Kadın Okul Yöneticilerinin Lider Davranışı Göstermelerine ilişkin Öğretmenlerin İş Tatminlerinin Belirlenmesi
Yıl 2019,
Cilt: 5 Sayı: 1, 23 - 44, 01.04.2019
Sema Taşkesenlioğlu
,
Somayyeh Radmard
Öz
Bu çalışmanın amacı, kadın okul yöneticilerinin liderliğine ilişkin
öğretmenlerin iş tatminleri hakkındaki görüşlerini belirlemektir
İlişkisel tarama modelindeki araştırmanın örneklemini, İstanbul’da
Küçükçekmece’de görev yapan 412 öğretmen oluşturmaktadır
Araştırmanın verileri Minnesota İş Doyumu Ölçeği ile toplanmıştır.
Verilerin analizinde betimsel istatistikler, t-testi ve Anova (One Way
Anova) analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin iş
tatminlerinin orta derecenin üzerinde çıktığı görülmektedir. Minnesota İş
Doyumu Ölçeği, içsel ve dışsal doyum olarak iki alt boyuta ayrılmaktadır.
Öğretmenlerin alt boyutlarda aldıkları ortalama puanlarına bakıldığında ise
dışsal doyum boyutunda daha yüksek iş doyumu algısına sahip oldukları
belirlenmiştir. Yapılan analizlere göre alt boyutlarda öğretmenlerin iş
tatmini algılarının cinsiyet, branş, medeni durum ve mesleki
Kaynakça
- Acker, S. (1994). Gendered Education: Sociological Reflections on Women,
Teaching, and Feminism. Bristol, PA, Open University Press.
Akşit, N. (2010). Çalışanların İş Doyumunu Etkileyen Bireysel ve Örgütsel
Faktörler İle Sonuçlarına İlişkin Kavramsal Bir Değerlendirme, Türk
İdare Dergisi. 467: 31-51.
Anderman, E.M., Bezler, S., Smith, J. (1991). Teacher Commitment
and Job Satisfaction: The Role Of School Culture And Principal
Leadership. American Educational Research Association. 1-41.
Apple, M.W. (1994). Is Change always good for teachers? Gender,
class, and teaching in history, in K.Borman & N. Greenman (eds).
Changing American Education. Albany, NY: SUNY Press.
Avşaroğlu, S., Deniz, M., Engin Kahraman, A. (2005). Teknik Öğretmenlerde
Yaşam Doyumu, İş Doyumu ve Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin
İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,
14: 115-129.
Ayan, S., Kocacık, F., Karakuş H. (2009). Lise Öğretmenlerinin İş Doyum
Düzeyi ile Bunu Etkileyen Bireysel ve Kurumsal Etkenler: Sivas
Merkez İlçe Örneği, Anadolu Psikiyatri Dergisi,10:18-25.
Bailey, B.I. (1992). The relationship of faculty practice to autonomy, job
satisfaction and productivity. George Mason University.
Balcı, A. (1983). İş Doyumu ve Eğitim Yönetimine Uygulanması, Ankara
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 16(1): 575-586.
Balcı, A. (1985). Eğitim Yöneticisinin İş Doyumu. Yayınlanmamış Doktora
Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
Barutçugil, İ. (2004). Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi, 1. baskı,
İstanbul: Kariyer Yayın.
Barutçugil, İ. (2004). Organizasyonda Duyguların Yönetimi, 2. baskı,
İstanbul: Kariyer Yayınları, s. 46-48.
Barutçugil, İ. (2004). Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi. 1. baskı,
İstanbul: Kariyer.
Blackmore, J. (1998). The Politics of Gender and Educational Change. in
A. Hargreaves et al. (eds), International Handbook of Educational
Change, Boston, Kluwer Academic.
Becerikli, Y.S. (2006). Örgütlerde Sosyodrama Kullanımı ve İş Doyumu
Düzeyi Arasındaki İlişki: İlkokul Öğretmenleri Üzerinde Bir
Araştırma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15:113-135.
Boğa, Ç. (2010). İlköğretim Okul Yöneticilerinin Liderlik Davranış
Düzeylerinin öğretmenlerin İş Doyumuna Etkisi (Samsun ili Örneği),
Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi SBE, Samsun.
