BibTex RIS Cite

Okulöncesi Eğitime Babaların Katılım Düzeyi ile İlişkili Değişkenlerin İncelenmesi

Year 2007, Volume: 33 Issue: 33, 181 - 191, 01.06.2007

Abstract

Son yıllarda babalık kimliği ve babaların çocuk yetiştirme konusunda rol modeli olarak önemlerine ilişkin çalışma bulguları, babaların eğitim sürecine katılımını etkileyen etmenlere ilgiyi arttırmıştır. Araştırmalar, babaların çocuklarının gelişimi ve eğitimine katılımlarının çocuğun çeşitli açılardan gelişimini olumlu biçimde etkilediğini ortaya koymaktadır. Bu çalışmanın amacı; çocukları okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden bir grup babanın, eğitime katılım düzeyleri ile ilişkili olduğu düşünülen çeşitli değişkenleri belirlemektir. Çalışmanın bir diğer amacı ise; baba katılımının desteklendiği ve desteklenmediği kurumlarda çocukları eğitim gören babaların eğitime katılım düzeyleri arasında farklılık olup olmadığını incelemektir. Araştırmanın örneklem grubunu İzmir ili Foça, Aliağa ve Karşıyaka ilçelerinde araştırmacılarca seçilmiş 6 okulöncesi eğitim kurumunda çocuğu eğitim görmekte olan 161 baba oluşturmaktadır. Katılımın desteklendiği/desteklenmediği okullardaki babalara Aile Katılım Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu uygulanarak veriler toplanmıştır. Elde edilen bulgular katılımın desteklendiği okullardaki babaların katılım düzey ve beklentilerinde anlamlı farklılıklar olduğunu ortaya koymaktadır

