Objectives: The main purpose of the study is to investigate the effect of organizational communication's ability to adapt employees to a business on the formation of organizational citizenship, as well as to address the value and impact of person-organization fit in this process. On the other hand, the aim of this study is to evaluate employees' approaches to compliance in an organizational structure that includes the concepts of communication and citizenship. Because in this regard, the existence of person-organization fit can be considered as a unifying element as well as a mediator.
Design/methodology/approach: The research was conducted on employees of Private and Public Capital Deposit Banks, Participation Banks and Foreign Capital Banks, whose headquarters are located in Istanbul. The survey method was used as a data collection tool. Analyzes were carried out on data obtained from a total of 386 employees of 15 different banks using the convenience sampling method.
Results: In the light of the results obtained from the research, it is possible to say that organizational communication partially affects organizational citizenship behavior. Additionally, the mediating effect of person-organization fit on the relationship between organizational communication and organizational citizenship was determined. According to this partially supported result, positive communication channels within the organization, when combined with person-organization fit, positively affect organizational citizenship. Accordingly, helping each other within the organization, complying with the rules of courtesy, sportsmanship, and doing one's job conscientiously come to the fore.
Practical implications: Based on the data obtained in the study, businesses can improve their approaches to organizational communication and organizational citizenship perceptions and carry out studies to increase person-organization fit.
Originality/value: The mediating role of person-organization fit in the relationship between organizational communication and organizational citizenship was investigated in the study.
Amaç: Çalışmanın temel olarak belirlenen hedefi, örgütsel iletişimin çalışanları bir işletme içerisine adapte etme kabiliyetinin, örgütsel vatandaşlığın oluşumundaki etkisini araştırmakla birlikte bu sürecin içerisinde örgütsel uyumun değerini ve etkisini ele almaktır. Öte yandan, bu çalışma içerisinde amaç, iletişim ve vatandaşlık kavramlarını içerisinde barındıran örgütsel yapıda, çalışanların uyumluluk konusuna olan yaklaşımlarını değerlendirmektir. Çünkü bu konuda, uyumun varlığı aracı olduğu kadar birleştirici bir unsur olarak değerlendirilebilir.
Tasarım/Yöntem: Araştırma, Genel Müdürlükleri İstanbul ilinde yer alan Özel ve Kamusal Sermayeli Mevduat Bankaları, Katılım Bankaları ve Yabancı Sermayeli Banka çalışanları üzerinde gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak anket yönteminden faydalanılmıştır. Kolayda örnekleme yöntemi ile 15 farklı bankanın toplam 386 çalışanından elde edilen veriler üzerinden analizler gerçekleştirilmiştir.
Sonuçlar: Araştırma sonucu elde edilen sonuçlar ışığında örgütsel iletişimin, örgütsel vatandaşlık davranışını kısmi bir şekilde etkilediğini söylemek mümkündür. Ayrıca örgütsel iletişim ile örgütsel vatandaşlık arasındaki ilişkide örgütsel uyumun aracılık etkisi tespit edilmiştir. Kısmi şekilde desteklenen bu sonuca göre örgüt içerisinde yer alan olumlu iletişim kanalları, örgütsel uyum ile birleştiğinde örgütsel vatandaşlığı olumlu düzeyde etkilemektedir. Buna bağlı olarak örgüt içerinde yardımlaşma, nezaket kurallarına uyma, centilmenlikle ilgili özelliklerin ön plana çıkması ve vicdanlı bir şekilde işini yapma durumu öne çıkmaktadır.
Uygulama Çıkarımları: Çalışmada elde edilen verilerden hareketle işletmeler örgütsel iletişim ve örgütsel vatandaşlık algılarına olan yaklaşımlarını geliştirebilir ve örgütsel uyumun artırılmasına yönelik olarak çalışmalar yapabilirler.
Özgün Değer: Çalışmada örgütsel iletişim ve örgütsel vatandaşlık arasındaki ilişkide örgütsel uyumun aracılık rolü araştırılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Organisational Behaviour |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 31, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | November 28, 2023 |
Acceptance Date | December 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 2 |
JB@W is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.