The aim of this study is to examine the self-efficacy perceptions of prospective Turkish language teachers towards inclusive education according to gender, receiving additional education for inclusion, and interacting with students with special needs. The research was designed using the survey model, one of the quantitative research methods, in accordance with the purpose of the research. The study group consists of 32 Turkish language teacher candidates who are studying in the 4th grade in the Turkish language teaching programme of a foundation university in the 2022-2023 academic year and participated in the study voluntarily. The data were collected through the self-efficacy scale developed by Teke and Sözbilir (2021) to determine the self-efficacy of pre-service teachers towards inclusive education. As a result of the research, it was determined that pre-service teachers' self-efficacy perceptions towards inclusion education were generally high. When the scale scores were examined in terms of interacting with individuals with special needs, a significant difference was found in favour of the pre-service teachers who interacted with individuals with special needs in the cooperation dimension. When the scale scores were examined in terms of the status of receiving additional education for inclusion, a significant difference was found in favour of pre-service teachers who received additional education for inclusion, both in the teaching process sub-dimension and in the overall scale.
Bu araştırmanın amacı Türkçe öğretmeni adaylarının kaynaştırma eğitimine yönelik öz yeterlik algılarının cinsiyet, kaynaştırmaya yönelik ek eğitim alma durumu ve özel gereksinimli öğrencilerle etkileşimde bulunma durumuna göre incelenmesidir. Araştırma, araştırmanın amacına uygun olarak nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2022-2023 eğitim yılında bir vakıf üniversitesinin Türkçe öğretmenliği programında 4. sınıfta öğrenim gören ve çalışmaya gönüllü olarak katılan 32 Türkçe öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, Teke ve Sözbilir (2021) tarafından öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimine yönelik öz yeterliklerini belirlemek amacıyla geliştirilen öz yeterlik ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimine yönelik öz yeterlik algılarının genel anlamda yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ölçek puanları özel gereksinimli bireylerle etkileşimde bulunma durumu bakımından incelendiğinde, işbirliği boyutunda özel gereksinimli bireylerle etkileşimde bulunan öğretmen adayları lehine anlamlı olarak farklılık bulunmuştur. Ölçek puanları kaynaştırmaya yönelik ek eğitim alma durumu bakımından incelendiğinde, hem öğretim süreci alt boyutunda hem de ölçek genelinde kaynaştırmaya yönelik ek eğitim alan öğretmen adayları lehine anlamlı farklılık bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2024 |
Submission Date | July 24, 2024 |
Acceptance Date | October 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)