References

  • Aksoy, A. B. & Turla, A. (1999). Okul-aile işbirliği. Gazi Üniversitesi anaokulu/anasınıfı öğretmen el kitabı. İstanbul:YA- PA
  • Engle, P.L.&Breaux, C. (1994). Is there a father instrict: Fathers responsibility for children.NY:Population Council.
  • Epsteın, J.L. (1992). School and family partnership”. Encyclopedia of Educational Research., New York: Mac Millan.
  • Epstein, J.L. (1995). School/Family/Community partnership: Caring for the children we share”. Phi Delta Kappan, Vol.76(9), 701-712.
  • Fantuzzo,J.,Tıghe,E.&Chılds,S. (2000).Family involvement questionaire:A multivariate assessment of family participation in early childhood education. Journal of Educational Psychology, 92-2,367-376.
  • Güngörmüş, O., (1990). Baba çocuk ilişkisi, Ana-Baba Okulu (2. Basım), İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Gürşimşek I. (2003) Okulöncesi eğitime aile katılımı ve psikososyal gelişim. KUYEB, 3(1), 125-144.
  • Gürşimşek, I. (2002). Etkin öğrenme ve aile katılımı. DEÜ anaokulu/anasınıf öğretmen el kitabı, İstanbul :YA-PA, s. 25-43.
  • Hawkins, A. J., & Dollahite, D. C. (1997). Generative fathering: Beyond deficit perspectives. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Henderson, A. (1990).Parent involment in school structuring. Policy Briefs, No:9, North Central Regional Educational Laboratory.
  • Henderson, A.T. (1987). The evidence continues to grow: Parent involvement improves student achievement. National Committee for Citizens in Education: Columbia,MD.
  • Ishii-Kuntz M. (1995). Parent involvement and perception toward fathers role: A comparison between Japan and United States. Marsiglio, W. (Ed) Fatherhood Contemporary Theory, Research and Social Policy. CA: Sage
  • Kağıtçıbaşı, Ç.; Bekman, S. & Sunar, D. (1993). Başarı ailede başlar: Çok amaçlı eğitim modeli. İstanbul: YA-PA
  • Kimmet, E. (2003). Erken çocukluk eğitiminde farklı yaklaşım ve uygulamalar: Baba destek programı. OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Kongresi Bildiri Kitabı. İstanbul:YA-PA s.371-378
  • Lamb, M. E. (Ed.). (1997). The role of the father in child development (3rd ed.). New York: John Wiley.
  • Lamb,M.E. (2000), Kültürler arası bakış açısı ile babanın çocuk gelişimindeki rolü ve önemi, Sempozyum Raporu, Anne Çocuk Eğitim Vakfı Yayın No:12, İstanbul,s.19-32
  • Levine, J.A. (1993). Involving Fathers in Head Start: A Framework for Public Policy and Program Development. Famılıes In
  • Socıety, 74(1): 4-19.
  • Liontos, L. B. (1992). At-risk families and schools: Becoming partners. ERIC Clearinghouse on Educational Management.
  • Mağden, D. (1993). Okul öncesi eğitim programlarında yeni yaklaşımlar . YA-PA 9. Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. İstanbul: YA-PA
  • Marsiglio, W. (1995b). Fatherhood scholarship: An overview and agenda for the future. In W. Marsiglio (Ed.), Fatherhood: Contemporary theory, research, and social policy (pp. 1-20). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Marsiglio, W. (1995c). Fathers diverse life course patterns and roles: Theory and social interventions. In W. Marsiglio (Ed.), Fatherhood: Contemporary theory, research, and social policy (pp. 78-101). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Mc Bride B.A. & Mill, W. ( 1993). A comparison of mother and father involvement with their preschool age children. Early Childhood Research Quarterly, No:8, 457-477.
  • Mc Bride, B. R. & Rane T. A. (1996). Father/male involvement in early childhood programs. ERIC Digest ED 400123.
  • Mc Bride, B.A. (1989). Interaction, accesibility and responsibility. A view of father involvement and how to encourage it. Young Child, No:25,13-19.
  • Oktay, A. (1993). Okul ortamı ve veli-öğretmen ilişkisinin okul başarısına etkisi. Yaşadıkça Eğitim, Sayı 30, İstanbul:Kültür Koleji Yayınları.
  • Önder , A.,(2004). Konuşarak ve dinleyerek anlaşalım :Ailede etkileşim (2. Baskı). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Rane, T.R.& Mc Bride, B. A. (2000). Identity theory as a guide to understanding fathers' involvement with their children. Journal of Family Issues, No: 21 - 3, s.347-367.
  • Seçkin, N. & Koç, G. (1997). Okul öncesi eğitimde okul-aile işbirliği.. Yaşadıkça Eğitim. No:51, s.5-10.
  • Temel, Z. F. (2001). Okul öncesi eğitime aile katılımı. Gazi Üniversitesi anaokulu-anasınıfı öğretmen el kitabı. İstanbul:YA- PA
  • Torun, F.,(2000),Değişik açılardan babanın çocuk gelişimindeki rolü ve önemi, çocuğun yaşamında babanın rolü ve önemi sempozyum raporu, İstanbul: Anne Çocuk Eğitim Vakfı Yayın No:12
  • Vondra, J., & Belsky, J. (1993). Developmental origins of parenting: Personality and relationship factors. In T. Luster & L. Okagaki (Eds.), Parenting: An ecological perspective (pp. 1-33). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Yazgan , Y,.(2000) Değişik açılardan babanın çocuk gelişimindeki rolü ve önemi, çocuğun yaşamında babanın rolü ve önemi, sempozyum raporu, İstanbul: Anne Çocuk Eğitim Vakfı Yayın No:12
Year 2007, Volume: 33 Issue: 33, 181 - 191, 01.06.2007

