Geometrik Nicelikler Temasının 2018, 2005 ve 2024 Yılı Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programlarına Göre Karşılaştırılması
Year 2024,
Volume: 10 Issue: 2, 153 - 171, 30.10.2024
Melek Çıkar
,
Melike Tural Sönmez
Abstract
Bu çalışmanın amacı, 2024 matematik dersi öğretim programı geometrik nicelikler temasının öğrenme çıktılarının içeriği, sayısı ve disiplinler arası ilişkilendirmeler açısından 2018 ve 2005 matematik dersi öğretim programına göre karşılaştırmaktır. Bu amaçla verilere ulaşmak için elektronik ortamda 2024,2018 ve 2005 öğretim programları incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelenmesine başvurulmuştur. Veri analizinde 2024 matematik dersi öğretim programı geometrik nicelikler teması esas alınarak 2018 ve 2005 matematik dersi öğretim programındaki kazanımlar incelenmiştir. İncelemeler 4 alt araştırma problemleri çerçevesinde yapılmıştır. Araştırma sonucunda 2024 matematik dersi öğretim programı geometrik nicelikler teması 2005 öğretim programına göre kazanım sayısı ve içeriği açısından farklılık gösterirken 2018 öğretim programına göre daha az farklılık göstermektedir. Genel olarak kazanım yoğunluğu açısından 2005 öğretim programı 2018 ve 2024 öğretim programlarına göre daha yoğundur.2024 öğretim programı ise öğrenme çıktısı yoğunluğu bakımından diğer programlara göre hafifletilmiştir.2024 matematik dersi öğretim programı geometrik nicelikler temasına ait öğrenme çıktıları disiplinler arası ilişkilendirmeler açısından 2005 programına göre daha fazla ilişkilendirildiği söylenebilir.2018 matematik dersi öğretim programında ise disiplinler arası ilişkilendirmeler yer almamaktadır.
Ethical Statement
etik kurul izni gerekmemektedir.
Supporting Institution
yok
References
- Akkaya, A. O., ve Kurtuluş, A. (2011). 6. Sınıf Matematik Dersi Öğretim
Programının uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşleri. Education
Sciences, 6(3), 2229-2245.
- Aksu H. H. (2008). Öğretmenlerin yeni ilköğretim matematik programına
ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,
8(1), 1-10.
- Bowen, A. G. (2009). Document analysis as a qualitative research method.
Qualitative Research Journal,9(2), 27-40.
- Çelikel, F., ve Tanrıseven, I. (2024). Ortaokul Matematik Dersi Öğretim
Programı taslağının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. The Journal
Of Social Sciences, 13(13), 509-520.
- Çiftci, O. ve Tatar, E. (2015). Güncellenen ortaöğretim matematik öğretim
programı hakkında öğretmen görüşleri. Turkish Journal of Computer
and Mathematics Education (TURCOMAT), 6(2), 285-298.
- Çiltaş, A., Çelik, B., Bilen, N., Yilmaz, K., Doruk, M., ve Öztürk, F. (2013).
Evaluation of the new secondary school curriculum in turkey from the
point of mathematical models and mathematical modeling. Procedia-
Social and Behavioral Sciences, 106, 1151-1156.
- Danişman, Ş. ve Karadağ, E. (2015). Öğrenme alanları ve kazanımlar bağlamında
2005 ve 2013 beşinci sınıf matematik öğretim programlarının
karşılaştırılması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education
(TURCOMAT), 6(3), 380-398.
- Demiral, B. T., ve Yenilmez, K. (2023). Ortaokul Matematik Ders Kitaplarındaki
Geometri ve Ölçme Öğrenme Alanı Etkinlik ve Problemlerinin
Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. Journal of Interdisciplinary
Education: Theory and Practice, 5(1), 51-71.
- Durmuş, E., ve Alpkaya, U. (2019). Disiplinlerarası Yaklaşımla İşlenen
Derslerin, Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Matematik Derslerine Yönelik
Tutumlarına Etkisi. Eurasian Research in Sport Science, 4(2),
112-120.
- Edeer, Ş. (2005). Sanat eğitiminde disiplinler arası yaklaşım. Ondokuz
Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (19), 78–84.
- Ersoy, Y. (2006). İlköğretim matematik öğretim programındaki yenilikler-
I: Amaç, içerik ve kazanımlar. İlköğretim online, 5(1), 30-44.
- İlhan, A., ve Aslaner, R. (2019). 2005’ten 2018’e Ortaokul Matematik
Dersi Öğretim Programlarının Değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(46), 394-415.
