Review
BibTex RIS Cite

Comparing Authoring Tools Used in the Development of E-Learning Materials

Year 2018, Volume: 1 Issue: 1, 14 - 23, 30.06.2018

Abstract





Materials that are designed and developed to enable
learners to learn from the electronic environment on their own can be called
e-learning materials. Authoring tools are used for developing e-learning
materials. Learning content is created using e-learning authoring tools.
E-learning authoring tools are used by distance education units and instructors
in distance education programs to develop e-learning materials. In this study,
commonly used e-learning authoring tools are introduced and compared using the
certain criteria. In this context, Adobe Captivate 9, Articulate Storyline 360,
eXeLearning 2.1.2, H5P and iSpring Suite 8 defined as e-learning authoring
tools were examined and compared. It is expected that this study would help
users (e.g., programmers, instructional designers in e-learning material
development team and distance education managers) to select appropriate
e-learning authoring tools.
    

References

  • Adobe Captivate (2017). Adobe Captivate. https://www.adobe.com/tr/products/captivate.html adresinden 15.12.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Akdur, T.E. ve Kocasaraç, H. (2008). Öğretmenlerin e-öğrenme materyalleri geliştirebilmelerine yönelik “yazarlık yazılımı” hizmetiçi eğitim programı. 2. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojlleri Sempozyumu, 16-18 Nisan 2008, Ege Üniversitesi.
  • Articulate Storyline (2017). Articulate Storyline. https://articulate.com/ adresinden 10.12.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Aslan, S., Kırmacı, Ö., Aslan, B. ve Yavuzer Aslan, F. (2014). E-Ders geliştirme yazılımlarına yönelik bir çalışma. 8.Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojlleri Sempozyumu. Edirne, Türkiye.
  • Bates, A.W.T. (2005). Technology, e-learning and distance education (2nd ed.). New York: Routledge.
  • eXeLearning (2017). eXeLearning. http://exelearning.net/?lang=en adresinden 10.12.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Govindasamy, T. (2001). Successful implementation of e-learning: Pedagogical considerations. The Internet and Higher Education, 4(3-4), 287-299.
  • H5P (2017). H5P. https://h5p.org/ adresinden 12.12.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • iSpring Suite (2017). iSpring Suite. https://www.ispringsolutions.com/ adresinden 16.12.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Kanuka, H. (2008) Understanding e-learning technologies-in-practice through philosophies-in-practice. In T. Anderson (Ed.) The theory and practice of online learning (2nd ed.) içinde (s. 91-120). Edmonton, AB: Athabasca University Press.

E-Öğrenme Materyali Geliştirilmesinde Kullanılan Yazarlık Araçlarının Karşılaştırılması

Year 2018, Volume: 1 Issue: 1, 14 - 23, 30.06.2018

Abstract










Öğrenenlerin elektronik
ortamdan kendi kendilerine öğrenmelerini sağlamak amacıyla tasarlanan ve
geliştirilen materyaller e-öğrenme materyali olarak adlandırılabilir. E-öğrenme
materyali geliştirmek için yazarlık araçlarından yararlanılmaktadır. E-öğrenme
yazarlık araçları ile öğrenme içeriği oluşturulmaktadır. Uzaktan eğitim veren
bireyler ve uzaktan eğitim birimleri tarafından e-öğrenme materyali
geliştirilmesi için e-öğrenme yazarlık araçları kullanılmaktadır. Bu çalışmada
yaygın olarak kullanılan e-öğrenme yazarlık araçları tanıtılmakta ve bazı
ölçütlere göre karşılaştırılmaktadır. Bu kapsamda Adobe Captivate 9, Articulate
Storyline 360, eXeLearning 2.1.2, H5P ve iSpring Suite 8 e-öğrenme yazarlık
araçları incelenmiş ve karşılaştırılmıştır. Bu çalışmanın e-öğrenme materyali
geliştirme ekibinde yer alan programcılara ve öğretim tasarımcılarına ve
uzaktan eğitim birimleri yöneticilerine gereksinim duydukları e-öğrenme
yazarlık aracını seçme ve kullanmada yarar sağlayacağı umulmaktadır.

References

  • Adobe Captivate (2017). Adobe Captivate. https://www.adobe.com/tr/products/captivate.html adresinden 15.12.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Akdur, T.E. ve Kocasaraç, H. (2008). Öğretmenlerin e-öğrenme materyalleri geliştirebilmelerine yönelik “yazarlık yazılımı” hizmetiçi eğitim programı. 2. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojlleri Sempozyumu, 16-18 Nisan 2008, Ege Üniversitesi.
  • Articulate Storyline (2017). Articulate Storyline. https://articulate.com/ adresinden 10.12.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Aslan, S., Kırmacı, Ö., Aslan, B. ve Yavuzer Aslan, F. (2014). E-Ders geliştirme yazılımlarına yönelik bir çalışma. 8.Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojlleri Sempozyumu. Edirne, Türkiye.
  • Bates, A.W.T. (2005). Technology, e-learning and distance education (2nd ed.). New York: Routledge.
  • eXeLearning (2017). eXeLearning. http://exelearning.net/?lang=en adresinden 10.12.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Govindasamy, T. (2001). Successful implementation of e-learning: Pedagogical considerations. The Internet and Higher Education, 4(3-4), 287-299.
  • H5P (2017). H5P. https://h5p.org/ adresinden 12.12.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • iSpring Suite (2017). iSpring Suite. https://www.ispringsolutions.com/ adresinden 16.12.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Kanuka, H. (2008) Understanding e-learning technologies-in-practice through philosophies-in-practice. In T. Anderson (Ed.) The theory and practice of online learning (2nd ed.) içinde (s. 91-120). Edmonton, AB: Athabasca University Press.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Serkan İzmirli 0000-0003-4507-6124

Aslı Özdil 0000-0003-4901-5273

Cumali Yaşar 0000-0002-0065-3752

Güney Hacıömeroğlu 0000-0002-7562-9976

Publication Date June 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA İzmirli, S., Özdil, A., Yaşar, C., Hacıömeroğlu, G. (2018). E-Öğrenme Materyali Geliştirilmesinde Kullanılan Yazarlık Araçlarının Karşılaştırılması. International Journal of Computers in Education, 1(1), 14-23.