Lise Son Sınıf Öğrencilerin Bilimsel Sorgulama Anlayışları: Farklı Lise Türlerinin Karşılaştırılması
Year 2021,
Volume: 7 Issue: 1, 21 - 48, 01.04.2021
Şirin Gündüz
Özgür Kıvılcan Doğan
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de farklı lise türlerinde öğrenim gören
12. sınıf öğrencilerinin bilimsel sorgulama hakkında görüşlerinin ortaya
çıkarılması ve öğrencilerin bilimsel sorgulama hakkındaki görüşlerinin
okul türlerine göre nasıl olduğunu belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda
İstanbul ilinde bulunan beş farklı lise türünde (Fen, Sosyal Bilimler, Anadolu,
İmam Hatip ve Meslek lisesi) öğrenim gören 12. sınıf öğrencilerinin
bilimsel sorgulama hakkındaki görüşleri araştırılmıştır. 2018-2019
eğitim ve öğretim yılında 300 öğrenciye Bilimsel Sorgulama Hakkında
Görüş Anketi (VASI) uygulanmıştır. Öğrencilerin bilimsel sorgulama
anlayışlarını daha kapsamlı ortaya çıkarmak amacıyla nitel araştırma
yöntemlerinden biri olan betimleyici tarama yaklaşımı kullanılmıştır.
Yapılan analizler sonucunda liseden mezun olacak öğrencilerin bilimsel
sorgulama anlayışlarının çoğunlukla yetersiz olduğu görülmüştür. Okul
türleri arasında çok büyük farklılıkların olmadığı sonucu ortaya çıkmıştır.
Sonuç olarak Türkiye’deki çeşitli niteliklere sahip olan bu lise türleri
fen eğitim programlarının mihenk taşı olan ‘bilimsel okuryazar bireyler
yetiştirme’ hedefinin en önemli bileşeni olan bilimsel sorgulama anlayışı
kazandırmada yetersiz kaldığı ortaya çıkmıştır.
References
- Abd-El-Khalick, F., Boujaoude, S., Duschl, R., Lederman, N. G., Mamlok‐
Naaman, R., Hofstein, A., Tuan, H. L. (2004). Inquiry in science
education: International perspectives. Science education, 88(3), 397-
419.
- Anderson, R.D. (2002). Reforming science teaching: What research says
about inquiry. Journal of science teacher education, 13(1), 1-12.
- Azizoğlu, N., & Dönmez, F. (2010). Meslek liselerindeki öğrencilerin
bilimsel süreç beceri düzeylerinin incelenmesi: Balıkesir örneği.
Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen
ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(2), 79-109.
- Bayır, E., Köseoğlu, F. (2013). Kimya öğretmen adaylarında sorgulayıcıaraştırma odaklı öğretime ilişkin anlayış oluşturma. Asya Öğretim
Dergisi, 1(2), 29-43.
- Baykara, H., Yakar, Z., Liu, S.Y. (2018). Preservice science teacher’s views
about scientific inquiry. European Journal of Education Studies.
4(10), 128-143.
- Bell, R. L., Smetana, L., Binns, I. (2005). Simplifying inquiry instruction The science teacher, 72(7), 30-33.
- Beyazörtü, N. (2019). 9. sınıf öğrencilerinin bilimsel sorgulama
süreci görüşlerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi= An
investigation of 9th grade students views about scientific inquiry in
terms of different variables.
- Bybee, R. (2000). Teaching science as inquiry. In J. Minstrell, & E. van
Zee (Eds.), Inquiring into inquiry learning and teaching in science.
Washington, DC: American Association for the Advancement of
Science, 1(1), 20-46.
- Dogan, O. K. (2018). Do Activities Represent the “Inquiry-Based”
Approaches in Turkish Biology Textbooks?: Reflections of
Educational Reform Movement In a Developing Country. Jobér, A.,
Andrée, M., Ideland, M. (Ed.), In XVIII IOSTE Symposium (s.219
230). Malmö University.
- Doğan, N., Çakıroğlu, J., Çavuş, S., Bilican, K., Arslan, O. (2011).
Öğretmenlerin Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşlerinin
Geliştirilmesi: Hizmetiçi Eğitim Proğramının Etkisi. Hacettepe
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 40, 127-139.
- Dogan, N., Tosunoğlu, Ç. H., Özer, F., Akkan, B. (2019). Ortaokul
Öğrencilerinin Bilimsel Sorgulama Görüşleri: Cinsiyet, Sınıf Düzeyi
ve Okul Türü Değişkenlerinin İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-27
- Danso, S. (2018). Fulfilling diverse leaner: Preparing learners for high
school science success through differentiated instructions. Jobér, A.,
Andrée, M., Ideland, M. (Ed.), In XVIII IOSTE Symposium (s.81-
90). Malmö University.