Can, H. (1997). Organizasyon ve Yönetim, Ankara: Siyasal Kitabevi.
Can, N. (2008). Okul Yöneticilerinin Yönetimde Cinsiyet Faktörüne
İlişkin Görüşleri, Eğitim ve Bilim, 33(147).
Cranny, C.L. Smith, P., Stone, F.F. (1992). Job Satisfaction: How People
Feel About Their Job and How It Affects Their Performance, New
York: Lexington Boks.
Cullen, J.B., Victor, B., Stephens, C. (1989). An ethical weather report:
Assessing the organization’s ethical climate. Organizational
Dynamics, 18(2): 50-62.
Çetinkanat, C. (2000). Örgütlerde Güdülenme ve İş Doyumu, Ankara: Anı
Yayıncılık.
Demirtaş, H. (2010). Dershane Öğretmenlerinde Örgütsel Bağlılık ve İş
Doyumu, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2): 177-
206.
Dilsiz, B. (2006). Konya İlindeki Ortaöğretim Okullarında Çalışan
Öğretmenlerin Tükenmişlik ve İş Doyumu Düzeylerinin Bölgelere
Göre Değerlendirilmesinin Çok Değişkenli İstatistiksel Analizi.
Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
Gönenli, A.A. (2004). Örgüt Kültürünün İş Tatmini Üzerine Etkisi ve Anatolia
Seramik A.Ş.’de Uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,
Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya. Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü
Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van.
Gündüz, H. (2008). İlköğretim Okullarında Örgütsel İklim ile Öğretmenlerin
İş Doyumları Arasındaki İlişki (Gaziantep ili Örneği), Yüksek
Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi SBE, Gaziantep.
ILO (1997). Breaking Through The Glass Ceiling: Women ın Management,
International Labour Office.
Izgar, H. (2008). Okul Yöneticilerinde İş Doyumu ve Örgütsel Bağlılık, Selçuk
Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25: 317-
334.
Işıksoluğu, M. K. (1997). Öğretmen Eşitlikçi Toplum ve Kadın Eğitimi,
Çağdaş Eğitim. 22 (236): 3-5.
Karataş, S., Güleş, H. (2010). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin İş
Tatmini ile Örgütsel Bağlılığı Arasındaki İlişki, Uşak Üniversitesi
Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2): 74-89.
Karaköse, T., Kocabaş, İ. (2006). Özel ve Devlet Okullarında Öğretmenlerin
Beklentilerinin İş Doyumu ve Motivasyon Üzerine Etkileri. Eğitimde
Kuram ve Uygulama Dergisi, 2 (1): 3-14.
Luckner, J.L., Hanks, J.A. (2003). Job Satisfaction: Perceptions of a
National Sample of Teachers of Students Who Are Deaf or Hard of
Hearing”, American Annals of the Deaf, 148 (1): 5-17.
MEB. (2005). Millî Eğitim Sayısal Veriler 2004-2005. Milli Eğitim
Bakanlığı,
MEB. (1992). 2000’li Yıllar Öncesinde Türkiye’de Kadın Eğitimi.
Türkiye’de Kadın Eğitimi Birinci Uluslararası Konseyi, Ankara:
Yayımlar Dairesi Başkanlığı.
Onaran, O. (1981). Çalışma Yaşamında Güdüleme Kuramları. A.O. SBF
Yayını. No: 470. Ankara: Sevinç.
Özdayı, N. (1991). Resmi ve Özel Liselerde Çalışan Öğretmenlerin
İş Tatmin Düzeylerinin Karşılaştırılması, Marmara Üniversitesi
Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, (3): 221-235.
Özkaya, M. O., Yakın, V.; Ekinci, T. (2008). Stres Düzeylerinin Çalışanların
İş Doyumu Üzerine Etkisi Celal Bayar Üniversitesi Çalışanları
Üzerine Ampirik Bir Araştırma, Yönetim ve Ekonomi, 15(1): 163-
179.
Özyürek, A. (2009). Okul Öncesi Eğitimi Öğretmen ve Yöneticilerinin
İş Doyumu, Kişisel Özellik ve Mesleki Yeterlik Algılarının
Değerlendirilmesi, Milli Eğitim, 182: 8-21.