Abstract

References

  • Aksoy, A. B. & Turla, A. (1999). Okul-aile işbirliği. Gazi Üniversitesi anaokulu/anasınıfı öğretmen el kitabı. İstanbul:YA- PA
  • Engle, P.L.&Breaux, C. (1994). Is there a father instrict: Fathers responsibility for children.NY:Population Council.
  • Epsteın, J.L. (1992). School and family partnership”. Encyclopedia of Educational Research., New York: Mac Millan.
  • Epstein, J.L. (1995). School/Family/Community partnership: Caring for the children we share”. Phi Delta Kappan, Vol.76(9), 701-712.
  • Fantuzzo,J.,Tıghe,E.&Chılds,S. (2000).Family involvement questionaire:A multivariate assessment of family participation in early childhood education. Journal of Educational Psychology, 92-2,367-376.
  • Güngörmüş, O., (1990). Baba çocuk ilişkisi, Ana-Baba Okulu (2. Basım), İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Gürşimşek I. (2003) Okulöncesi eğitime aile katılımı ve psikososyal gelişim. KUYEB, 3(1), 125-144.
  • Gürşimşek, I. (2002). Etkin öğrenme ve aile katılımı. DEÜ anaokulu/anasınıf öğretmen el kitabı, İstanbul :YA-PA, s. 25-43.
  • Hawkins, A. J., & Dollahite, D. C. (1997). Generative fathering: Beyond deficit perspectives. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Henderson, A. (1990).Parent involment in school structuring. Policy Briefs, No:9, North Central Regional Educational Laboratory.
  • Henderson, A.T. (1987). The evidence continues to grow: Parent involvement improves student achievement. National Committee for Citizens in Education: Columbia,MD.
  • Ishii-Kuntz M. (1995). Parent involvement and perception toward fathers role: A comparison between Japan and United States. Marsiglio, W. (Ed) Fatherhood Contemporary Theory, Research and Social Policy. CA: Sage
  • Kağıtçıbaşı, Ç.; Bekman, S. & Sunar, D. (1993). Başarı ailede başlar: Çok amaçlı eğitim modeli. İstanbul: YA-PA
  • Kimmet, E. (2003). Erken çocukluk eğitiminde farklı yaklaşım ve uygulamalar: Baba destek programı. OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Kongresi Bildiri Kitabı. İstanbul:YA-PA s.371-378
  • Lamb, M. E. (Ed.). (1997). The role of the father in child development (3rd ed.). New York: John Wiley.
  • Lamb,M.E. (2000), Kültürler arası bakış açısı ile babanın çocuk gelişimindeki rolü ve önemi, Sempozyum Raporu, Anne Çocuk Eğitim Vakfı Yayın No:12, İstanbul,s.19-32
  • Levine, J.A. (1993). Involving Fathers in Head Start: A Framework for Public Policy and Program Development. Famılıes In
  • Socıety, 74(1): 4-19.
  • Liontos, L. B. (1992). At-risk families and schools: Becoming partners. ERIC Clearinghouse on Educational Management.
  • Mağden, D. (1993). Okul öncesi eğitim programlarında yeni yaklaşımlar . YA-PA 9. Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. İstanbul: YA-PA
  • Marsiglio, W. (1995b). Fatherhood scholarship: An overview and agenda for the future. In W. Marsiglio (Ed.), Fatherhood: Contemporary theory, research, and social policy (pp. 1-20). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Marsiglio, W. (1995c). Fathers diverse life course patterns and roles: Theory and social interventions. In W. Marsiglio (Ed.), Fatherhood: Contemporary theory, research, and social policy (pp. 78-101). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Mc Bride B.A. & Mill, W. ( 1993). A comparison of mother and father involvement with their preschool age children. Early Childhood Research Quarterly, No:8, 457-477.
  • Mc Bride, B. R. & Rane T. A. (1996). Father/male involvement in early childhood programs. ERIC Digest ED 400123.
  • Mc Bride, B.A. (1989). Interaction, accesibility and responsibility. A view of father involvement and how to encourage it. Young Child, No:25,13-19.
  • Oktay, A. (1993). Okul ortamı ve veli-öğretmen ilişkisinin okul başarısına etkisi. Yaşadıkça Eğitim, Sayı 30, İstanbul:Kültür Koleji Yayınları.
  • Önder , A.,(2004). Konuşarak ve dinleyerek anlaşalım :Ailede etkileşim (2. Baskı). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Rane, T.R.& Mc Bride, B. A. (2000). Identity theory as a guide to understanding fathers' involvement with their children. Journal of Family Issues, No: 21 - 3, s.347-367.
  • Seçkin, N. & Koç, G. (1997). Okul öncesi eğitimde okul-aile işbirliği.. Yaşadıkça Eğitim. No:51, s.5-10.
  • Temel, Z. F. (2001). Okul öncesi eğitime aile katılımı. Gazi Üniversitesi anaokulu-anasınıfı öğretmen el kitabı. İstanbul:YA- PA
  • Torun, F.,(2000),Değişik açılardan babanın çocuk gelişimindeki rolü ve önemi, çocuğun yaşamında babanın rolü ve önemi sempozyum raporu, İstanbul: Anne Çocuk Eğitim Vakfı Yayın No:12
  • Vondra, J., & Belsky, J. (1993). Developmental origins of parenting: Personality and relationship factors. In T. Luster & L. Okagaki (Eds.), Parenting: An ecological perspective (pp. 1-33). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Yazgan , Y,.(2000) Değişik açılardan babanın çocuk gelişimindeki rolü ve önemi, çocuğun yaşamında babanın rolü ve önemi, sempozyum raporu, İstanbul: Anne Çocuk Eğitim Vakfı Yayın No:12
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

İşik Gürşimşek This is me

Sara Kefı This is me

Günseli Girgin This is me

Publication Date June 1, 2007
Published in Issue Year 2007 Volume: 33 Issue: 33

Cite

APA Gürşimşek, İ., Kefı, S., & Girgin, G. (2007). Okulöncesi Eğitime Babaların Katılım Düzeyi ile İlişkili Değişkenlerin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 181-191.