- Emen, N., Polat, G., & Küçüksüleymanoğlu, R. (2019). İmam Hatip
Liselerinin misyon, vizyon ve değerler bağlamında karşılaştırılması.
Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(2),
14-28.
- Fırat, N.Ş. (2010). Pozitivist yaklaşımın eğitim yönetimi alanına yansıması,
alana getirdiği katkı ve sınırlılıkları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi,
20, 40-51.
- Gökhan, B. A. Ş., & Kıvılcım, Z. S. (2019). Türkiye’de öğrencilerinin
merkezi sistem sınavları ile ilgili algıları: bir metafor analizi çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 639-667
- Han-Tosunoglu, C., Dogan, O. K., Yalaki, Y., Cakir, M., İrez, S. (2017).
Turkish 7th Grade Students’ Views about Scientific Inquiry. In J.
- Lederman & N. G. Lederman (Chair), International Collaborative
Investigation of Beginning Seventh Grade Students’ Understandings
of Scientific Inquiry. Symposium conducted at the meeting of
National Association for Research in Science Teaching. Chicago, IL,
USA.
- Harari, Y. N. (2018). 21. Yüzyıl için 21 ders. Kolektif Kitap.
İrez, S. (2009). Nature of science as depicted in Turkish biology textbooks.
Science Education, 93(3), 422-447
- Keçeci, G. (2014). Araştırma ve sorgulamaya dayalı fen öğretiminin
öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine ve tutumlarına etkisi,
International Journal of Social Science, 47, 269-287.
- Keçeci, G., Zengin, F.K. (2015). Ortaokul öğrencilerine yönelik fen ve
teknoloji tutum ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Turkish
Journal of Educational Studies, 2(2), 143 168.
- Lederman, N.G., Lederman, J.S., Antink, A. (2013). Nature of science
and scientific inquiry as contexts for the learning of science and
achievement of scientific literacy. International Journal of Education
in Mathematics Science and Technology, 1(3), 138-147.
- Lederman, N. G., Antink, A., Bartos, S. (2014). Nature of science, scientific
inquiry, and socio scientific issues arising from genetics: A pathway
to developing a scientifically literate
citizenry. Science & Education, 23(2), 285-302.
- Lederman, J. S., Lederman, N. G., Bartos, S. A., Bartels, S. L., Meyer, A.
A., & Schwartz, R. S. (2014). Meaningful assessment of learners’
understandings about scientific inquiry The views about scientific
inquiry (VASI) questionnaire. Journal of Research in
Science Teaching, 51(1), 65-83.
- Lederman, J., Lederman, N., Bartels, S., Jimenez, J., Akubo, M., Aly, S.,
... & Buntting, C. (2019). An international collaborative investigation
of beginning seventh grade students’ understandings of scientific
inquiry: Establishing a baseline. Journal of Research in Science Teaching, 56(4), 486-515.
- Lederman, J., Lederman, N., Bartels, S., Jimenez, J., Akubo, M., Aly, S.,
Buntting, C. (2019). An international collaborative investigation
of beginning seventh grade students’ understandings of scientific
inquiry: Establishing a baseline. Journal of Research in Science
Teaching, 56(4), 486-515.
- Lederman, N. G. (2003). Scientific inquiry and nature of science as a
meaningful context for
learning in science. Science literacy for the twenty-first century, 85-95.
- Lederman, N.G. (2006). Syntax of nature of science within inquiry and
science instruction. In
Scientific inquiry and nature of science, Springer, Dordrecht, 301-317.
- Lederman, J. S. (2009). Teaching scientific inquiry: Exploration, directed,
guided, and opened
ended levels. National geographic science: Best practices and research
base, 8-20.
Milli Eğitim Bakanlığı. (2017). Ortaöğretim kurumları yönetmeliği.
Ankara: MEB Yayını.
- Minner, D.D., Levy, A.J., Century, J. (2010). Inquiry‐based science
instruction -what is it and does it matter? Results from a research
synthesis years 1984 to 2002. Journal of Research in Science
Teaching: The Official Journal of the National Association for
Research in Science Teaching, 47(4), 474-496.
- Mupira, P., & Ramnarain, U. (2018). The effect of inquiry-based learning
achievement goal orientation of grade 10 physical sciences learners
at township schools in Africa. Jobér, A., Andrée, M., Ideland, M.
(Ed.), In XVIII IOSTE Symposium (s.214-218). Malmö University.
- Rodrigues, A., & Mattos C. (2018). Inquiry-based teaching and science
achievement: Some findings from PISA 2015. Jobér, A., Andrée, M.,
Ideland, M. (Ed.), In XVIII IOSTE Symposium (s.255-261). Malmö
University.
