Bu çalışma Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü’nün (TODAİE) dönüşümünü ele almaktadır. Kuruluşundaki rapor ve çalışmalara bakıldığında TODAİE’nin idari reform ortamının oluşmasına zemin hazırlamak ve üniversite ile idare arasında köprü kurmak amacına matuf olarak kurulduğu görülmektedir. Bu bağlamda çalışmada öncelikle İkinci Dünya Savaşı sonrası bürokrasinin reform gündemi ele alınmaktadır. İdari reform sürecinin ardında nasıl bir kuramsal temelin söz konusu olduğu ve ilgili paradigmanın bürokrasinin yeniden yapılandırılmasında nasıl bir rol oynadığı tartışılmaktadır. İdari reform bağlamında TODAİE’nin sürecin hem yürütücü aktörü hem de sürecin nesnesi olarak nasıl bir konumda yer aldığı tarihsel bağlamda ele alınmaktadır. Nihayetinde TODAİE’nin kuruluş misyonunu niçin gerçekleştiremediği yasal ve örgütsel, sahip olduğu paradigma ve bilimsel yaklaşımlar ile bürokrasi-siyaset ilişkileri açılarından tartışılmaktadır. Nihayetinde ülkenin siyasi, sosyal ve ekonomik olarak krize girdiği 1970’li yıllarda idari reform tasarılarının gündemden düşmesi, TODAİE’nin kuruluş misyonundan uzaklaşarak akademik bir kuruma dönüşmesine zemin hazırlamıştır. Bu çalışmanın, TODAİE’nin dönüşüm dinamiklerini anlamaya ve açıklamaya çalışarak Türk kamu yönetimi tarihine ilişkin eleştirel bir sorgulamayı mümkün kılmayı hedeflediği söylenebilir.
This study examines the transformation of the Public Administration Institute for Turkey and the Middle East (PAITME). When the reports and studies at its establishment are examined, it is seen that PAITME was established with the aim of preparing the ground for the establishment of an administrative reform environment and building a bridge between the university and the administration. In this context, the study first examines the reform agenda of the bureaucracy after the Second World War. It discusses the theoretical basis behind the administrative reform process and the role that the relevant paradigm played in the restructuring of the bureaucracy. In the context of administrative reform, the historical context in which PAITME was positioned as both the executive actor and the object of the process is discussed. Finally, the reason why PAITME could not realize its founding mission is discussed in terms of legal and organizational aspects, its paradigm and scientific approaches, and bureaucracy-politics relations. Ultimately, when the country entered a political, social and economic crisis in the 1970s, the administrative reform proposals fell off the agenda, paving the way for PAITME to move away from its founding mission and transform into an academic institution. It can be said that this study aims to enable a critical inquiry into the history of Turkish public administration by trying to understand and explain the transformation dynamics of PAITME.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Public Administration, Policy and Administration (Other) |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | June 25, 2025 |
| Submission Date | June 10, 2024 |
| Acceptance Date | February 24, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 43 Issue: 2 |
Manuscripts must conform to the requirements indicated on the last page of the Journal - Guide for Authors- and in the web page.
Privacy Statement
Names and e-mail addresses in this Journal Web page will only be used for the specified purposes of the Journal; they will not be opened for any other purpose or use by any other person.