınarbaşı, T., Doymuş, K., Canpolat, N. ve Bayrakşelen, S. (1998). Üniversite kimya bölümü öğrencilerinin bilgilerini günlük yaşamla ilişkilendirme düzeyleri. IV. Fen Bilimleri Eğitim Sempozyumunda bildiri olarak sunulmuştur, Trabzon, Türkiye.
  • Temizyürek, K. (2003). Fen öğretimi ve uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Third International Mathematics and Science Study (TımssR). 2002 tarihinde http://www.timss.com adresinden alınmıştır.
  • Tsaparlis, G. (1997). Atomic and molecular structure in chemical education a critical analysis from various persperctives of science education. Journal of Chemical Education, 74 (8), 922-925.
  • Yiğit, N., Devecioğlu, Y. ve Ayvacı, Ş. H. (2002). Ilköğretim fen bilgisi öğrencilerinin fen kavramlarını günlük yaşamdaki olgu ve olaylarla ilişkilendirme düzeyleri. V.Ulusal Fen bilimleri ve Matematik Eğitimi kongresinde bildiri olarak sunulmuştur, Ankara, Türkiye. http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/PDF/Fen/Bildiri/t94d.pdf (21.08.2005).
Year 2007, Volume: 33 Issue: 33, 169 - 180, 01.06.2007

Abstract

References

  • Akgün, Ş. (2001). Fen bilgisi öğretimi. Giresun: Pegem A Yayıncılık.
  • Ausubel, D. P. (1968). The psychology of meaningfull verbal learning. New York: Grune & Stratton. İnc,18-20.
  • Ausubel, D. P., Novak, J. D. and Hanesian, H. (1978). Educational psychology: A cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Bodner, G. M. (1986). Constructivism: A theory of knowledge. Journal of Chemical Education. 63 (10), 873-877.
  • Daştan ve Yetkin (2006). Son değişikliklerle ilköğretim programı 1-5 sınıflar. Ankara.: Anı Yayıncılık.
  • Ergün, M. Ve Özdaş, A. (1997). Öğretim ilke ve yöntemleri. http://www.egitim.aku.edu.tr/metod03.htm. (26.08.2005).
  • Gücüm, B., ve Kaptan, F. (1992). Dünden bugüne ilköğretim fen bilgisi programları ve öğretim. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8.
  • Güngördü, E. (2001). İlköğretimde hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Gürdal, A. (1992). Ilköğretim okullarında fen bilgisinin önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 185-188.
  • Kaptan, F. (1998). Fen bilgisi öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kılıç, B. G. (2002). Dünya’da ve Türkiye’de fen öğretimi. V.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde bildiri olarak sunulmuştur, Ankara, Türkiye.
  • MEB. (1998). İlköğretim okulu hayat bilgisi programı. Tebliğler Dergisi, 2484. 533-568.
  • Novak, J. (1993). Human constructivism: A unification of psychological and epistemological phenomena in meaning making, International Journal of Personal Construct Psychology, 6, 167-193.
  • Öztürk, C. ve Dilek, D. (2003). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Pınarbaşı, T., Doymuş, K., Canpolat, N. ve Bayrakşelen, S. (1998). Üniversite kimya bölümü öğrencilerinin bilgilerini günlük yaşamla ilişkilendirme düzeyleri. IV. Fen Bilimleri Eğitim Sempozyumunda bildiri olarak sunulmuştur, Trabzon, Türkiye.
  • Temizyürek, K. (2003). Fen öğretimi ve uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Third International Mathematics and Science Study (TımssR). 2002 tarihinde http://www.timss.com adresinden alınmıştır.
  • Tsaparlis, G. (1997). Atomic and molecular structure in chemical education a critical analysis from various persperctives of science education. Journal of Chemical Education, 74 (8), 922-925.
  • Yiğit, N., Devecioğlu, Y. ve Ayvacı, Ş. H. (2002). Ilköğretim fen bilgisi öğrencilerinin fen kavramlarını günlük yaşamdaki olgu ve olaylarla ilişkilendirme düzeyleri. V.Ulusal Fen bilimleri ve Matematik Eğitimi kongresinde bildiri olarak sunulmuştur, Ankara, Türkiye. http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/PDF/Fen/Bildiri/t94d.pdf (21.08.2005).
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Tohit Güneş This is me

Sibel Demir This is me

Publication Date June 1, 2007
Published in Issue Year 2007 Volume: 33 Issue: 33

Cite

APA Güneş, T., & Demir, S. (2007). İlköğretim Müfredatındaki Hayat Bilgisi Derslerinin, Öğrencileri Fen Öğrenmeye Hazırlamadaki Etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 169-180.