- Schwartz, R., Schwartz, R.S. (2004). Epistemological views in authentic
science practice: a cross-discipline comparison of scientists’ views
of nature of science and scientific inquiry. Unpublished Doctoral Dissertation, Department of Science and Mathematics Education,
Oregon State University Corvallis, OR.
- Schwartz, R.S., Lederman, N.G., Crawford, B.A. (2004). Developing
views of nature of science in an authentic context: An explicit
approach to bridging the gap between nature of science and scientific
inquiry. Science education, 88(4), 610-645.
- Wong, S. L., Hodson, D. (2009). From the horse’s mouth: What scientists
say about scientific investigation and scientific knowledge. Science
education, 93(1), 109-130.
- Yılmaz, S. (2015). Sorgulayıcı araştırma odaklı Fen ve Teknoloji
uygulamaları: Afetten korunma ve güvenli yaşam ara disiplini.
Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
Year 2021,
Volume: 7 Issue: 1, 21 - 48, 01.04.2021
Şirin Gündüz
Özgür Kıvılcan Doğan
References
- Abd-El-Khalick, F., Boujaoude, S., Duschl, R., Lederman, N. G., Mamlok‐
Naaman, R., Hofstein, A., Tuan, H. L. (2004). Inquiry in science
education: International perspectives. Science education, 88(3), 397-
419.
- Anderson, R.D. (2002). Reforming science teaching: What research says
about inquiry. Journal of science teacher education, 13(1), 1-12.
- Azizoğlu, N., & Dönmez, F. (2010). Meslek liselerindeki öğrencilerin
bilimsel süreç beceri düzeylerinin incelenmesi: Balıkesir örneği.
Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen
ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(2), 79-109.
- Bayır, E., Köseoğlu, F. (2013). Kimya öğretmen adaylarında sorgulayıcıaraştırma odaklı öğretime ilişkin anlayış oluşturma. Asya Öğretim
Dergisi, 1(2), 29-43.
- Baykara, H., Yakar, Z., Liu, S.Y. (2018). Preservice science teacher’s views
about scientific inquiry. European Journal of Education Studies.
4(10), 128-143.
- Bell, R. L., Smetana, L., Binns, I. (2005). Simplifying inquiry instruction The science teacher, 72(7), 30-33.
- Beyazörtü, N. (2019). 9. sınıf öğrencilerinin bilimsel sorgulama
süreci görüşlerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi= An
investigation of 9th grade students views about scientific inquiry in
terms of different variables.
- Bybee, R. (2000). Teaching science as inquiry. In J. Minstrell, & E. van
Zee (Eds.), Inquiring into inquiry learning and teaching in science.
Washington, DC: American Association for the Advancement of
Science, 1(1), 20-46.
- Dogan, O. K. (2018). Do Activities Represent the “Inquiry-Based”
Approaches in Turkish Biology Textbooks?: Reflections of
Educational Reform Movement In a Developing Country. Jobér, A.,
Andrée, M., Ideland, M. (Ed.), In XVIII IOSTE Symposium (s.219
230). Malmö University.
- Doğan, N., Çakıroğlu, J., Çavuş, S., Bilican, K., Arslan, O. (2011).
Öğretmenlerin Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşlerinin
Geliştirilmesi: Hizmetiçi Eğitim Proğramının Etkisi. Hacettepe
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 40, 127-139.
- Dogan, N., Tosunoğlu, Ç. H., Özer, F., Akkan, B. (2019). Ortaokul
Öğrencilerinin Bilimsel Sorgulama Görüşleri: Cinsiyet, Sınıf Düzeyi
ve Okul Türü Değişkenlerinin İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-27
- Danso, S. (2018). Fulfilling diverse leaner: Preparing learners for high
school science success through differentiated instructions. Jobér, A.,
Andrée, M., Ideland, M. (Ed.), In XVIII IOSTE Symposium (s.81-
90). Malmö University.
- Emen, N., Polat, G., & Küçüksüleymanoğlu, R. (2019). İmam Hatip
Liselerinin misyon, vizyon ve değerler bağlamında karşılaştırılması.
Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(2),
14-28.
- Fırat, N.Ş. (2010). Pozitivist yaklaşımın eğitim yönetimi alanına yansıması,
alana getirdiği katkı ve sınırlılıkları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi,
20, 40-51.
- Gökhan, B. A. Ş., & Kıvılcım, Z. S. (2019). Türkiye’de öğrencilerinin
merkezi sistem sınavları ile ilgili algıları: bir metafor analizi çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 639-667
- Han-Tosunoglu, C., Dogan, O. K., Yalaki, Y., Cakir, M., İrez, S. (2017).
Turkish 7th Grade Students’ Views about Scientific Inquiry. In J.
