Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Geometrik Nicelikler Temasının 2018, 2005 ve 2024 Yılı Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programlarına Göre Karşılaştırılması

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 153 - 171, 30.10.2024

Öz

Bu çalışmanın amacı, 2024 matematik dersi öğretim programı geometrik nicelikler temasının öğrenme çıktılarının içeriği, sayısı ve disiplinler arası ilişkilendirmeler açısından 2018 ve 2005 matematik dersi öğretim programına göre karşılaştırmaktır. Bu amaçla verilere ulaşmak için elektronik ortamda 2024,2018 ve 2005 öğretim programları incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelenmesine başvurulmuştur. Veri analizinde 2024 matematik dersi öğretim programı geometrik nicelikler teması esas alınarak 2018 ve 2005 matematik dersi öğretim programındaki kazanımlar incelenmiştir. İncelemeler 4 alt araştırma problemleri çerçevesinde yapılmıştır. Araştırma sonucunda 2024 matematik dersi öğretim programı geometrik nicelikler teması 2005 öğretim programına göre kazanım sayısı ve içeriği açısından farklılık gösterirken 2018 öğretim programına göre daha az farklılık göstermektedir. Genel olarak kazanım yoğunluğu açısından 2005 öğretim programı 2018 ve 2024 öğretim programlarına göre daha yoğundur.2024 öğretim programı ise öğrenme çıktısı yoğunluğu bakımından diğer programlara göre hafifletilmiştir.2024 matematik dersi öğretim programı geometrik nicelikler temasına ait öğrenme çıktıları disiplinler arası ilişkilendirmeler açısından 2005 programına göre daha fazla ilişkilendirildiği söylenebilir.2018 matematik dersi öğretim programında ise disiplinler arası ilişkilendirmeler yer almamaktadır.

Etik Beyan

etik kurul izni gerekmemektedir.

Destekleyen Kurum

yok

Teşekkür

yok

Kaynakça

  • Akkaya, A. O., ve Kurtuluş, A. (2011). 6. Sınıf Matematik Dersi Öğretim Programının uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşleri. Education Sciences, 6(3), 2229-2245.
  • Aksu H. H. (2008). Öğretmenlerin yeni ilköğretim matematik programına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-10.
  • Bowen, A. G. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal,9(2), 27-40.
  • Çelikel, F., ve Tanrıseven, I. (2024). Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı taslağının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. The Journal Of Social Sciences, 13(13), 509-520.
  • Çiftci, O. ve Tatar, E. (2015). Güncellenen ortaöğretim matematik öğretim programı hakkında öğretmen görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 6(2), 285-298.
  • Çiltaş, A., Çelik, B., Bilen, N., Yilmaz, K., Doruk, M., ve Öztürk, F. (2013). Evaluation of the new secondary school curriculum in turkey from the point of mathematical models and mathematical modeling. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 106, 1151-1156.
  • Danişman, Ş. ve Karadağ, E. (2015). Öğrenme alanları ve kazanımlar bağlamında 2005 ve 2013 beşinci sınıf matematik öğretim programlarının karşılaştırılması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 6(3), 380-398.
  • Demiral, B. T., ve Yenilmez, K. (2023). Ortaokul Matematik Ders Kitaplarındaki Geometri ve Ölçme Öğrenme Alanı Etkinlik ve Problemlerinin Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice, 5(1), 51-71.
  • Durmuş, E., ve Alpkaya, U. (2019). Disiplinlerarası Yaklaşımla İşlenen Derslerin, Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Matematik Derslerine Yönelik Tutumlarına Etkisi. Eurasian Research in Sport Science, 4(2), 112-120.
  • Edeer, Ş. (2005). Sanat eğitiminde disiplinler arası yaklaşım. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (19), 78–84.
  • Ersoy, Y. (2006). İlköğretim matematik öğretim programındaki yenilikler- I: Amaç, içerik ve kazanımlar. İlköğretim online, 5(1), 30-44.
  • İlhan, A., ve Aslaner, R. (2019). 2005’ten 2018’e Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programlarının Değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(46), 394-415.
  • MEB (2005a). İlköğretim matematik dersi 1-5.sınıflar öğretim programı.
  • MEB (2005b). İlköğretim matematik dersi 6-8.sınıflar öğretim programı.
  • MEB (2024). Matematik Dersi Öğretim Programı (5-8).
  • MEB (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8.sınıflar).
  • Özaydınlı, B., ve Kılıç, C. (2019). Disiplinlerarası yaklaşıma ilişkin ortaöğretim öğretmenlerinin görüşleri ve ders uygulamaları. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 52(2), 301- 330.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yıldız, Ş. (2018). 2009, 2013 ve 2017 Ortaokul Matematik Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 1-25.
  • Yüksel, S. (2003). Türkiye’de program geliştirme çalışmaları ve sorunları. Millî Eğitim Dergisi, 159(1), 120-125.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melek Çıkar 0009-0003-6295-7481

Melike Tural Sönmez 0000-0002-3302-6982

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 26 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 25 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çıkar, M., & Tural Sönmez, M. (2024). Geometrik Nicelikler Temasının 2018, 2005 ve 2024 Yılı Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programlarına Göre Karşılaştırılması. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 153-171.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png