Most of the leading schools in social sciences and neoclassical economics lack a concept of human action and active human. Reflexivity is an integral element of a human action. Although he is one of the famous names of neoclassic school, Lucas acknowledged the importance of reflexivity. In this paper it is argued and criticized the underlying ontology of neoclassic school in the context of Lucas’s approach to reflexivity, which is fail to be related with active human.
Önde gelen sosyal bilim okulları ve neoklasik iktisat, ‘yapıp, eyleyen’ aktif birey anlayışından yoksundur. Eylem kavramı ile insanın düşüngü-selliği, yani, insanın kendisi ve başkaları üzerinde gözlem yapması, düşünmesi ve davranışlarını buna göre denetlemesi, yakından bağlantılıdır. İlginçtir ki, neoklasik okulun içinde yer alan Lucas, düşüngüselliğe önem veren bir iktisatçı olmuştur. Bu makale, neoklasik okulun bilgi teorisindeki bazı temel noktaları, Lucas’ın düşüngüsellik kavramı bağlamında irdelemekte ve Lucas’ın analizinin neden aktif birey anlayışından uzak kaldığını ele almaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2003 |
Submission Date | January 1, 2003 |
Published in Issue | Year 2003 Volume: 21 Issue: 1 |
Manuscripts must conform to the requirements indicated on the last page of the Journal - Guide for Authors- and in the web page.
Privacy Statement
Names and e-mail addresses in this Journal Web page will only be used for the specified purposes of the Journal; they will not be opened for any other purpose or use by any other person.