Research Article
BibTex RIS Cite

Effects of Perceived Organizational Trust on Employee Motivation: An Application on Retail Store Employees

Year 2017, Volume: 2 Issue: 1, 46 - 62, 30.04.2017
https://doi.org/10.25203/idd.292891

Abstract

Objective of the study:In this study, it has been aimed at analyzing the
effects of perceived organizational trust on employee motivation.





Design and Methodolgy:In this context, it has been used the data collected
from 181 employees at a retail store. The questionnaire method is used as a
data collecting method. “The Motivation Questionnaire” has been used to measure
motivation. “Trust in Organization Questionnaire” has been used to measure
organizational trust. The factor, reliability, correlation and regression
analyses has been carried out by using acquired data with the help of a
statistic program.



 



Findings: The result of the analyses indicates that
perceived organizational trust effects the motivation of the retail store
employees.

Originality:The findings from this study may be used to
improve productivity and to understand the motivation level of the employees of
the organization. It will also show their trust to each other as well as their
managers and their organization.

 

References

  • Açıkgöz, K.Ü. (2003). Etkili Öğrenme ve Öğretme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Akhlaq, A., ve Ahmed, E. (2013).The Effect of Motivation on Trust in The Acceptance of Internet Banking in A Low Income Country. International Journal of Bank Marketing. 31(2), 115-125.
  • Amabile, T. M. (1993). Motivational Synergy: Toward New Conceptualizations of Intrinsic and Extrinsic Motivation in The Workplace. Human Resource Management Review. 3, 185-201.
  • Arı, G. S. (2003). İşletmelerde Güven ve Personel Güçlendirme İlişkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Araştırma. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Arslan, M. M. (2009). Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi Öğretmenlerinin Örgütsel Güven Algıları. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 5.2, 274- 288.
  • Baransel, A. (1993). Çağdaş Yönetim Düşüncesinin Evrimi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları
  • Bateman, T.S. ve Zeithaml, C.P. (1990). Management Function and Strategy. Boston: Irwin
  • Bolat, T., Seymen, O. A., Bolat, O. İ., Erdem, B. (2009). Yönetim ve Organizasyon. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Butler, J. K. (1991). Toward Understanding and Measuring Conditions of Trust: Evolution of A Conditions of Trust Inventory. Journal of Management. 17, 643-663.
  • Büte, M. (2011). Etik İklim Örgütsel Güven ve Bireysel Performans Arasındaki İlişki. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 25. 1, 171-192.

Algılanan Kurum İçi Güvenin Çalışanların Motivasyonları Üzerindeki Etkisi: Bir Zincir Mağaza Uygulaması

Year 2017, Volume: 2 Issue: 1, 46 - 62, 30.04.2017
https://doi.org/10.25203/idd.292891

Abstract

 Amaç :Bu çalışmada zincir mağaza çalışanlarının kuruma güven
algısının motivasyonlarına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.
 

 

Tasarım/Yöntem:Bu bağlamda bir zincir mağazada çalışan 181 kişiden
alınan veriler kullanılmıştır. Veri toplama yöntemi olarak anket yöntemi
seçilmiştir. Motivasyonu ölçmek için geçerliliği ve güvenilirliği tespit
edilmiş olan “Motivasyon Anketi”, örgütsel güven unsurlarını ölçmek için de
“Örgütsel Güven” ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler bir istatistik
programı ile analiz edilerek faktör, güvenilirlik, korelasyon ve regresyon
analizleri yapılmıştır.
 

 

Sonuçlar: Analiz sonuçları,
zincir mağaza çalışanlarının kuruma güven algısının motivasyonlarını
etkilediğini ortaya çıkarmıştır.





Özgün Değer: Bu araştırma
sonucunda ortaya çıkan bulgular, kurumun çalışanlarının motivasyon seviyesini
tespit etmesine ve verimliklerini artırmak amacıyla kullanılabilir. Araştırma,
aynı zamanda hem birbirlerine hem de yöneticilerine olan güvenlerini göstermiş
olacaktır.



 



References

  • Açıkgöz, K.Ü. (2003). Etkili Öğrenme ve Öğretme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Akhlaq, A., ve Ahmed, E. (2013).The Effect of Motivation on Trust in The Acceptance of Internet Banking in A Low Income Country. International Journal of Bank Marketing. 31(2), 115-125.
  • Amabile, T. M. (1993). Motivational Synergy: Toward New Conceptualizations of Intrinsic and Extrinsic Motivation in The Workplace. Human Resource Management Review. 3, 185-201.
  • Arı, G. S. (2003). İşletmelerde Güven ve Personel Güçlendirme İlişkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Araştırma. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Arslan, M. M. (2009). Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi Öğretmenlerinin Örgütsel Güven Algıları. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 5.2, 274- 288.
  • Baransel, A. (1993). Çağdaş Yönetim Düşüncesinin Evrimi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları
  • Bateman, T.S. ve Zeithaml, C.P. (1990). Management Function and Strategy. Boston: Irwin
  • Bolat, T., Seymen, O. A., Bolat, O. İ., Erdem, B. (2009). Yönetim ve Organizasyon. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Butler, J. K. (1991). Toward Understanding and Measuring Conditions of Trust: Evolution of A Conditions of Trust Inventory. Journal of Management. 17, 643-663.
  • Büte, M. (2011). Etik İklim Örgütsel Güven ve Bireysel Performans Arasındaki İlişki. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 25. 1, 171-192.
There are 10 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Mustafa Tuysuz

Publication Date April 30, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Tuysuz, M. (2017). Algılanan Kurum İçi Güvenin Çalışanların Motivasyonları Üzerindeki Etkisi: Bir Zincir Mağaza Uygulaması. İş’te Davranış Dergisi, 2(1), 46-62. https://doi.org/10.25203/idd.292891

JB@W is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.