- Lederman & N. G. Lederman (Chair), International Collaborative
Investigation of Beginning Seventh Grade Students’ Understandings
of Scientific Inquiry. Symposium conducted at the meeting of
National Association for Research in Science Teaching. Chicago, IL,
USA.
- Harari, Y. N. (2018). 21. Yüzyıl için 21 ders. Kolektif Kitap.
İrez, S. (2009). Nature of science as depicted in Turkish biology textbooks.
Science Education, 93(3), 422-447
- Keçeci, G. (2014). Araştırma ve sorgulamaya dayalı fen öğretiminin
öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine ve tutumlarına etkisi,
International Journal of Social Science, 47, 269-287.
- Keçeci, G., Zengin, F.K. (2015). Ortaokul öğrencilerine yönelik fen ve
teknoloji tutum ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Turkish
Journal of Educational Studies, 2(2), 143 168.
- Lederman, N.G., Lederman, J.S., Antink, A. (2013). Nature of science
and scientific inquiry as contexts for the learning of science and
achievement of scientific literacy. International Journal of Education
in Mathematics Science and Technology, 1(3), 138-147.
- Lederman, N. G., Antink, A., Bartos, S. (2014). Nature of science, scientific
inquiry, and socio scientific issues arising from genetics: A pathway
to developing a scientifically literate
citizenry. Science & Education, 23(2), 285-302.
- Lederman, J. S., Lederman, N. G., Bartos, S. A., Bartels, S. L., Meyer, A.
A., & Schwartz, R. S. (2014). Meaningful assessment of learners’
understandings about scientific inquiry The views about scientific
inquiry (VASI) questionnaire. Journal of Research in
Science Teaching, 51(1), 65-83.
- Lederman, J., Lederman, N., Bartels, S., Jimenez, J., Akubo, M., Aly, S.,
... & Buntting, C. (2019). An international collaborative investigation
of beginning seventh grade students’ understandings of scientific
inquiry: Establishing a baseline. Journal of Research in Science Teaching, 56(4), 486-515.
- Lederman, J., Lederman, N., Bartels, S., Jimenez, J., Akubo, M., Aly, S.,
Buntting, C. (2019). An international collaborative investigation
of beginning seventh grade students’ understandings of scientific
inquiry: Establishing a baseline. Journal of Research in Science
Teaching, 56(4), 486-515.
- Lederman, N. G. (2003). Scientific inquiry and nature of science as a
meaningful context for
learning in science. Science literacy for the twenty-first century, 85-95.
- Lederman, N.G. (2006). Syntax of nature of science within inquiry and
science instruction. In
Scientific inquiry and nature of science, Springer, Dordrecht, 301-317.
- Lederman, J. S. (2009). Teaching scientific inquiry: Exploration, directed,
guided, and opened
ended levels. National geographic science: Best practices and research
base, 8-20.
Milli Eğitim Bakanlığı. (2017). Ortaöğretim kurumları yönetmeliği.
Ankara: MEB Yayını.
- Minner, D.D., Levy, A.J., Century, J. (2010). Inquiry‐based science
instruction -what is it and does it matter? Results from a research
synthesis years 1984 to 2002. Journal of Research in Science
Teaching: The Official Journal of the National Association for
Research in Science Teaching, 47(4), 474-496.
- Mupira, P., & Ramnarain, U. (2018). The effect of inquiry-based learning
achievement goal orientation of grade 10 physical sciences learners
at township schools in Africa. Jobér, A., Andrée, M., Ideland, M.
(Ed.), In XVIII IOSTE Symposium (s.214-218). Malmö University.
- Rodrigues, A., & Mattos C. (2018). Inquiry-based teaching and science
achievement: Some findings from PISA 2015. Jobér, A., Andrée, M.,
Ideland, M. (Ed.), In XVIII IOSTE Symposium (s.255-261). Malmö
University.
- Schwartz, R., Schwartz, R.S. (2004). Epistemological views in authentic
science practice: a cross-discipline comparison of scientists’ views
of nature of science and scientific inquiry. Unpublished Doctoral Dissertation, Department of Science and Mathematics Education,
Oregon State University Corvallis, OR.
- Schwartz, R.S., Lederman, N.G., Crawford, B.A. (2004). Developing
views of nature of science in an authentic context: An explicit
approach to bridging the gap between nature of science and scientific
inquiry. Science education, 88(4), 610-645.
- Wong, S. L., Hodson, D. (2009). From the horse’s mouth: What scientists
say about scientific investigation and scientific knowledge. Science
education, 93(1), 109-130.
- Yılmaz, S. (2015). Sorgulayıcı araştırma odaklı Fen ve Teknoloji
uygulamaları: Afetten korunma ve güvenli yaşam ara disiplini.
Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.