Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin yaşadığı kariyer endişesini ölçmeye yönelik güvenilir ve geçerli bir ölçme aracı geliştirmektir. Alanyazın taraması sonucunda, araştırmacılar tarafından oluşturulan 46 maddelik form 8 uzmanın görüşüne sunulmuştur. Uzmanların görüşleri doğrultusunda 11 madde ölçekten çıkarılmış, 6 madde düzenlenmiş, 1 madde eklenmiştir. 36 maddelik form 366 öğretmene Açımlayıcı uygulanmış, elde edilen bulgular faktör analiziyle açımlanmaya çalışılmıştır. faktör analizi sonucunda faktör yükü .40 altında kalan 8 madde ölçekten çıkarılmış, geri kalanlar için tekrar analiz yapılmıştır. Elde edilen düzenlemenler sonucunda 18 maddelik, 4 boyutlu o bir ölçek açığa çıkmıştır. Birinci boyut olan örgüt kaynaklı endişe ortak varyansın %31,757’sini, çalışma arkadaşı kaynaklı endişe %11,489’unu, birey kaynaklı endişe %7,924’ünü, iş-yaşam dengesi kaynaklı endişe %7,437’sini açıklamıştır. 18 maddeden oluşan ölçeğin faktör yükleri ,516 ile ,771arasında kat sayısı .89 olarak saptanmıştır. Örgüt kaynaklı endişe alt boyutunun güvenirlik kat sayısı .81, çalışma arkadaşı kaynaklı endişe alt boyutunun güvenirlik kat sayısı .87, birey kaynaklı endişe boyutunun güvenirlik kat sayısı .78, iş-yaşam dengesi alt boyutunun güvenirlik kat sayısı .66 olarak hesaplanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen değerler, normal değer ya da kabul edilebilir değer sınırları içerisinde kalmaktadır (2/sd= 1.67). Bu sonuçlar öğretmenlerin Kariyer Endişesi Ölçeği’nin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu ortaya koymaktadır.
The aim of the study was to develop a reliable and valid instrument to measure career anxiety experienced by teachers. As a result of the literature review, the 46-item form created by the researchers was submitted to the opinions of 8 experts. Based on the opinions of the experts, 11 items were removed from the scale, 6 items were revised and 1 item was added. The 36-item form was applied to 366 teachers exploratively, and the findings obtained were tried to be explained by factor analysis. As a result of the factor analysis, 8 items with factor loadings below .40 were removed from the scale and the remaining items were reanalyzed. As a result of the arrangements obtained, an 18-item, 4-dimensional scale was revealed. The first dimension, organization-based anxiety explained 31.757% of the common variance, colleague-based anxiety explained 11.489%, individual-based anxiety explained 7.924%, and work-life balance-based anxiety explained 7.437%. The 18-item scale had factor loadings ranging from .516 to .771 with a coefficient of .89. The reliability coefficient of the organization-based anxiety sub-dimension was .81, the reliability coefficient of the colleague-based anxiety sub-dimension was .87, the reliability coefficient of the individual-based anxiety dimension was .78, and the reliability coefficient of the work-life balance sub-dimension was .66. The values obtained as a result of confirmatory factor analysis were within the limits of normal value or acceptable value (2/sd= 1.67). These results indicate that teachers' Career Anxiety Scale is valid and reliable.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Applied and Developmental Psychology (Other) |
Journal Section | Makale |
Authors | |
Early Pub Date | April 16, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | December 17, 2023 |
Acceptance Date | March 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 1 |