Bu çalışmada hemze konusu ele alınarak
bu harfin kıraat ilmindeki yeri incelenmiştir. Hemzenin Arap alfabesinde müstakil
bir harf sayılıp sayılmayacağı, mahreçleri ve sıfatları konusunda ihtilaf
olduğu gibi okunuşu konusunda da kıraat âlimleri arasında ihtilaflar vardır. Bu
kıraat ihtilafları hemzenin cümledeki konumuna göre oluşmaktadır. Nitekim aynı
kelimenin başında iki hemzenin yan yana gelmesi, birinin sonunda ikincisinin
başında olmak üzere iki ayrı kelimede olması ve kelimede tek başına olması
yönüyle hemze bulunduğu konum itibariyle farklı kıraatlerle okunmuştur. Hemze
ile ilgili bu kırat vecihleri tahkîk, teshîl, ibdâl şeklinde kendisine has
terimlerle ifade edilmiştir. Fonetik farklılıklar (usul) kategorisinde yer alan
ve çoğunlukla ayetin anlamına etki etmeyen hemze ile ilgili bu okuyuş
farklılıkları sadece kıraat kaynaklarında değil ilk dönemden günümüze kadar
olan birçok tefsir kaynaklarında da yer almıştır. Bu bağlamda çalışmada
zikredilen vecihler tefsir ve kıraat alanıyla ilgili kaynaklarda incelenmiş ve
ilim ehlinin hemze ile ilgili okuyuş farklılıklarına yaklaşımı tespit edilmeye
çalışılmıştır.
In this study, the subject of hiatus was considered and the this
letter’s place in the recitation knowledge was reviewed. There are the disputes
among the recitation’s scholars about whether the hiatus is accepted or not as
a separate letter in Arabic alphabet, and about its reading as there is a
dispute related to its origin and quality. These recitation disputes occur in
the position of hiatus in a sentence. The hiatus has been read in the different
recitations with its position as there are two hiatuses in the same word, there
are two hiatuses in two words and there is a hiatus in a word. These recitation
angles related to the hiatus were stated with the terms specific to itself like
the investigation, facility, alteration. Not only the reading differences
related to the hiatus which is available in the category of phonetic
differences and doesn’t affect mostly on the verse were mentioned in many
interpretation sources which have been from the first period to today but also
they were mentioned in the recitation sources. In this sense, the
aforementioned angles were reviewed in the interpretation and recitation
sources and the approach of knowledge people to the reading differences related
to the hiatus was tried to be determined
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 24, 2019 |
Submission Date | May 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |
A Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi, 2017'den bu yana TR DİZİN ULAKBİM tarafından taranmaya başlamıştır. Ayrıca, Citefactor, Rootindex, DRJI index, ResearchBib, Sobiad İndex, Scientific Indexing Services, İdealonline ve Eurasian Scientific Journal Index gibi ulusal ve uluslararası indexler tarafından da taranmaktadır. İsam ve Base Bielefeld Academic Search tarafından taranmaktadır.