Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Birinci Sınıfta Okuma ve Yazma Eğitimine Ailenin Katkı Düzeyinin Belirlenmesi

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 1, 45 - 61, 01.04.2019

Öz

Araştırmanın amacı, birinci sınıf kademesi öğrencilerinin okuma yazma
eğitimine aile bireylerinin katılım düzeylerinin belirlenmesidir. Çalışma
kapsamında İstanbul ilinde bulunan farklı eğitim kurumlarının birinci sınıf
şubelerinden başarı ile bir üst sınıfa geçmiş 200 adet öğrenci ve aileleri ile
yüz yüze anket tekniği kullanılarak veriler toplanmıştır. Anket formlarında
ailenin demografik özellikleri, öğrencinin eğitim bilgileri, öğrencinin
okuma yazma alışkanlıkları, ailenin okuma ve yazma eğitimine katılım
düzeyinin belirlenmesine yönelik sorular ve öğrencinin okuma ve yazmayı
hangi düzeyde öğrendiklerinin tespitine ilişkin kazanımlar bulunmaktadır.
Ailelerin demografik özellikleri, okul öncesi eğitim alma durumunun,
okul öncesi eğitim aldığı okul türü ve süresinin, devam ettikleri okul
türünün çocuğun okuma ve yazma başarısını önemli ölçüde etkilediği
belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Anderson, K.J. ve Minke, K.M. (2007). Parent Involvement in Education: Toward An Understanding of Parents Decision Making. The Journal of Educational Research, 100: 311-323. Aşıcı, M. (2007). Etkinliklerle Türkçe Öğretimi. İlköğretimde Alan Öğretimi, Ed. Oktay, A. ve Polat Unutkan, Ö., İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. Başaran, İ.E. (1996), Eğitim Psikolojisi. Ankara: Gül Yayınevi. Becker, H.J. ve Epstein, J.L. (1982). Parent Involvement: A Survey of Teacher Practices. The Elementary School Journal, 83(2): 85-102. Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Cinkılıç, H. (2009). Okul Öncesi Eğitimin İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okul Olgunluğuna Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya. Creswell, J.W. (2013). Araştırma Deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları, Ed. Demir, S.B., İstanbul: Eğiten Kitap. Çelenk, S. (2002). İlkokuma-Yazma Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlara İlişkin Öğretmen Görüşleri. İlköğretim Online, 1(2): 40-47. Ekşi, A. (1990). Çocuk, Genç, Anne, Baba. İstanbul: Bilgi Yayınevi. Jordan, G.E., Snow, C.E., Porche, M.V. (2000). The Effect of A Family Literacy Project on Kindergarten Students’ Early Literacy Skills. Reading Research Quarterly, 35(4): 524-546. Katırcı Ağaçkıran, Z. (2016). İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Başarılarının ve Okuma Hızlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep. Kazancı, E.E. (2017). İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Türkçe İfade Edici ve Alıcı Dil Gelişimlerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van. Kıncal, R.Y. (1993). Aile ve Eğitim. Eğitim Dergisi, 5: 63-69. Kovacıoğlu Şeflek, N. (2006). İlköğretim İkinci Sınıflarında Aile Çevresi ve Çocuğun Okumaya Karşı Tutumu İle Okuduğunu Anlama Becerisi Arasındaki İlişkiler. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul Kuş, E. (2003). Nicel Nitel Araştırma Teknikleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Merriam, S.B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Ed. Turan, S., Ankara: Nobel Yayınevi. Milli Eğitim Bakanlığı, (2018). Türkçe Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Mullis, R.L., Mullis, A.K., Cornille, T.A., Ritchson, A.D., Sullender, M.S. (2004). Early Literacy Outcomes and Parent Involvement. Technical Report No: 1, Florida State University, Florida Obalar, S. (2009). İlköğretim 1.Sınıf Öğrencilerinin İlk Okuma Yazma Becerileri ile Sosyal Duygusal Uyum ve Zekâ Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul. Oktay, A. (2002). Yaşamın Sihirli Yılları. İstanbul: Epsilon Yayıncılık. Özcan, E. (2014). Birinci Sınıf Öğrencilerinin Bilişsel Okul Olgunluğu Düzeylerinin Okuma Yazmayı Öğrenme Sürecine Olan Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir. Pallant, J. (2005). SPSS Survival Manual. A Step by Step Guide to Data Analysis Using SPSS. Australia: Allen and Unwin. Satır, S. (1996). Baba Davranışları ve Akademik Başarıyı Artırmaya Yönelik Anne-Baba Eğitim Gereksinmelerinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara. Tangüner, D. (2017). Okul Öncesi Eğitim Almış ve Almamış İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okula Uyum Düzeyi ve Anksiyete Düzeyi. Yüksek Lisans, İstanbul Gelişim Üniversitesi, İstanbul. Tuğrul, B. (1993). Okul Öncesi Dönemde Etkin Öğrenme Modeli. 9. Ya- Pa Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri, Ankara, 22- 25 Mayıs 1993. Yeleğen, M. (1997). İlk Okuma Yazma Öğretimi. İzmir: İz Yayın Dağıtım. Yılmaz, Ö. (2006). Okuma Becerisini Çözümleme Yöntemi İle Kazanan İlköğretim Okulu İkinci Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama, Okuma Hızı Ve Okumada Doğruluk Düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Simay Şahin Bu kişi benim

Belma Tuğrul Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şahin, S., & Tuğrul, B. (2019). İlköğretim Birinci Sınıfta Okuma ve Yazma Eğitimine Ailenin Katkı Düzeyinin Belirlenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 45-61.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png