Covid- 19 pandemisinin tüm ülkelerde etkili olmasıyla birlikte dünya küresel bir kriz ile karşı karşıya kalmıştır. Bu dönemde birtakım önlemler alınmış ve bunun neticesinde psikolojik ve sosyolojik birçok alanda çeşitli etkiler gözlemlenmiştir. Pandeminin etkilerinin markaların reklamlarına yansıdığı bir gerçektir. Bu sebeple Covid-19 pandemisinde markaların reklamlarında nasıl bir değişikliğe gittikleri önemli bir araştırma konusudur. Bu doğrultuda araştırma kapsamında pandemi döneminde markaların yoğun olarak kullanmayı tercih ettikleri; reklam temaları, reklam çekicilikleri, anlatım tarzı, anlatım formatı, yaratıcı strateji, ana mesaj stratejisi, alt mesaj stratejisi ve mesaj tonunun belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaca ulaşmak üzere birtakım kategoriler belirlenmiş ve sonrasında da SPSS 26 programında iki kez kodlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, Türkiye’de faaliyet gösteren 10 farklı sektördeki markanın televizyonda yayınlanan reklam filmleri oluşturmaktadır. Bu reklam filmleri nitel veri analizi yöntemlerinden içerik analizi tekniği çerçevesinde incelenmiştir. Sonuçlar, % 20 oranı ile en çok kullanılan temanın ayrılık olduğu, % 70 oranı ile duygusal çekiciliklerin kullanıldığı, % 90 oranı ile en fazla tercih edilen anlatım tarzının duygusallık olduğu, % 40 oranı ile sunucu anlatım formatının kullanıldığı, % 70 oranı ile en çok tercih edilen yaratıcı stratejinin duygusal; konumlandırma stratejisi olduğu, % 70 oranı ile dönüşümsel ana mesaj stratejisinin kullanıldığı, % 60 oranı ile duyusal alt mesaj stratejisinin tercih edildiği ve % 50 oranı ile en çok kullanılan mesaj tonunun duygusal tonda olduğudur. Sonuç olarak markaların toplumda meydana gelen bir olumsuz olaya karşı duyarsız kalmayıp, reklam aracılığıyla toplumun yanında olduğunu göstermeye yönelik bir çabasının olduğu görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 3, 2022 |
Submission Date | March 13, 2022 |
Acceptance Date | April 26, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 8 Issue: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)