Disasters are unpredictable events that can be of natural and human origin. For this reason, it is necessary to be prepared for disasters in order to overcome disasters with minimum damage. Through various resources in educational institutions, it is ensured that students are aware of disasters and gain social awareness. Disaster museums, which are one of the important sources for disaster education, provide comprehensive information and education about the nature of disasters, preparation processes, search and rescue activities during and after disasters. The evaluation of disaster museums, which are an important part of disaster education, from the perspective of academicians providing disaster education constitutes the subject of this research. The research was conducted with phenomenological design. Seventeen academicians determined by criterion sampling constitute the study group of the research. According to the results of the study, it was determined that disaster museums are effective in disaster preparedness processes and are an important part of disaster education. These museums enable individuals to be more prepared for possible disasters by increasing their knowledge and awareness levels against disasters. It is also important that disaster museums are accessible to individuals from all segments of society
Afetler, doğal ve beşeri kaynaklı olabilen ve öngörülmesi mümkün olmayan olaylardır. Bu nedenle afetleri en az zararla atlatmak için afetlere karşı hazırlıklı olmak gerekmektedir. Eğitim kurumlarında çeşitli kaynaklar aracılığıyla, öğrencilerin afetler hakkında bilinçlenmeleri ve toplumsal farkındalık kazanmaları sağlanmaktadır. Afet eğitimi için önemli kaynaklardan biri olan afet müzeleri; afetlerin doğası, hazırlık süreçleri, afet anı ve afet sonrası arama kurtarma çalışmaları hakkında kapsamlı bilgi ve eğitim sunarlar. Afet eğitiminin önemli bir parçası olan afet müzelerinin afet eğitimi veren akademisyenlerin bakış açısıyla değerlendirilmesi, bu araştırmanın konusunu oluşturmaktadır. Araştırma olgubilim deseni ile yürütülmüştür. Ölçüt örnekleme ile belirlenen 17 akademisyen araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Araştırmanın sonuçlarına göre, afet müzelerinin afete hazırlık süreçlerinde etkili olduğu ve afet eğitiminin önemli bir parçası olduğu belirlenmiştir. Bu müzeler, bireylerin afetlere karşı bilgi ve bilinç düzeylerini artırarak, olası afetlere karşı daha hazırlıklı olmalarını sağlamaktadır. Ayrıca, afet müzelerinin toplumun her kesimindeki bireyler için erişilebilir olması önemlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish and Social Sciences Education (Diğer) |
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2024 |
Submission Date | May 10, 2024 |
Acceptance Date | August 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 53 |