Porter L.W., Steers R.M., Mowday R.T., Boulian P.V. (1974). Organizational
commitment, job satisfaction and turnover among psychiatric
technicians,. Journal of Applied Psychology, 59(5): 603-609.
Razi, S. (2003). İlköğretim yöneticilerinin çağdaş liderlik eğilimleri (Van
ili örneği). Yüksek Lisans Tezi.
Shakeshaft, C. (1987). Women in Educational Administration. Newbury
park, CA:
Shakeshaft, C. (1989). Women in Educational Administration. Newbury
park, CA: Sage.
Streitmatter, J. (1999). For Girls Only. Albany, NY, Suny Press.
Tengilimoğlu, D. (2005). Hizmet İşletmelerinde Liderlik Davranışları ile İş
Doyumu Arasındaki İlişkinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma.
Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1: 23-45.
Soysal, Y., S. Radmard, S. (2018). Social negotiations of meanings
and changes in the beliefs of prospective teachers: A vygotskian
perspective, Educational Studies, 44(1): 57-80.
Soysal, Y., S. Radmard, S. (2017a). Sosyal Oluşturmacı Öğretimin
Öğretmen Adaylarının Öğrenme ve Öğretmeye Yönelik İnançlarına
ve Sınıf içi Uygulamalarına Etkisinin İncelenmesi. İlköğretim
Online, 16(4): 1505-1531.
Soysal, Y., S. Radmard, S. (2017b). An exploration of Turkish teachers’
attributions to barriers faced within learner-centred teaching,
Educational Studies, 43(2):186-209.
Testa, M.R. (1999). Satisfaction With Organizational Vision, Job
Satisfaction and Service Efforts: An Empirical Investigation,
Leadership & Organization Development Journal, 30(3): 54-161.
Tucker, M.L., McCarthy, A.M., Jones, M.C. (1999). Women and Men
Politicians: are Some of the Best Leaders Disstaisfied? Leadership &
Organization Development Journal. 20(6): 285-290.
Tunacan, S., Çetin, C. (2009). Lise Öğretmenlerinin İş Doyumunu
Etkileyen Faktörlerin Tespitine İlişkin Bir Araştırma, M.Ü. Atatürk
Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 29: 155-172.
Turan, S., Nuray. (2002). Okul Müdürlerinin Liderlik Özelliklerinin
Cinsiyet Açısından Değerlendirilmesi, Kuram ve Uygulamada
Eğitim Yönetimi, 31: 444-445.
Türe, R. (1993). Yöneticilik ve Motivasyon. Yayınlanmamış Yüksek
Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,
İstanbul: Türkiye.
Tüzün, M.B. (2002). Çalışanların İş Memnuniyetlerindeki Yetersizliklerin
İş Olumsuz Etkileri ve Bunun Saptanması İçin Bir Ölçek Geliştirme.
Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi SBE,
İstanbul.
Üngüren, E., Cengiz. F., Algür, S. (2009). İş Tatmini Ve Örgütsel Çatışma
Yönetimi Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi: Konaklama İşletmeleri
Üzerinde Bir Araştırma, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(27):
36-56.
Yavuz, C., Karadenz, C.B. (2009). Sınıf Öğretmenlerinin Motivasyonunun
İş Tatmini Üzerine Etkisi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi,
2 (9).
Yıldırım, B. (2001). Okul Yöneticilerinin Kültürel Liderlik Rollerinin
Öğretmenlerin İş Doyumuna ve Meslek Ahlakına Etkisi,
Yayınlanmamış Doktora Tezi, Elazığ.
Yılmaz, A., Ceylan, B.Ç. (2011). İlköğretim Okul Yöneticilerinin Liderlik
Davranış Düzeyleri ile Öğretmenlerin İş Doyumu İlişkisi, Kuram ve
Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(2): 277-394.
Yousef, D.A. (1998). Satisfaction With Job Security As a Predictor of
Organizational Commitment and Job Performance in a Multicultural
Environment, International Journal of Manpower. 19 (2): 184-194.
Vandenberg, R.J., Lance and C.E. (1992). Examining The Causal Order
Of Job Satisfaction And Organizational Commitment, Journal of
Management, 18(1): 153-167.
Vilkinas, G.T. (2000). The Gender Factor in Management: How Significant
Others Perceive Effectiveness, Women in Management Review,
15(5-6): 261-271.