- MEB (2005a). İlköğretim matematik dersi 1-5.sınıflar öğretim programı.
- MEB (2005b). İlköğretim matematik dersi 6-8.sınıflar öğretim programı.
- MEB (2024). Matematik Dersi Öğretim Programı (5-8).
- MEB (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8.sınıflar).
- Özaydınlı, B., ve Kılıç, C. (2019). Disiplinlerarası yaklaşıma ilişkin ortaöğretim
öğretmenlerinin görüşleri ve ders uygulamaları. Ankara University
Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 52(2), 301-
330.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri.
(8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
- Yıldız, Ş. (2018). 2009, 2013 ve 2017 Ortaokul Matematik Öğretim Programlarının
Karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 2(2), 1-25.
- Yüksel, S. (2003). Türkiye’de program geliştirme çalışmaları ve sorunları.
Millî Eğitim Dergisi, 159(1), 120-125.
Year 2024,
Volume: 10 Issue: 2, 153 - 171, 30.10.2024
Melek Çıkar
,
Melike Tural Sönmez
References
- Akkaya, A. O., ve Kurtuluş, A. (2011). 6. Sınıf Matematik Dersi Öğretim
Programının uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşleri. Education
Sciences, 6(3), 2229-2245.
- Aksu H. H. (2008). Öğretmenlerin yeni ilköğretim matematik programına
ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,
8(1), 1-10.
- Bowen, A. G. (2009). Document analysis as a qualitative research method.
Qualitative Research Journal,9(2), 27-40.
- Çelikel, F., ve Tanrıseven, I. (2024). Ortaokul Matematik Dersi Öğretim
Programı taslağının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. The Journal
Of Social Sciences, 13(13), 509-520.
- Çiftci, O. ve Tatar, E. (2015). Güncellenen ortaöğretim matematik öğretim
programı hakkında öğretmen görüşleri. Turkish Journal of Computer
and Mathematics Education (TURCOMAT), 6(2), 285-298.
- Çiltaş, A., Çelik, B., Bilen, N., Yilmaz, K., Doruk, M., ve Öztürk, F. (2013).
Evaluation of the new secondary school curriculum in turkey from the
point of mathematical models and mathematical modeling. Procedia-
Social and Behavioral Sciences, 106, 1151-1156.
- Danişman, Ş. ve Karadağ, E. (2015). Öğrenme alanları ve kazanımlar bağlamında
2005 ve 2013 beşinci sınıf matematik öğretim programlarının
karşılaştırılması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education
(TURCOMAT), 6(3), 380-398.
- Demiral, B. T., ve Yenilmez, K. (2023). Ortaokul Matematik Ders Kitaplarındaki
Geometri ve Ölçme Öğrenme Alanı Etkinlik ve Problemlerinin
Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. Journal of Interdisciplinary
Education: Theory and Practice, 5(1), 51-71.
- Durmuş, E., ve Alpkaya, U. (2019). Disiplinlerarası Yaklaşımla İşlenen
Derslerin, Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Matematik Derslerine Yönelik
Tutumlarına Etkisi. Eurasian Research in Sport Science, 4(2),
112-120.
- Edeer, Ş. (2005). Sanat eğitiminde disiplinler arası yaklaşım. Ondokuz
Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (19), 78–84.
- Ersoy, Y. (2006). İlköğretim matematik öğretim programındaki yenilikler-
I: Amaç, içerik ve kazanımlar. İlköğretim online, 5(1), 30-44.
- İlhan, A., ve Aslaner, R. (2019). 2005’ten 2018’e Ortaokul Matematik
Dersi Öğretim Programlarının Değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(46), 394-415.
- MEB (2005a). İlköğretim matematik dersi 1-5.sınıflar öğretim programı.
- MEB (2005b). İlköğretim matematik dersi 6-8.sınıflar öğretim programı.
- MEB (2024). Matematik Dersi Öğretim Programı (5-8).
- MEB (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8.sınıflar).
- Özaydınlı, B., ve Kılıç, C. (2019). Disiplinlerarası yaklaşıma ilişkin ortaöğretim
öğretmenlerinin görüşleri ve ders uygulamaları. Ankara University
Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 52(2), 301-
330.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri.
(8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
- Yıldız, Ş. (2018). 2009, 2013 ve 2017 Ortaokul Matematik Öğretim Programlarının
Karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 2(2), 1-25.
- Yüksel, S. (2003). Türkiye’de program geliştirme çalışmaları ve sorunları.
Millî Eğitim Dergisi, 159(1), 120-125.